איך הורים יכולים לעזור לילדים בהכנה רגשית לכיתה א'? 9 דגשים רגשיים שעובדים!
- מומחי בקשר לטיפול
- 1 בספט׳
- זמן קריאה 5 דקות
מאת: כרמלי ליאור- MSW, פסיכותרפיסטית, מטפלת זוגית, מומחית ילדים ונוער, מדריכת הורים מוסמכת
איזו התרגשות - הילדה או הילד שלכם עולים לכיתה א'! איך תדעו שהם מוכנים רגשית ומה תוכלו לעשות כדי להכין אותם בצורה הטובה ביותר? גלו 9 טיפים שיעזרו לכם ולילדכם לפתח מוכנות רגשית לכיתה א' - דגשים שאפשר ליישם כבר היום!
המעבר לכיתה א' הינו שלב התפתחותי נורמטיבי וחיובי של מעגל החיים. שלב זה מהווה חשיפה ראשונה של הילדים לעולם המבוגרים. מועבר הדגש מלמידה חוויתית מותאמת ללמידה פורמלית אוניברסלית, בעלת כללים, מטרות וקריטריונים וכן ניתן משוב מידי אודות מידת השגתם. למעבר זה עשויה להיות משמעות בעיצוב תחושת הערך העצמי, הזהות העצמית כתלמיד, וכן תחושת המסוגלות. תהליך ההכנה לכיתה א', מתחיל עם כניסתם של הילדים למסגרות החינוך הפורמליות והבלתי פורמליות.

מתי מומלץ להתחיל בהכנה רגשית לכיתה א'?
התוכנית החינוכית בגן חובה מכוונת לעבר תהליך הסתגלות והשתלבות בכיתה א'. תהליך ההכנה למעבר במסגרת הגן חשוב, אך לא מספק מענים מלאים לכל הילדים. קיימת אחריות הורית לתמוך בתהליך באופן משלים. תמיכה משלימה נדרשת במיוחד, כאשר ידוע על רגישות או קשיים במעברים ובשלבי התפתחות מוקדמים.
אילו אתגרים רגשיים ומנטליים צפויים במעבר לכיתה א'?
העלייה לכיתה א' והמעבר ממסגרת הגן המוכרת והתומכת, למערכת בית הספר ולדרישות החדשות - מהווה עלית מדרגה. חלק מהילדים מסתגלים בקלות יחסית לשינוי ומוכנים רגשית למעבר, ולחלק מהילדים נדרשת יותר תמיכה בתהליך ההסתגלות. המעבר מהגן לכיתה עלול להעלות קשיים כאשר חסרות לדוגמה היכולות הבאות:
יכולת התמודדות עם מצבים חדשים, מורכבים, ולעיתים אף מעוררי חרדה.
יכולת להתמודד עם מערכת כללים וחוקים
יכולת לשאת תסכול וחווית אי הצלחה
חשיבה סיבתית ואחריות
יכולת תכנון לטווח ארוך
התנהלות עצמאית
התמודדות רגשית עם הצורך למצוא מקום מחדש בקבוצת השווים
כיבוד מרחב אישי
יכולת פירוש והבנת הזולת, או מצבים חברתיים מורכבים
יכולת לפתח אמפתיה
ויסות רגשי עם תיווך מועט של דמות חינוכית מבוגרת
איך הורים יכולים לעזור לילדים במוכנות רגשית לכיתה א'?
כדי לעזור לילדים לרוב עדיף שאנחנו כהורים קודם כל נעזור לעצמינו. הנה כמה דגשים לתמיכה רגשית הורית:
קבלו שזהו מעבר נורמטיבי ומשמח - התלהבות ההורים תיצור צפייה חיובית לילדים
חשוב לסמוך על הילדים שהם רכשו מיומנויות וכישורים נדרשים - לאורך השנים במערכת החינוך, ביחסיהם עם הדמויות ההוריות, ובאינטראקציות עם האחים ובקבוצות השווים. האמונה המלאה ביכולותיהם של הילדים, בכוחותיהם להתפתח ולהתקדם, משמעותית כקול חיצוני מלווה, ההופך גם לקול פנימי. התלהבות ושמחה גלויה של ההורה מהשלב החדש בהתפתחות יאפשרו פיתוח ציפייה חיובית.
