top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך לבחור מטפלים מומלצים לטיפול רגשי ולטיפול פסיכולוגי? מה הכי חשוב המחיר, הזמינות או החיבור האישי?

עודכן: 1 באפר׳

כולנו מתמודדים עם אתגרי החיים וחווים כאבים רגשיים בשל מגוון סיבות. טיפול רגשי מכול סוג, יכול להיות משנה חיים. תנאי להצלחת הטיפול הפסיכולוגי תלוי בהתאמה ובחיבור למטפלת הרגשית או למטפל הרגשי. איך נמצא את המטפלים שיבינו אותנו ושנרגיש איתם בנוח להתחיל בתהליך?

גלו את השיקולים בבחירת מטפלים, כדי שיהיה לנו את הביטחון לעשות את הצעד.


למה מטפלים וטיפול לא מתאימים עלולים ליצור נזק?

סוד הצלחת הטיפול (אישי, זוגי, משפחתי ומכול סוג) טמון בהתאמה ביננו לבין המטפלים שילוו אותנו בצמתים ובקשיים של החיים. תהליך השינוי המיוחל שעושים בטיפול מצריך התאמה, חיבור רגשי ואמון ביננו לבין המטפלים. התאמה מדויקת מתבססת על מכלול של גורמים, חלקם גלויים כמו: מחיר, מיקום וההעדפות אישיות, וחלקם דורשים מקצועיות טיפולית בסוגי ההתמחויות, בניסיון הטיפולי וביכולת לקלוט ולהתחבר מתוך היכרות אישית, כדי למצוא את המאצ'. 

חוסר התאמה וחיבור למטפלת או למטפל עלולים לדחות את התחלת הטיפול, לגרום להמשך הסבל, המצוקה והשחיקה, שלרוב גדלים כמו כדור שלג. חוסר טיפול מתאים לא רק מחריף את הקושי, אלא לרוב גם גורם לנו לא להאמין באפקטיביות הטיפול ואולי אפילו באמונה שלנו בעצמנו ובתקווה לשפר את המצב.


אז לפי מה לבחור מטפלים רגשיים ופסיכולוגים מומלצים?


#1 כימיה והיכרות אישית - למי אני אתחבר?

אין ספק שהדרך הטובה ביותר לבחור מטפלים היא על בסיס היכרות אישית. 

הבעיה, שרובנו לא מכירים אישית מטפלים מתאימים, ואנו מתבססים על שמועות והמלצות מ"פה לאוזן".

החיבור האישי והאנושי ביננו לבין המטפלים, הוא המפתח להרגשת ביטחון, אמון ופתיחות שכול כך נחוצים בקשר הטיפולי. תהליך הטיפול הפסיכולוגי מציף קשיים רגשיים, מצריך פיתוח מודעות ומעלה צורך בהסתגלות לשינויים. כדי להתמודד עם אתגרים אלו נדרשות כימיה ותחושה שיש על מי לסמוך. אלו יעזרו להתחיל בטיפול, להתמיד בו ולהשיג את המטרות שהגדרנו. הקשר האישי הוא מפתח להצלחת הטיפול.

זו הסיבה שבשיטת ההתאמה שלנו במרכז בקשר לטיפול אנחנו מייחסים חשיבות רבה להיכרות האישית, ומכירים אישית כל אחת ואחד מהמטפלים שבמאגר. מתאמות הטיפול יכירו אותך בשיחת הטלפון, יקשיבו לכל הצרכים וההעדפות שלך, ויתנו לך המלצה מהיכרות אישית הדדית.


#2 התמחות, הכשרות, שיטות טיפול וניסיון - מי מנוסה בטיפול בקשיים כמו שלי?

בישראל יש המוני מטפלים במגוון התמחויות והכשרות, שעובדים בשיטות טיפול ובגישות שונות ובעלי ניסיון טיפולי ספציפי. שאלות הסגנון הטיפולי והניסיון בפועל הן קריטיות להתאמה. 

אז אילו מטפלים מתאימים לאישיות ולקשיים הייחודיים שלנו? 


הכשרות והתמחויות בטיפול

טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי -  פסיכולוגים (בהתמחויות השונות), פסיכולוגים קליניים, עובדים סוציאלים (עו"ס בהתמחויות שונות), פסיכותרפיסטים, מטפלים רגשיים, מטפלים באומנויות, דיאטניות קליניות לטיפול בהפרעות אכילה ועוד התמחויות טיפוליות.

טיפול זוגי משפחתי - מטפלים זוגיים, מטפלים משפחתיים, מטפלים מיניים סקסולוגים ועוד.

