top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה ההבדל בין פסיכולוגים, לעובדים סוציאליים, לפסיכוטרפיסטים ולמטפלים רגשיים?

עודכן: 26 בינו׳

אילו מטפלים הכי מתאימים עבורי פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים או מטפלים רגשיים? מה ההבדל בין טיפול פסיכולוגי לטיפול רגשי ולמה הכי חשובה ההתאמה האישית יותר מההכשרה? למה מי שמבקשים טיפול פסיכולוגי לא מתכוונים רק לפסיכולוגים? גלו איך יוצרים חיבור שעובד, רמז זה מורכב אבל הסוף טוב!


השאלה, האם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים הם אותו הדבר?

התשובה אכן מבלבלת, במציאות בקליניקה הגבולות בין מקצועות הטיפול הרגשי והנפשי, אכן קצת מטושטשים. ההבדל העיקרי הוא בסוגי ההכשרות, ברישיונות ובגישה הטיפולית.

פסיכולוג או פסיכולוגית מוסמכים לטיפול הם אלו שלמדו תואר שני או שלישי בפסיכולוגיה, כולל התמחות, הכשרות נדרשות ומבחן רישיון של משרד הבריאות. אנשים רבים אומרים "טיפול פסיכולוגי", אך לא מתייחסים רק לפסיכולוגים בהכשרתם, אלא גם לטיפול של: עובדים סוציאליים, פסיכיאטרים ופסיכותרפיסטים, כל אלו מורשים לעסוק בטיפול רגשי.

הפסיכולוגים נעזרים ברקע תיאורטי נרחב, רקע אבחנתי והבנה בהפרעות נפשיות ואישיות. רבים משלבים גישות פסיכואנליטיות ופסיכולוגיות שונות להבנת הנפש ומורכבותה. בטיפול פסיכולוגי יש התמחות כמו פסיכולוגיה קלינית ומגוון גישות כמו: גישת טיפול דינמי או CBT וכך גם ביתר מקצועות הטיפול.

עובדים סוציאליים מוסמכים לטיפול הם אלו שלמדו תואר ראשון לפחות בעבודה סוציאלית, עשו עבודה מעשית, עברו מבחן הסמכה ורשומים בפנקס העובדים הסוציאליים של משרד הרווחה והשירותים החברתיים. רבים מבין המטפלים במאגר שלנו הם עובדות ועובדים סוציאליים (עו"ס) תואר שני שמומלצים לטיפול רגשי אישי או לטיפול זוגי. כמו פסיכולוגים גם עובדים סוציאליים עוסקים בטיפול פסיכולוגי בגישות ובשיטות שונות.

פסיכותרפיסטית או פסיכותרפיסט הם לרוב מטפלים שגם התמחו בפסיכותרפיה בתחום ספציפי בעולם בריאות הנפש. מסלול הלימודים של פסיכותרפיה קצר יותר משל פסיכולוגיה. גם כאן יש טישטוש, ישנם פסיכולגים שלמדו פסיכותרפטיה, אבל לא כל הפסיכותרפיסטים למדו פסיכולוגיה. הפסיכותרפיה עוסקת בעיקר בצד של הריפוי (תרפיה), כאשר היא מציעה אופנים שונים של טיפולים נפשיים. הפסיכולוגיה, לעומת זאת, אינה עוסקת רק בריפוי, אלא למשל גם באבחון. פסיכולוגים קליניים רשאים גם לאבחן, בעוד פסיכותרפיסטים לא רשאים לספק אבחנה בעלת אותו התוקף שפסיכולוגים יספקו.

טיפול רגשי הוא שם כולל לכל המטפלים הרגשיים לסוגיהם. במאגר שלנו יש רק מטפלים רגשיים מקצועיים מוסמכים ומנוסים שעברו ראיון אישי ובדקנו את ההמלצות, ההכשרות והרשיונות שלהם. לקבוצת המטפלים הרגשיים לעיתים משתייכים גם מטפלים פרא-רפואיים העוסקים בתחום הרגש כמו טיפול באומנות או טיפול ביבליותרפיה.

פסיכיאטרים הם רופאים לבריאות הנפש שמורשים לתת תרופות פסיכיאטריות, לאשפז במחלקות פסיכיאטריות וכד'.


אז איך בוחרים מטפלים מומלצים לטיפול פסיכולוגי ולטיפול רגשי?

אכן, קשה לבחור במטפלת או במטפל שיהיו מתאימים לך רק על בסיס ההכשרה המקצועית, כי בסופו של דבר הדמיון והשוני בין מי שמעניקים טיפול פסיכולוגי אינו קשור רק ל"טייטלים", אלא בעיקר לגישה האישית ולניסיון. רבים מבקשים טיפול פסיכולוגי, אבל בעצם ראינו שגם עובדים סוציאלים, גם פסיכותרפיסטים וגם פסיכולוגים פוגשים בקליניקה הפרטית מטופלים ועוזרים להתמודד עם קשיים רגשיים ונפשיים.

סוד ההתאמה בינך לבין המטפלת או המטפל לא תלוי רק בהגדרות הגלויות

כדי ליצור התאמה אפקטיבית וכדי שהחיבור יעבוד לך, צריך לקלוט הרבה ניואנסים, מבלי לזלזל כמובן בהכשרה המקצועית. בשיחת ההיכרות נבין איתך האם מתאים לך מטפלת או מטפל? מה היא גישת הטיפול העדיפה עבורך? איזה ניסיון טיפולי נדרש כדי לעזור לך? איזו אישיות תתאים לאישיות שלך? ובעיקר כל אותם דברים שקשה להגדיר במילים, אבל הם אלו שיוצרים את הכימיה, האמון והביטחון שרואים אותך ומבינים את הצרכים שלך.

כמו בזוגיות לפעמים זו אהבה מפגישה ראשונה ולפעמים צריך קצת יותר סבלנות

בכל מקרה, בתחילת כל טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי כל אחד מסוגי המטפלים יבררו איתך בעדינות, בדיסקרטיות ובקצב שלך את סיבת הפניה, יתאמו איתך ציפיות ויקשיבו לסיפור שלך בצורה אמפטית, מכילה וללא שיפוטיות.

כמו בזוגיות ובאהבה - לפעמים אפשר להרגיש בהתאמה כבר מהפגישה הראשונה, לפעמים צריך קצת סבלנות ויקח לך יותר זמן להיפתח ולתת אמון. לפעמים מרגישים ש"זה לא זה" ואז נשמח למצוא לך התאמה חדשה שתעבוד לך.


שורה תחתונה, טיפול פסיכולוגי עוזר אם יש מאצ' שנכון לך!

כל טיפול פסיכולוגי או טיפול רגשי במפגשים עם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים יכולים לעזור לך, ובתנאי שתהיה התאמה בינך לבין המטפלת או המטפל. קשר טיפולי מקצועי וקשוב יכול לעזור לך להתמודד עם אירועים קשים, להתגבר על תחושות כמו אשמה, בושה, תסכול, חוסר משמעות ועוד המון המון קשיים שהחיים מזמנים לנו.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080, ונעזור לך למצוא את המאצ' למטפלים מומלצים באזור שלכם.


 

bottom of page