הבינו שהילדים נפרדים מאתנו - יתר מעורבות רגשית והגנה עלולים לפגוע בהם
חשוב לייצר הבחנה בינינו לבין הילדים שלנו - הם בני אדם נפרדים!
לעיתים הורים ,שנתקלו בקושי לימודי או חברתי בתקופת בית הספר מפתחים מעורבות רגשית עמוקה וצורך מוגבר להגן על ילדיהם. חשוב לזכור שהילדה או הילד שלנו הם נפרדים ושונים מאיתנו. דפוסי ההתמודדות והמיומנויות שלהם שונים. חשוב לאפשר להם להתמודד על פי אישיותם וצרכיהם הייחודיים. חשוב לאפשר פרשנות של סיטואציות ומצבים נייטרלית, ולא מתוך העולם הרגשי שלנו כהורים.
תרגלו שיח רגשי שאינו שיפוטי - מתן מרחב לחששות ולשאלות עוזר להתמודד
חשוב לתרגל שיח רגשי שאינו שיפוטי, כדי לאפשר לילדים (ולהורים) לבטא מנעד רגשות רחב, פחדים ושאלות. התפקיד שלנו כהורים לתת מקום ותוקף לחששות ולשאלות. כך הילדים יוכלו בהמשך לבחון פתרונות אפשריים להתמודדות יעילה.
בואו עם הילדים לסיור אישי בבית הספר - כך תפחת החרדה מהלא-נודע
כדי לסייע בהתמודדות עם המעבר ולהפחית חשש נורמטיבי ממסגרת חדשה, גדולה ובלתי מוכרת - בקרו עם הילדים בבית הספר. במקביל ובנוסף להיכרות הנעשית על ידי צוות הגן עם מסגרת בית הספר, חשוב כי ההורה יקיים סיור בבית הספר עם הילדים באופן עצמאי – היכרות עם המסלול לבית הספר, הצגת מתקני בית הספר החשובים לילדים (כיתה, אולם ספורט, שירותים, תחנות הסעה). סיור נוסף אישי זה משמעותי עבור הילדים, שכן סיור חד פעמי עם קבוצה ,שונה במהותו מסיור מתווך אישית, על ידי ההורה. סיור אישי מתוך התייחסות פרטנית לעולמו הפרטי, לשאלותיו וצרכיו האישיים של כל ילדה וילד, יאפשרו להפחית את החרדה מהלא נודע, מאובדן ולפתח התמצאות ושליטה.
צרו מוטיבציה לימודית וחווית הצלחה במשפחה - חיזוקים חיוביים במקום מאבקים ואיומים
נמצא כי הנאה מלמידה וחווית הצלחה, הינם מהגורמים המשמעותיים ביותר ליצירת מוטיבציה לימודית. כדאי לאפשר לילדים חווית הצלחה במסגרת המשפחה, על ידי מתן משימות בהתאם ליכולותיהם, וחיזוק חיובי לכל הצלחה, ולו הקטנה ביותר. משימות אפשריות לקראת כיתה א' יעסקו בהכנה לאתגרים הצפויים בכיתה א'. חשוב לשמר תחושת הנאה וסקרנות מתהליך הלמידה. מומלץ להימנע מיצירת דפוס של "מאבקים" וסנקציות סביב נושא שיעורי הבית. הדבר פוגע בקשר הורה-ילד, וכך מופחתת התמיכה הרגשית ההורית שהילדים זקוקים לה, במיוחד כשעולה הקושי.
