top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך כלים מעולם הפוטותרפיה עוזרים לחיזוק החוסן הנפשי ולהתמודדות עם מצבי דחק וטראומה?

עודכן: 1 באפר׳

מאת: עדן סבירסקי, עו"ס, פסיכותראפיסטית ומטפלת רגשית


מה זה פוטותרפיה? איך טיפול רגשי משולב פוטותרפיה תורם לחוסן הנפשי? איך הטיפול יכול לעזור להתמודד עם לחץ, דחק וטראומה? גלו איך "לוח חוסן" עוזר להתחבר לכוחות ולמשאבים הפנימיים שלנו.


לחץ, טראומה ודחק נפשי הם מצבים שבהם אנשים רבים חשים חוסר אונים ושליטה, אל מול איום פנימי או חיצוני. אי-הוודאות והחששות הרבים, עלולים ליצור תחושה שאין ברשותינו את המשאבים הדרושים להתמודדות. אלו יכולים להיות אירועי אסון טראומטיים כמו המלחמה, אך גם אירועים נורמטיביים שהינם חלק מ"מעגל החיים".

במפגש עם אותם אנשים בטיפול הרגשי, יש האפשרות לסייע להם בהשבת תחושת המסוגלות וחוויית השליטה, בחיבור למשאבים שברשותם, בהדגשת מרכיבי החוסן בחייו, וביצירת תמונה משלימה אל מול גורמי האיום.



מה זה חוסן נפשי? איך ההגדרה לחוסן נפשי משתקפת בחיים?

חוסן נפשי מוגדר כסך כל המאמצים הנפשיים, החברתיים והמערכתיים שהפרט עושה, כדי להתמודד עם מצבי לחץ ו"לפגוש את החיים". זו בעצם היכולת הטמונה בנו להתאושש בכוחות עצמינו, בעזרת הזולת או באמצעים אחרים, למרות "נפילות" קצרות או ממושכות. החוסן זו היכולת לפגוש אירועי חיים שונים באופן שאינו פוגע בשלמות המעטפת הנפשית, אלא דווקא באופן שמחזק אותנו ומנחה אותנו לכיוון של התפתחות וצמיחה. החוסן מהווה בסיס ממנו מתפתחים הכישורים החברתיים, היכולת לפתור בעיות קיומיות, תחושת הזהות העצמית, התושיה, התקוותיות, והנכונות האנושית לדבוק במטרה.


איך לפי מודל החוסן מסבירים את ה"משחק ההשרדותי"?

מודל החוסן הרב ממדי שפותח על ידי מרכז "משאבים" ופרופ' מולי להד, מציע שישה ערוצים מרכזיים דרכם האדם מתמודד במצבי לחץ, אירועי טראומה או משבר, ולמעשה דרכם מקיים את "המשחק ההשרדותי".

ערוצים אלו נקראים בעברית- גש"ר מאח"ד- גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברה, דמיון. לפי המודל כל אחד מאיתנו רגיל להגיב ולהתמודד עם מצבי לחץ באמצעות אחדים מששת ערוצי התמודדות. במצבי לחץ קיצוניים או במצבים של אי-ודאות גדולה, אנו עשויים לגייס לטובתנו ערוצים נוספים בהם לא השתמשנו בעבר. כל ערוצי ההתמודדות הם לגיטימיים, כל עוד התפקוד היומיומי של האדם נשמר. ככל שנדע להשתמש בכלים רחבים, גמישים ורבים יותר, כך ההתמודדות עם מצבי לחץ תהיה מוצלחת יותר.


איך כלים מעולם הפוטותרפיה עוזרים להתנסות ולחיזוק החוסן הנפשי?

שימוש בכלים מעולם הפוטותרפיה יכולים לשמש כאמצעים להתנסות ולחיזוק החוסן הנפשי.

התערבויות בטיפול המשלבות פעולות צילום ו/או שימוש בתמונות, מציעות חווייה והתנסות באותם ערוצי התמודדות. אלו עשויות לסייע לאדם לזהות, לפתח ולהרחיב את ערוצי ההתמודדות שלו, ולחשוף אותו לערוצי התמודדות נוספים. אלו נועדו לאפשר מגוון משאבים גדול יותר בהם יוכל להיעזר בשעת הצורך:


●      הערוץ הרגשי - תמונות שהאדם צילם או נחשף אליהן, יכולות לסייע בביטוי רגשות שונים אותן מתקשה לבטא במילים. לעתים עצם בחירת התמונה והתבוננות בה, יכולה לספר לאדם עצמו משהו על מצבו הנפשי, וכך להתנסות בהתבוננות פנימית על רגשותיו.

