עימוד

PTSD – תסמונת לחץ פוסט טראומתי

מצבי קיצון וחשיפה ללחץ בלתי נסבל יכולים להוביל להתמוטטות מערכתית, בין אם נפשית או פיזית. לעיתים מדובר באירוע ארוך טווח, ולעיתים אחרות ברגע נקודתי אשר מרגיש כמו נצח. פעמים רבות נוצרת תסמונת החוזרת על עצמה גם שנים רבות אחרי האירוע, אשר משנה את אורחות החיים והיכולת להתמודד עם מצבים שונים במה שאנו קוראים לו חיים נורמטיביים.

תסמונת לחץ פוסט טראומתי (בלעז – Post Traumatic Stress Disorder, PTSD) הינה תופעה שכיחה בקרב לוחמים וחיילים, עובדי כוחות הביטחון וההצלה, אך היא יכולה להתרחש לכל אדם הנחשף למצב קיצוני של לחץ וחרדה. כמו כל אירוע טראומתי, התוצר הינו בלתי-ניתן לתמלול, להסבר, להבנה. ככל טראומה, גם ב-PTSD רב הלא-מוסבר והלא-הגיוני על המוסבר וההגיוני.

כיצד נוצרת תסמונת לחץ פוסט טראומתית?

בעת חשיפה למצבי קיצון ותחושות עזות של לחץ וחרדה, קורה משהו בתוך נפשנו. המוח אינו מסוגל לעבד את המתרחש, לתת לו מילים, להסביר מה בדיוק קורה. מצד אחד, זהו אירוע אשר ניתן לומר אותו, להסביר אותו במובנים פשוטים. מצד שני, שום הסבר לא תופס את התחושה, המאורע, את מה שבאמת חוותה הנפש בעת האירוע.

עבור כל אדם, המאורע הטראומתי נחווה באופן שונה לחלוטין. בעוד אנו יכולים להסביר לעצמנו שהמאורע הוא קרב איום ונורא, למשל, עבור הפגוע זה יכול להיות תמונה מסוימת מהקרב, או אולי משהו שחלף בראשו, או אולי פציעה שלו או של אדם קרוב. במילים אחרות, הטראומה משתנה מאדם לאדם, והסיבות לטראומה גם הם נתפסות באופן סובייקטיבי לחלוטין.

טראומה היא כמו פצע פתוח בנפש, פצע הממשיך לדמם. לעיתים לא מרגישים בו לאורך היום, אך הוא מדמם בחלומות עם סיוטים וחרדה. לעיתים הוא מייצר בעיות תפקודיות, הפרעות ביכולת להתנהל במרחב כגון – רגישות לרעשים, עצבנות, אלימות, ועוד.

התמודדות וטיפול ב-PTSD

הבעיה בהתמודדות עם טראומה היא שלרוב היא בלתי ניתנת לריפוי, הפצע ימשיך להיות בנפש. אך אין זה אומר שאי-אפשר לעשות משהו אחר עמה, לעבוד עמה לשנות משהו באופן בו אנו מגיבים לטראומה. רבה הספרות על הטראומה וה-PTSD, וישנם סוגי טיפולים שונים המציעים הקלה ומזור רב בתחום. אך פתרון מלא לטראומה – אין זה עניין פשוט, ולרוב מדובר בטיפולים ארוכי טווח.

הגישה הקוגניטיבית ביהביוריסטית (CBT) מציעה פתרון נקודתי המסב הקלה מסוימת בהתמודדות עם טראומה. בבסיס הגישה עומדת ההנחה כי ניתן לבצע שינוי בהרגלים והדפוסים הקבועים באנו, כך שנוכל להגיב באופן שונה אם נצליח להרגיל עצמנו לדפוסי תגובה חדשים. עם זאת, גישת ה-CBT אינה יכולה להעלים את הטראומה, ולרוב היא תאפשר הקלה משמעותית אך ייתכן ויידרש טיפול מקביל ארוך-טווח.

הגישות התרפיה – כגון טיפול באומנויות, טיפול במוזיקה, ביבליותרפיה ועוד – מציעות עבודה דינמית המאפשרת לגעת באזורים הרכים של הנפש באופן רגיש ויצירתי. על ידי עבודת היצירה, או עבודה עם חומר הגלם, ניתן לפתוח מרחבים נפשיים קמוצים ומקובעים. עבודה תרפויטית כזו, תאפשר לכם התמודדות אחרת, מגוונת ועדינה יותר, עם הטראומה. כך תוכלו לגעת בבעיה באופן עקיף אך המאפשר דיבור, מאפשר גמישות, ובסופו של דבר גם הקלה והתמודדות עם חומרים אשר לא ניתן בהכרח לתמלל אותם בדיבור ישיר.

הטיפולים הפסיכולוגי והפסיכואנליטי מציעים עבודה רוחבית ומעמיקה יותר, המאפשרת לגשת אל הנפש על כלל מורכבותה – ובכך גם אל הטראומה, שורשיה, דרכי ההתמודדות עמה, וגם הדרך לעבוד עמה. באמצעות טיפול זה, ניתן לגשת אל הנושא המורכב של טראומה באמצעים נפשיים-רגשיים מורכבים, ובסופו של דבר לייצר פתרון סובייקטיבי וייחודי לכם, אשר יאפשר לא רק התמודדות אלא גם יכולת לעבוד עם הטראומה.

מרכז "בקשר לטיפול" מאפשר לכם למצוא את המטפל והגישה הטיפולית הטובים ביותר לכם. על ידי תהליך אבחוני קצר, הצוות המקצועי של "בקשר לטיפול" יוכל לזהות את הטיפול המיטבי ביותר עבורכם, ולמצוא את המטפל הנכון מתוך מאגר בעלי המקצוע האיכותיים שלנו. בכדי להתמודד עם הקושי בחייכם, פנו אלינו עוד היום בטלפון מספר 077-5215080.

מקורות מידע:

WebMD, “What Are the Treatments for PTSD?”

Anxiety and Depression Association of America, “Treatment for PTSD”

NHS, “Treatment: Post-traumatic stress disorder (PTSD)”

 

מחפשים פסיכולוג/ית מומלץ/ת באזור מגוריכם?

השאירו פרטים ונחזור אליכם
או התקשרו 077-5215080 (24/7)
077-5215080 (24/7)
שירות ההתאמה אינו כרוך בתשלום.

לשמירת פרטיותך, אנו מתחייבים שלא להשתמש בפרטיך למעט ההתאמה לטיפול, וכן לא להעבירם לגורם חיצוני.
פנו עכשיו ללא התחייבות