הכינו "קופסאות הרגעה" לילדים הזקוקים ל"פסק זמן" - סימן לקשר עם המורה וההורים
במהלך היום, ניתן בתקשורת עם המורה להכין "קופסת הרגעה". הקופסא תעמוד לרשות הילדים, וכאשר יחושו כי הם מוצפים רגשית וזקוקים לתמיכה, יוכלו לפנות אל "הקופסא המרגיעה". בתוך הקופסה ניתן להניח חפצים אישיים מרגיעים שימשו את הילדים, לדוגמה: ממתק קטן, צעצוע אהוב, תמונה של חיית מחמד, נשיקה מטאפורית וסמלית מאמא או אבא וכדומה.
תרגלו משחקי תפקידים המשקפים מצבים מורכבים - כך לומדים עוד פתרונות אפשריים
אפשר להכין משחקי תפקיד המתארים מצבים מורכבים עתידיים העלולים להיווצר אל מול המורה או קבוצת השווים. כדאי לנהל דיון משותף על פתרונות אפשריים וכך לגוון את הפתרונות.
צרו קשר אישי ושוטף עם המחנך.ת - העדכונים עוזרים להסתגלות ולתחושות ביטחון ושייכות
תקשורת ישירה ושוטפת עם המחנכים, הכוללת עדכון הדדי וחשיבה משותפת על הילדים וצרכיהם, עוזרים לילדים להסתגל למסגרת החדשה. המחנכים נתפסים כדמויות הוריות חיוביות ואמפתיות, המקדמות תחושה של בטחון ,הרגעה ושייכות.
העזרו בגורמים חיצוניים במקרה של קונפליקטים - הקשר ילדים-הורים יותר חשוב מרכישת מיומנויות
הורים אשר נחשפו בשלבים מוקדמים בהתפתחות לקושי ברכישת הקריאה/כתיבה ושאר מיומנויות לימודיות הנדרשות בבית הספר – חשוב כי יתמכו את תהליך הלמידה בלימוד משותף. במצבים של חוסר פניות, או כאשר תהליך הלמידה הופך להיות קונפליקטואלי, ניתן להיעזר בהוראה חיצונית. את תהליך למידה זה חשוב להתחיל בלמידה מטרימה, ואף הוראה מותאמת מטרימה, לפני הכניסה לכיתה א'. גודש המטלות החברתיות והרגשיות, לצד קושי לימודי ממשי לרכוש מיומנויות קריאה, כתיבה עשויה לייצר חוויה המעוררת תסכול ומצוקה מציפה, פגיעה במסוגלות, וכן בדימוי העצמי כלומד. תמיכה והיכרות עם מיומנויות בסיסיות של כתיבה, קריאה וחשבון יאפשרו לילדים עם קשיי ויסות שונים התמודדות מתונה יותר אל מול גודש הגירויים והאתגרים המרובים. בהמשך לכך, כאשר ידוע על קשיי התארגנות, מומלץ לסדר את התיק עם הילדים, כאשר אתם ההורים פנויים לכך. לדאוג ביחד כי יהיה זמין ונגיש עבורם הציוד הלימודי הנדרש לשיעור. אי הבאת ציוד מתאים יוצרת דינמיקה של חוסר שקט ותסכול אל מול המורה, וכן אל מול קבוצת השווים. בהדרגה, הילדים ירכשו מיומנויות עצמאיות, על ידי תמיכה ומודלינג מצד ההורים.
לפעמים המוכנות הרגשית לכיתה א' מגיעה באופן טבעי, אך חלק מהילדים זקוקים לתמיכה נוספת בתהליך ההסתגלות והכנה רגשית לכיתה א'. במקרים כאלה הכנה מוקדמת, עזרה להורים או ליווי מקצועי של מטפלים והדרכת הורים - יכולים לחולל שינוי אמיתי.
חשוב לזכור: בקשת עזרה מקצועית היא סימן של חכמה הורית, לא של כישלון. המוכנות לכיתה א' כוללת לא רק רכישת מיומנויות לימודיות, אלא בעיקר פיתוח מוכנות רגשית. השקעה בתחומים אלה תיתן את פירותיה לשנים רבות.
> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי
שיתאימו לך ושמומלצים באזור.
תגובות