טיפול לילדים ולנוער - פסיכולוגים חינוכיים, פסיכולוגים לילדים מהגיל הרך ועד גיל ההתבגרות, מדריכי הורים, יועצות חינוכיות, טיפול דיאדי ועוד.


שאלה מרכזית שעולה בהקשר זה היא, פסיכולוגים או עובדים סוציאליים? עיקר השוני הוא בגישה, בתהליך ההכשרה ובגורם שמספק את הרישיון. בפועל, גם פסיכולוגים וגם עובדים סוציאלים מספקים טיפול רגשי ותמיכה נפשית. במרכז בקשר לטיפול אנחנו בודקים בקפידה את התעודות וההסמכות, ומאמינים בחיבור האישי


גישות ושיטות טיפול 

שיטות טיפול "חדשות" - טיפול CBT (סי.בי.טי), DBT, IPT, ACT, EMDR, מיינדפולנס, סכמה תרפיה, פוטו תרפיה, גוף נפש ועוד. 

שיטות טיפול "עקיפות" - טיפול באומנות, בהבעה, ביצירה, בתנועה או פסיכודרמה; טיפול במשחק (Play therapy); ביבליותרפיה ועוד. 

פסיכותרפיה - טיפול בפסיכואנליזה, טיפול בגישות דינמיות. טיפול בגישת AEDP ועוד.


בחירת מטפלים רק על פי שיטת הטיפול, לרוב לא מספיקה, אך נותנת כיוון. בפועל, מטפלים מנוסים משלבים בין הכלים הטיפוליים בהתאם לצרכים שעולים בטיפול. התאמה מדויקת מצריכה ראיה רחבה והתייחסות לסגנון הטיפולי ולחיבור האישי.


ניסיון בתחומי טיפול ובקשיים ספציפיים

ניסיון במגוון אדיר של קשיים ומשברים כמו: הפרעות קשב וריכוז (ADHA או ADD); דיכאון, טראומות (PTSD), חרדה פוביות ו-OCD (אובססיות); אוטיזם, קשיי תקשורת וכישורים חברתיים; הפרעות אכילה; פגיעות מיניות; זהות מינית ולהטב"ק; התמכרויות וגמילה; מחלות נפש והפרעות אישיות; משברים, אובדן, שכול וחוסן; כאבים כרוניים וזקנה; ועוד ועוד.


אחת השאלות הכי מרכזיות שאנחנו נשאלים: "אבל יש להם ניסיון בטיפול בבעיות כמו שלי?". שאלת הניסיון הטיפולי אכן מאוד מרכזית, אך לעיתים לא מוצגת בפרטים של המטפלים באינטרנט. בתהליך המיון וההיכרות האישית, אנחנו ממפים בדיוק את הנסיון הטיפולי של כל אחת ואחד מהמטפלים ואת ההתמחות בקבוצות גיל לדוגמה: ילדים, נוער, מבוגרים וכד'. 


#3 מחיר הטיפול - כמה עולה הטיפול?

השאלה "כמה עולה הטיפול?" היא גם שאלה משמעותית שלפעמים לא מוצגת וגלויה. המחירים של טיפול רגשי, טיפול פסיכולוגי או טיפול זוגי חשוב שיהיו ידועים ושקופים, כמו יתר הפרטים של הטיפול. מחיר הטיפול לפעמים יקבע האם נתחיל בטיפול והאם נוכל להתמיד בתהליך. 

טווח המחירים לטיפול אישי או זוגי נע בין 300 עד 550 ש"ח, ולרוב מושפע מהניסיון, מהאזור, מהמומחיות ומהביקוש של המטפלים.


במרכז בקשר לטיפול יש לנו מאגר של כ-500 מטפלים פרטיים בכל הארץ בתעריפים שונים, כך שאנו יכולים לעזור בהתאמה גם מבחינת מחיר הטיפול שיהיה יותר נגיש. לפעמים, מחיר הטיפול יקר ומשקף ניסיון, אך המטרה ראויה. זו השקעה באיכות החיים שתשתלם. 


#4 הקירבה לטיפול - יש מטפלים באזור שלי?

היכולת שלנו להתמיד בתהליך הטיפולי תלויה גם בקירבה ובהשתלבות של מיקום הטיפול במסלול החיים שלנו. נסיעה לקליניקה פרטית שרחוקה מהבית או מהעבודה, עלולה להוסיף סרבול ולחץ לחיים העמוסים גם כך.

במרכז בקשר לטיפול יש לנו מאגר של מטפלים בכל הארץ, ונעזור למצוא את הקליניקה שנגישה וקרובה לאזור שלך.