●      ערוץ האמונות והתפיסות - דרך עבודה ושיח עם תמונות, האדם יכול לבטא חלק מעולם הערכים והאמונות שלו. בטיפול ניתן לבחון האם הן מקדמות או מעכבות, ולחזק את מידת התקוותיות.

●       הערוץ השכלי - באמצעות צילום ובחירת תמונות מתוך מאגר, האדם מתנסה בתכנון, קבלת החלטות ואקטיביות. הוא בוחר מה לצלם, איך לצלם, איזו תמונה יבחר ויראה למטפל או לקבוצה, ומה יבחר לשתף במילים. הדבר יכול לסייע בהחזרת תחושת השליטה, המסוגלות והפחתת חוסר אונים.

●      ערוץ הגוף - פעולות הצילום ועבודה עם תמונות מציעות התנסות בתנועה והפעלת הגוף ושימוש בחושים שונים, ומאפשרת תרגול של ויסות, התקרקעות, מיקוד ב"כאן ועכשיו" והרגעה.

●      ערוץ הדמיון והיצירתיות - צילום ותמונות, כמו כל טיפול שמשלב בתוכו אלמנטים של יצירה ואמנות, מאפשרים לאדם להיות במגע עם הדמיון ויכולותיו היצירתיות. אנו יודעים שמרכיבים אלו חשובים מאוד בהתמודדות אל מול מצבי לחץ ומצבים בהם יש לקבל החלטות ולפתור בעיות.


איך הכלי של הפותוטרפיה מקדם ועוזר לטיפול הרגשי?

טיפול המשלב צילום ועבודה עם תמונות מאפשר חיבור בין ניגודים והרחבת "התמונה הכללית". המשחק שמתקיים בין שחור-לבן וצבע, אור וצל, קרוב ורחוק, דמות ורקע, מאפשר תנועה וחיבור שיכולים לסייע בתהליך האינטגרציה בנפשו של האדם. הרחבת התמונה ממצב של לחץ, דחק והשרדות שבה עשוי להופיע פיצול בין רע לטוב, בין אסור למותר, בין מוות לחיים, לתמונה מורכבת יותר, שמכילה מגוון רגשות ומחשבות המתקיימים יחד. מצב בו ניתנת הלגיטימציה להמשך חיים משמעותיים לצד הכאב והקושי.


איך טיפול רגשי בשילוב פותוטרפיה תורם ליצירת חוסן?

יש דוגמאות רבות ומופלאות לשימוש בכלי הפוטותרפיה בתוך הטיפול ביניהן- יצירת לוח חוסן המורכב מתמונות שונות שכל אחת מעידה משהו על כוחותיו ומשאביו של האדם. מציאת "מקום בטוח" בתמונה ועיגונו בגוף, דבר שידוע כמסייע להרגעה וויסות. יצירת נרטיב רציף בין עבר-הווה-עתיד באמצעות תמונות, הרחבת ההתבוננות על סיטואציות, תרגולי מיינדפולנס בצילום ועוד. המטרה המרכזית של כל אלו היא לסייע לאדם להתחבר למשאבים פנימיים וחיצוניים שברשותו, ולתרגל ויסות והרגעה עצמית. תוצרי הצילום נשארים גם לאחר הפגישה הטיפולית, וניתן להשתמש בהם לסיוע בהתמודדות היומיומית.


בימים אלו במיוחד האנשים שמגיעים לטיפול רגשי מבקשים להתחבר לכוחותיהם ולמשאבים שברשותם כדי להתמודד עם המציאות המורכבת. כלי הצילום והתמונות משמעותי לשני הצדדים הנוכחים בהשגת אותה מטרה חשובה. לכל מי שמסתקרן, מוצע שכשלב ראשון תנסו זאת בעצמכם, וצרו את "לוח החוסן" האישי שלכם, מתוך מאגר התמונות שברשותכם.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי

שיתאימו לך ושמומלצים באזור.

 

מקורות:

להד, מ. (2006). מציאות פנטסטית- הדרכה יצירתית בתרפיה. הוצאת נורד.

bottom of page