top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה זה טיפול רגשי, למי הוא מתאים ואילו סוגי טיפולים רגשיים קיימים?

עודכן: 9 באפר׳

במהלך החיים אנו מתמודדים עם אתגרים וקשיים מורכבים. מבוגרים וילדים חווים משברים רבים כמו לדוגמה: טראומה, דיכאון חרדה, קשיים בזוגיות וגירושין, קשיים במשפחה ועם הילדים, מוות במשפחה, תחושת חוסר מימוש, קושי ביצירת קשרים חברתיים או אינטימיים ועוד... 

בין שהקושי מאפשר תפקוד ובין אם לא, חוויות הכאב, התסכול והרגשות הקשים מותירים בנו את חותמם.

אחד הכלים היעילים והמומלצים ביותר להתמודדות עם קשיים אלה, ועם המועקה הנפשית הגדולה שהם טומנים בחובם, הוא טיפול רגשי



מהו טיפול רגשי?

טיפול רגשי כמו טיפול פסיכולוגי, הוא טיפול המתמקד בנפש האדם וברגשותיו. הטיפול נעשה ברובו באמצעות שיחה בו נערכת היכרות מעמיקה בין האנשים שמגיעים לטיפול (המטופלים) לבין המטפלים הרגשיים (הפסיכותרפיסטים, העובדים הסוציאליים והפסיכולוגיים). האנשים שמגיעים לטיפול הם אלו שמגדירים את מטרת הטיפול בהתאם לקשיים ולמצוקות שהם חווים ולשאיפות של כל אחת ואחד. מטרת הטיפול היא אינדיבידואלית, אך באופן כללי טיפול רגשי עוזר לנו ל"נהל את התגובות הרגשיות", לזהות את נקודות הקושי והמשברים הספציפיים, ולספק כלים חדשים להתמודדות. 


נקודת המוצא של הטיפול הרגשי, שהרגשות והאופן שהם באים לידי ביטוי מהווים חלק בלתי נפרד ממי שאנחנו. אותם רגשות משפיעים על ההתנהגויות והתגובות שלנו כיום. רגשות יכולים להנחות אותנו בתהליך קבלת ההחלטות שלנו, במה שאנו מאפשרים לעצמנו לשאוף אליו, ביכולת שלנו ליצור קשרים משמעותיים ועוד. טיפול רגשי עוזר להגדיל את המודעות לרגשות שמתעוררים, ולסיבות ה"טריגרים" הספציפיים שמפעילים אותם, אצל כל אחת ואחד. המודעות היא חצי הדרך לפתרון. בטיפול נלמד גם כלים מותאמים לשינוי התגובות הרגשיות.


למי מתאים טיפול רגשי?

טיפול רגשי אינו מיועד רק לאנשים המאובחנים עם הפרעות נפשיות. מדובר בתהליך חשוב ומיטיב, שיכול לסייע לכל אדם לשפר את איכות החיים הרגשית ולתת מענה לתחושות קשות שעשויות ללוות אותו במהלך חייו. 


במידה והנך חווה דיכאון, חוסר מוטיבציה, חרדות לעתים קרובות, קושי בניהול קשרים, או תחושת בדידות גדולה – אין צורך להישאר עם זה לבד.

טיפול רגשי הוא תהליך טיפולי מקיף ומעמיק שיסייע לך ללמוד יותר על רגשותיך ועל מקורותיהם. בזכות התהליך הטיפולי אפשר ללמוד איך לווסת את התגובות הרגשיות בצורה יעילה יותר. מטפלים רגשיים מקצועיים וקשובים יעזור לך ולשפר את יכולת ההתמודדות ואת הרווחה הנפשית בעת מצבי משבר ותחושות מצוקה.


אילו סוגי טיפול רגשי קיימים?

שיטות הטיפול הן רבות ומגוונות. כיום, זמינים עבורך סגנונות רבים על ידי אנשי מקצוע בעלי הכשרה נרחבת. כדי להתאים עבורך את סגנון הטיפול שייתן לך את המענה הטוב ביותר, כדאי קודם להכיר קצת את הצרכים והרקע שלך.


שיטת ההתאמה של מרכז בקשר לטיפול מבוססת על שיחה קצרה עם מתאמת הטיפול (מטפלת מוסמכת בטיפול רגשי) שתכיר אותך ואת הצרכים שלך. לאחר היכרות אישית, קשובה ודיסקרטית נוכל להתאים לך את שיטת הטיפול, הגישה, ההתמחות, הנסיון ובעיקר לפי היכרות אישית עם כל אחת ואחד מהמטפלים שיתאימו לך במאגר.


אלו רק כמה מסגנונות הטיפול הרגשי הקיימים:

טיפול פסיכו-דינמי 

טיפול בגישה של פסיכותרפיה דינאמית הוא טיפול בשיחה המתבסס על התפיסה שהתנהגות האדם, והדרך בה הוא בוחר להתמודד עם סיטואציות בחייו, הן ביטוי של דחפים וצרכים בלתי מסופקים שהאדם לא תמיד מודע אליהם. באמצעות הטיפול, מתאפשר להעלות בהדרגה צרכים אלו למודעות, לבחון אותם ולהציע דרכי פעולה חלופיות, כדי לענות על הצרכים באופן מיטיב יותר.

 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול CBT (סי.בי.טי) מוכוון מטרה ויחסית תחום בזמן (קצר מועד), בהשוואה לשיטות הטיפול האחרות. מקורות שיטת טיפול זו כבר בשנות ה-60, אך קרנה עלתה בעיקר בעשורים האחרונים עקב התפתחויות משמעותיות בתחום. ב-CBT אנו מזהים דפוסי חשיבה מעכבים הגורמים לתופעות בלתי רצויות בחיינו כמו: התמכרויות, הרס עצמי, ויסות רגשי לא מספק, חרדה, הפרעות אכילה ועוד. במהלך הטיפול נלמד לזהות את דפוסי החשיבה השליליים ולתרגל חלופות שיאפשרו לנו לנהל את חיינו בצורה מיטיבה יותר.


שיטות עקיפות לטיפול רגשי

ישנן שיטות טיפול רבות אחרות חווייתיות יותר שאינן רק בשיחה, ולכן הן נקראות "שיטות עקיפות". טיפול רגשי בשיטות עקיפות מתאים לטיפול בילדים ולמי שמתקשים לדבר על הרגשות בצורה ישירה כמו לדוגמה: בטיפול באמנות, במוסיקה, הבעה וביצירה, בדרמה ובתנועה ועוד. קיימות גם מגוון של גישות ושיטות נוספות.


סוד ההצלחה בהתאמת מטפלת רגשית או מטפל רגשי

הצלחת הטיפול הרגשי תלויה בכימיה בינך לבין המטפלת הרגשית או המטפל הרגשי. היכולת להתאים בין הצרכים וההעדפות שלך לבין ההתמחות, שיטת הטיפול והחיבור הרגשי למטפלים הרגשיים היא המפתח להצלחת הטיפול. רק כך תיווצר פתיחות, תחושת ביטחון ורצון לצאת למסע משותף של גילוי, התפתחות ושיפור איכות החיים.



>> אנחנו כאן להודעות או לשיחה 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' לטיפול פסיכולוגי או לטיפול רגשי, מתוך מאגר המטפלים שמתאימים עבורך ושמומלצים באזור שלך.

 

מקורות:

0 תגובות
bottom of page