top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

למה עכשיו במלחמה עוד יותר מאתגר להיות אמא, ואילו 3 כלים יכולים לעזור לך?

עודכן: 1 באפר׳

מאת: טל ויצמן ישראל, עו"סית קלינית MSW, מטפלת רגשית, מנחת קבוצות ומדריכה


עכשיו בזמן המלחמה, עולים האתגרים, מתגברת תחושת האשמה ועולות המון שאלות שמטרידות נשים ואימהות. למה עכשיו מתגברת התחושה שגם האימהות תחת מתקפה? אילו כלים יכולים לעזור לך להתמודד עם הקשיים הרגשיים והפיזיים שמעלה המלחמה. מה יעזור לחוסן הרגשי שלך? גלי שהקושי שלך נורמלי, זה כבר מקל.


אימהות היא תמיד אתגר מורכב, אך בימים אלה של המלחמה האתגר מורכב עוד יותר.

כולנו חווינו את קריסתה של הקונספציה, לא רק זו שחמאס מורתע, אלא זו שיש כאן מישהו שתמיד שומר עלינו. רבים מאיתנו יכלו להכיל את העובדה שפעם התקיימה שואה, בעיקר בזכות הידיעה שהיא הייתה ונגמרה. לדאבוננו, זה יכול לקרות לנו שוב. בשביעי באוקטובר כולנו הפכנו ברגע אחד לילדים היתומים של המדינה. ילדים שמחכים בכמיהה לישועה, מצד ההורה שאינו מגיע.


איך התערערה תחושת הביטחון שלנו?

ערעור תחושת הביטחון הבסיסית גורמת לקריסה של התפיסה שלנו על טוב, על רע ועל תחושת השליטה. אנחנו רגילים לחשוב שדברים רעים קורים לאנשים רעים. אם רק אעשה ככה וככה, אוכל להימנע מזה וזה. אבל, מתברר שלא! דברים מזוויעים קורים גם לאנשים נהדרים, ואין באמת חוקיות שמגנה עלינו. התינוקות בעוטף יכלו בקלות להיות תינוקות שמתגוררים בכול איזור אחר בארץ. מחבלי חמאס שונאים את כולנו באותה מידה.


איך נשים נפגעו ישירות מהטבח?

נשים רבות היו נפגעות ישירות של הטבח והסתננות המחבלים. לצערנו, אט אט אנחנו לומדים את גודל הזוועה. נשים נרצחו, נחטפו, נפגעו מינית ו...

במקביל, רבות מהנשים נאלצו להיות ספונות בממ"דים במשך שעות, לנסות ולהסיח את דעת ילדיהן מהאימה המתחוללת בחוץ, לשיר שירים ולשחק משחקים. מעבר לכך, הסיפורים והמראות הקשים בטלוויזיה, באינטרנט וברשתות החברתיות גרמו לטראומטיזציה משנית אצל חלק ניכר מהן.


אילו שאלות קשות מטרידות נשים בהריון ואימהות?

אישה שילדה תינוק בחודשים האחרונים, או מי שנמצאת בימים אלה בהיריון עלולה למצוא עצמה עסוקה בשאלות קשות. "לאיזה עולם נוראי אני מביאה את התינוק שלי?" "איך אוכל להגן עליו אם מישהו ירצה לפגוע בו?".

נשים רבות אף מוצאת עצמן חושבות היכן יחביאו את התינוק אם מחבל יפרוץ לביתן. נשים מתקשות להירדם בלילה ממחשבות על התינוקות החטופים. "מי דואג להם? מה הם אוכלים? האם מישהו מחליף להם חיתול כשהם צריכים?"


למה אמהות מרגישות עכשיו עוד יותר אשמה?

אימהות רבות מתמודדות בכל מקרה עם תחושת אשמה כמעט מתמדת. הן מרגישות לעיתים קרובות שהן אינן האימהות שהיו רוצות להיות, ששום דבר שהן עושות לא מספיק. במקרה של המלחמה האשמה בקרב אימהות עלולה להשתלב עם "אשמת הניצול". "למה דווקא אני והתינוק שלי בטוחים ויש אימהות ותינוקות חטופים כרגע בעזה?".


איך חלק מהנשים כאילו הפכו לחד-הוריות ומרגישות לבד?

נשים מסוימות מתמודדות גם עם העובדה שבן הזוג נמצא במילואים, ולמעשה מתפקדות כחד-הוריות בעל כורחן. לא כל המסגרות לילדים חזרו לגמרי לשגרה, כך שחלק מהאימהות נמצאות בבית עם הילדים. הן מוצאות את עצמן חרדות לבן הזוג, אך נאלצות בו-זמנית להמשיך ולתפקד. הן הופכות להיות גם אבא, גננת, שיפוצניק והרשימה עוד ארוכה. חלקן חוזרות לגור אצל ההורים בכדי לקבל עוד עזרה.


אז מה בכל זאת אפשר לעשות, כדי להקל על כל הכאב והקושי שאימהות חוות בימים אלה?


#1 מציאת מרחבי תמיכה

כדאי לנסות למצוא אדם אחד או שניים שיוכלו להוות גורם תמיכה רגשי. לדוגמה: חברה שחווה משהו דומה או בן הזוג. מעגלי אימהות גם יכולים לעזור לחוות תחושת נרמול של המחשבות והרגשות הקשים שצפים. בנוסף, נשים שנותרו ללא בני הזוג, כדאי שיחפשו גם עזרה פיזית ותפעולית, אצל ההורים, החמים או עזרה בתשלום.


#2 תרגול ועיגון כלים לוויסות רגשי

  • הגבלת זמן חשיפה לחדשות - הימנעות מתכנים קשים ותיאורים של הטבח בעוטף וברעים.

  • תרגילי נשימות למצבי חרדה - נשימה בריבוע, נשימת אוג'אי או נשימת קשית.

  • מציאת דרכים לחזק את תחושת המשמעות - התנדבות בכול האפשרויות הקיימות כרגע. כמובן, למי מהאימהות שיש אפשרות וזמן.

  • תרגול וביסוס הסחות דעת ופעולות נעימות - למצוא מה שעושה טוב ולנסות לבדוק איך ומתי ניתן לפנות לכך זמן. אם זו מקלחת ארוכה וחמה, קריאת ספר או הקשבה לפודקאסט.

  • תרגול מיינדפולנס - למצוא חצי דקה שלוש פעמים ביום ולבדוק עם עצמנו מה הרגשות, מחשבות ותחושות גוף שלנו כרגע. עצם העלאת המודעות לכך עוזרת להפסיק את המחשבות החזרתיות שנוטות להשתלט עלינו. אפשר גם לתרגל נוכחות דרך התכווננות ומודעות לפעילויות יום-יומיות. לדוגמה: להתמקד בטמפרטורת המים כשאני שוטפת כלים, בריח של סבון הכלים, בתחושה של הסקוץ' נוגע ביד וכד'.


מי יטפל בחוסן הרגשי שלך? מציאת מרחב טיפולי, קבוע, בו ניתן לשתף, להיעזר ולעבד את ההתמודדות המורכבת. טיפול פסיכולוגי יכול להרגיע, לנרמל וללמד טכניקות רבות להתמודד עם הקשיים.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי שיתאימו לך ושמומלצים באזור.

 

0 תגובות
bottom of page