top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

למה מיינדפולנס זה סוג של נס שעוזר לא רק ל"רוחניקים"?

עודכן: 1 באפר׳

מאת: מיכל הוניגמן, עו"ס, מטפלת רגשית, טיפול CBT מבוסס מיינדפולנס


מה זה מיינדפולנס, מודעות קשובה? איך מיינדפולנס עוזר? למה מינדפולנס זה לא רק ל"רוחניקים", אלא כלי שהוכח מחקרית? למה צריך לתרגל מיינפולנס כדי להרגיש בשיפור?


האם מיינדפולס יכול לעזור גם לי?

"עזבי. עזבי אותי מכל השטויות האלה ומ"הרוחניקיות" מהמזרח. שום דבר כבר לא יעבוד.

זו אני – עקשנית, עצבנית, ואין לי כבר כוח לשטויות. אני יודעת שזה לא יעזור לי כי שום דבר לא עזר מאז שקרה המשבר שקרה לי...."

אני כמטפלת משיבה: "אני מבינה. באמת שאני מבינה. לפני שנחשפתי לעולם הזה - שבו אני האדון למחשבותיי ולא ההיפך - באמת היה לי קשה להאמין שזה אפשרי. הרי המחשבות שלי הן אני - נכון? והן דבר שמתרחש באופן אוטומטי כמו סגנון ההליכה שלי - זה סגנון ההליכה שלי וזהו זה. בגילי כבר אי-אפשר לשנות כמעט סגנון הליכה או יציבה - נכון?"

"אז זה אמנם נראה בלתי אפשרי. וזה באמת נס. נס גלוי מבחינתי בגלל זה אני מכנה את זה - "מיינדפול- נס". נס שהיום חוקרים מתחום מדעי המוח מפרקים אותו לגורמים ומסבירים לנו בשפה מדעית לחלוטין - שפה שאינה "רוחניקית" כלל וכלל - מדוע הוא כל כך אפשרי מדויק ומשמעותי. אז עכשיו את מוכנה לשמוע?"

"לשמוע לא יעלה לי כסף- נכון?" היא אומרת בהלצה ואנחנו ממשיכות בדיון.


למה אי-אפשר ללמוד שחיה בהכתבות ולמה כדאי לתרגל מיינדפולנס יום יום?

"תראי. מאד קשה להסביר לאדם כיצד לשחות בהתכתבות- נכון? הוא צריך להכיר את המים ולשהות בהם כדי להבין מה עובר על הגוף שלו, ואיך הוא אמור לתפעל אותו – אז גם בתחום המיינדפולנס זה דומה, אם לא הייתי מתרגלת בעצמי ברמה יומיומית- כנראה שלא הייתי מגיעה לרזולוציות ולדקויות של ההבנות שהגעתי אליהן. אמנם המרצה שלי בלימודים אפשרה לי והעניקה לי את הידע ואת הטכניקה, אבל - התירגול הוא הדבר המשמעותי ביותר. ורצוי תרגול יומיומי אפילו של כמה דקות ספורות ביום.


מתי רואים את המציאות במשקפיים חדשים?

הרגע הזה שבו נופל לך אסימון - על אופן החשיבה שלך הוא רגע דק וקטן שקשה להסביר אותו במילים- ואולי מבחוץ הוא אף נראה בלתי אפשרי, אבל כשזה קורה - זה כמו לקחת את הגלולה הכחולה ב"מאטריקס" פתאום רואים את המציאות דרך המשקפיים האלה וזה פשוט מדהים.


מה אפשר ללמוד מהבקבוקים שנפלו

בוקר אחד בעודי מכינה קופסאות אוכל לילדות וממלאה להן בקבוקי מים לבי"הס ולגן- מתחילים ליפול עליי כל הבקבוקים מהארון שמעל הכיור....

מיד אני מתחילה לירות על עצמי צרור קללות ו"ברכות" עסיסיות, על איקאה ועל המתקינים. אני מרגישה שכל הדם עולה לי לראש ואני פשוט זועמת!!! על עצמי, על כמה טיפשה הייתי שקניתי את הארון הזה, ועוד יותר מטופשת על שהקשבתי למתקינים כאשר המליצו על גובה מסוים שהוא כלל לא נוח, ועל סגירת הארון מלמטה שזה סיוט בפני עצמו!!!

ואז..

פתאום...

עוברת לי בראש המילה

" מ ח ש ב ה !!!"


איך תרגול המיינדפולנס הפך קצר חשמלי לצחוק ולהקלה?

פתאום כל תרגולי המיינדפולנס נותנים את אותותיהם וברגע אחד של כמעט קצר חשמלי ממתח עודף במוח -אני מתחילה לצחוק!

100 מעלות צלזיוס שחשבתי שאני מרגישה- הפכו ל- 96 מעלות...

וואו! זו הייתה הקלה ענקית. הצלחתי להמשיך עם ארגון האוכל והמים (אחת המטלות המעצבנות ביותר עלי אדמות מבחינתי). ואפילו עשיתי את זה בחיוך, ריכוז, והייתי מרוצה מעצמי. הצלחתי לראשונה כאילו "לשמוע" את עצמי בתוך הראש שלי. לזהות שיש פה מתח חשמלי עודף - ולסרב להאמין לזה.


למה לא תמיד להאמין לדיבור הפנימי?

העובדה שה"פטפוט" הבלתי פוסק שבראש שלנו נשמע בשפה שלנו ובקול שלנו שכן אנחנו אשכרה מדברים אל עצמנו בדמיון - גורמת לנו להאמין לכל דבר. וזה פשוט לא נכון!

האם יש סיכוי שעשיתי טעות בבחירת הארון הזה? אולי.. אבל האם זה אומר שאני טיפשה וגרועה וצריכה לירות על עצמי צרורות של קללות על הבוקר? האם זה ייקדם אותי?

ובכן... כנראה שלא.


איך קשיבות, מיינדפולנס ותשומת לב לגוף ולמוח יקדמו אותנו?

מה שכן מקדם אותנו הוא להתחיל לשים לב. לשים לב למה שמתרגש בגוף שלנו ולמה שמתרחש במוח שלנו.

וזה מה שקשיבות- מיינדפולנס עושה עבורנו!

הכלי המדהים הזה לא "מעלים" את הדברים המאתגרים מחיינו, אבל הוא בהחלט עוזר לנו להמשיך קדימה.

לחשוב בצלילות.

להשקיט את הרעש המיותר שבראש שאינו מקדם אותנו אלא פעמים רבות מכשיל אותנו.

ופשוט להיות. ככה. כמו שאנחנו. כי זה הכי טוב שאפשר."


איך תרגול מיינדפולנס עוזר?

"אני לא מאמינה שזה אפשרי- באמצע הכעס הזה על עצמך פתאום אמרת לעצמך "מחשבה"?"

"כן." אמרתי. "פשוט כמו שזה נשמע. ומורכב ומסובך ומטורף גם. כמו כל כוח על

אחרי תרגול ולמידה- גם את תוכלי. האמיני לי."



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי שיתאימו לך ושמומלצים באזור.

 

bottom of page