top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר להתמודד עם חרדה, דיכאון ופוביות?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

פעמים רבות, המקור לתחושות קשות ומצוקות נפשיות הינו דפוס תפיסות או מחשבות קבוע אשר איננו מצליחים להשתחרר ממנו. לחשיבה שלנו (Cognition) יש כוח משמעותי על התחושות הרגשיות שלנו, וגם להתנהגות שלנו (Behavior) יש לפעמים ממד אוטומטי ונטול תהליך עיבוד וקבלת החלטות, דבר אשר מוביל אותנו שוב ושוב אל אותה התוצאה והתחושה. טיפול CBT, או בשמו המלא – Cognitive Behavioral Therapy, עוסק באותן מחשבות והתנהגויות אשר מובילות אותנו שוב ושוב אל תחושות של סבל.


איך טיפול סי.בי.טי עוזר להפחית חרדה, דיכאון ופוביות? מרכז בקשר לטיפול
איך טיפול סי.בי.טי עוזר להתמודד עם חרדה, דיכאון ופוביות?

מהו טיפול קוגניטיבי-התנהגותי?

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הינו שילוב בין שתי גישות טיפוליות אשר ביניהן רב הדומה על השונה. הטיפול הקוגניטיבי מתמקד במחשבות, תהליכי עיבוד חשיבתיים, ועבודה הממוקדת בתפיסת המציאות. לצד זאת, הטיפול ההתנהגותי מתמקד בלמידה ותרגול של התנהגויות חדשות, תוך בחינה של התהליכים האוטומטיים המתרחשים בנו (מבלי שאנו מודעים לכך).

שילוב שתי הגישות, ומכאן גם השם – טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, מהווה שיטה טיפולית רחבת-היקף אשר ביכולתה להציע פתרונות ממשיים לבעיות רגשיות מהותיות. למעשה מדובר באוסף גישות טיפוליות שיעילותן הוכחה מחקרית, ובמיוחד בהתמודדות עם דיכאוןהפרעות חרדה ופוביות ספציפיות.


כיצד מתבצע בפועל טיפול CBT?

ישנן גישות טיפוליות שונות, ולכל אחת היתרונות והחסרונות שלה. ה-CBT מתמקדת בעיקר בדפוסי התנהגות וחשיבה, למידה ותרגול, והקניית כלים לעיבוד וקבלת החלטות. מסיבה זו, הקשר הטיפולי הינו בגובה העיניים, כאשר המטופל מספר על הקשיים השונים שלו, והמטפל המיומן בשיטת טיפול CBT, עוזר למטופל להבין טוב יותר את הבעיה וכיצד להתמודד עמה.

מהלך הטיפול הינו יחסית אקטיבי. במובן זה, המטופל פעיל במהלך הטיפול. למשל, הוא מקבל מטלות בין מפגש למפגש במטרה לעזור לו להתמודד ולהבין טוב יותר את תהליכי החשיבה וההתנהגות שלו. דרך ההתנסות והתרגול, מצליח המטופל להקנות התנהגות מיטבית יותר ולשנות את דפוסי החשיבה שלו. למעשה, הטיפול עוזר למטופל להגיע למצב של גמישות במקום בו בעבר הייתה תקיעות רבה.

בשונה מטיפולים פסיכולוגיים אחרים, הגישה הטיפולית הקוגניטיבית-התנהגותית הינה מובנית. זאת אומרת, הטיפול בעל מבנה מסודר וידוע מראש למטפל, הטיפול אינו כללי והוא ממוקד מטרה וקצר מועד, ומסיבות אלו תוצאותיו ניתנות למדידה. לרוב, טיפול CBT נמשך בין 3 ל-6 חודשים.


למי מתאים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי?

אין אדם אשר טיפול CBT לא יכול להועיל לו, אך יש להבין כי טיפול זה מיועד להתמודדות עם עניינים נקודתיים וממוקדים. זאת אומרת, לא מדובר בטיפול כללי, רחב היקף וארוך טווח. מסיבה זו, טיפול קוגניטיבי-התנהגותי מתאים למטרות טיפוליות ברורות, ובמיוחד הינו מותאם להפחתה והתמודדות עם חרדה, דכאון, פוביות שונות או אנשים המעוניינים להתמודד עם בעיה מסוימת.


מהן ההשפעות של טיפול CBT, ועם מה יוצא המטופל בסיום הטיפול?

מאחר וגישת CBT עובדת עם בעיות נקודתיות וממוקדות, השפעת הטיפול העיקרית תהיה ההתמודדות עם אותה הבעיה שהוגדרה. למשל, מטופל אשר מגיע לטיפול עם תחושות חרדה או פחד סביב עניין מסוים, יוכל להתמודד באופן מיטבי יותר עם התחושות הקשות שלו, ואולי אף דעתו תשתנה ביחס למוקד החרדה או הפחד.

באופן כללי, אפשר לומר כי בסוף טיפול קוגניטיבי-התנהגותי המטופל חווה תחושת מסוגלות הולכת וגוברת להתמודד עם הבעיה עמה הגיע לטיפול. למשל, בסוף הטיפול יחוש המטופל שהגיע עם פוביה ספציפית כי הינו מסוגל להיחשף לגורם הפוביה ועדיין לתפקד באופן שגרתי בהצלחה.

באשר למשך ההשפעה של -CBT על חיי המטופל לאחר הטיפול, מאחר ומדובר בשינוי תפיסתי והתנהגותי לרוב יחול שינוי זה לאורך טווח. עם זאת, לעיתים תתכן מעט רגרסיביות אל המצב הקודם לטיפול, ולשם כך אפשר לחזור ולעבוד על מוקד הבעיה עד הצלחה מלאה יותר. רוב המטופלים יחוו תחושות של הצלחה, חוסן נפשי יותר, יציבות ויכולת מסוגלות, ובטחון עצמי טוב יותר באשר ליכולת ההתמודדות עם הקושי.


קצת על המטפלים של "בקשר לטיפול"

מרכז המומחים "בקשר לטיפול" הוקם בשנת 2007, והוא כולל מטפלים קוגניטיביים-התנהגותיים מוסמכים אשר מוכרים על ידי איט"ה (הגוף המסמיך מטפלי CBT בישראל). הצוות המקצועי שלנו בוחן ובודק את ההסמכות וההכשרות של כל מטפל העובד עם המרכז, ואנו מקפידים לעבוד עם המטפלים המקצועיים ביותר.

המרכז מלווה הנהלה מקצועית של יועצים בכירים ומוסמכים העומדים בסטנדרטים גבוהים, אנושיים, הוגנים ומקצועיים אשר יסייע לכם בהתאמת מטפל CBT מוסמך. חלק מהמטפלים שלנו משלבים כלים של CBT בפרקטיקות וגישות טיפוליות נוספות, זאת בהתאמה לצורך של המטופל והעולה במהלך הטיפול.

bottom of page