#5 זמינות - מי פנוי? אני רוצה להתחיל בטיפול עכשיו!

לפעמים כבר הגענו לנקודה שדחוף לנו להתחיל בטיפול, עכשיו. במקרה זה שאלת הזמינות היא קריטית, כדי לא להמשיך לסבול. לפעמים גם כשלא מוצאים מטפלים מתאימים וזמינים אנחנו נוטים לחזור ולדחות את הטיפול. הזמינות וההתאמה לשעות ולימים חשובה גם כדי שהטיפול הרגשי (לסוגיו) ישתלב בשגרת היום-יום. כמו בהקשר של הקירבה, כך גם ההתאמה לזמן, חשובים להתמדה בטיפול, כדי לא להוסיף עוד עומס. 

 

במרכז בקשר לטיפול אנחנו מעודכנים בשעות הפעילות ובזמינות המטפלים, ומתייחסים לפרמטר זה בהתאמה.


#6 העדפות ספציפיות - הפרטים הקטנים גדולים

ההתאמה למטפלים צריכה להיות מדויקת, כדי שנרגיש בנוח להתחיל בטיפול, לשתף, להפתח וגם להתמיד. חשוב לשאול את כל השאלות שמטרידות לדוגמה הפרטים הבאים: 

  • מטפלת אישה או מטפל גבר - ההעדפה זו יכולה להיות מאוד משמעותית בחיבור למטפלים, בתחושה שמבינים אותי ובהרגשה שנוח לי לשתף ולהפתח, בפרט בנושאים אישיים שמעוררים בושה ובכלל. 

  • שפת הטיפול - טיפול רגשי נערך בשיחה, ולכן קריטי שנוכל להתבטא בחופשיות בשפת האם, ושהמטפלים יבינו אותנו, כולל כל הניואנסים והמשמעויות של השפה. במרכז בקשר לטיפול יש לנו מטפלים בעברית, באנגלית וגם מטפלים דוברי ערבית, רוסית, ספרדית צרפתית ועוד. 

  • מטפלים דתיים או חילוניים - כאמור, הקשר הטיפולי והחיבור למטפלים הוא מרכזי להצלחת הטיפול. הבחירה לפי האוריינטציה האמונית של המטפלים יכולה לתרום לתחושת החיבור, ההבנה, ההזדהות ואפילו הצניעות. החיבור למטפלים יכול להיות גם ללא קשר לאמונה, אך אם נושא זה חשוב, כדי להתייחס אליו בהתאמה. 

  • מטפלים המתמחים ומקבלים להטב"ק - יש אנשים שמתמודדים עם שאלות של זהות מינית, מגדר ו"יציאה מהארון". במקרים אלו חשוב לאנשים לבחור מטפלים שהם Gay-friendly ("ידידותי לגייז"). אגב, מרבית המטפלים מקבלים ללא שיפוטיות את הקהילה הגאה, אך זו גם שאלה רלוונטית לבדיקת ההתאמה.

  • מטפלים המוכרים ע"י משהב"ט ובטל"א - לעיתים עולה הצורך במטפלים המוכרים ע"י משרד הביטחון ו/או המוסד לביטוח לאומי, לשם קבלת החזרים. המטפלים שבמאגר של מרכז בקשר לטיפול הם מטפלים פרטיים, אך אם יש צורך אפשר לבדוק האם המטפלים מוכרים ע"י הביטוחים הפרטיים.


המאצ' המדויק למטפלים, מתחיל בחיבור אישי ועד לפרטים הקטנים

אל תתביישו לשאול את כל הפרטים שמטרידים בקשר למטפלים, כך תגיעו ליותר ביטחון שבחרתם נכון. 

התאמה מדויקת בין מי שכבר רוצים בטיפול רגשי (וכל סוגי הטיפולים), לבין המטפלים דורשת התייחסות למכלול של פרמטרים ושאלות. אין מטפלת מומלצת אחת או מטפל מומלץ אחד, זה עניין של התאמה והתייחסות למכלול של שיקולים וסדר עדיפויות

המחיר, המיקום והזמינות הם שיקולים מרכזיים, אך לפעמים ההתאמה הטיפולית והחיבור האישי משמעותיים יותר. לפעמים אנשים שפונים אלינו מעדיפים, דווקא את ההתאמה המקצועית על פני המחיר. הם מבקשים: "תמליצו לי על מי שהכי מתאים לי".

חיבור מדויק יתן לך את הביטחון להתחיל בטיפול וכבר להרגיש הרבה יותר טוב.




> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלים זוגיים, לפסיכולוגים, למטפלים רגשיים (בכול התחומים) שיתאימו ושמומלצים באזור.


 

bottom of page