top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכותרפי דינאמי ממוקד

עודכן: 6 במרץ 2023

מאת: הילה לחמן כהן MSW פסיכותרפיסטית

כאשר אנו מרגישים שקשה לנו להתמודד לבד עם קושי מתמשך או שחוזר על עצמו, חשים כאב או מצוקה נפשית שיכולה לבטא סבל, בדידות חוסר הצלחה – טיפול נפשי יכול תת לכך מענה. בטיפול דינאמי ממוקד נוכל לגלות את הדפוס שמאפיין את ההרגשה והחשיבה שלנו וכן את דרך ההתמודדות שלנו עם מצבים שונים ולראות כיצד נוכל להרגיש אחרת ובדרך זו לשנות ולהשפיע על המציאות בה אנו חיים.


בקשר לטיפול פסיכולוגים מומלצים בגישה דינמית ממוקדת באזור שלך
מה זה טיפול פסיכותרפי דינמי ממוקד?

במהלך הטיפול, אנו עוברים מהמקום שבו קושי או מצוקה מלווים וצובעים את איכות ומהלך חיינו להתבוננות ולהבנה כיצד זה קורה ולחוויה שונה. שינוי, גם אם הוא קטן, בהתבוננות ובחוויה הפנימית, יוכל לגרום לשינוי משמעותי באיכות החיים – ביחסינו עם אחרים ובהתנהלותנו בעולם.

מהו הטיפול הדינאמי ממוקד? הטיפול הדינאמי ממוקד, מקורו בגישה הדינאמית המתבססת על הגישה האינטרסובייקטיבית – התייחסותית, עם התמקדות בנרטיב, שהינו, מוטיב מרכזי שאיתו מתעסק האדם. לפיכך הטיפול הדינאמי הממוקד מתבסס על 3 אלמנטים עיקריים:

  1. הגישה הדינאמית אשר מקנה ידע והבנה מעמיקה בניתוח התהליכים הנפשיים והתפיסות הסמויות מהעין אצל האדם והשפעתן על היחס למציאות. טיפול המבוסס על יצירת קשר מעמיק בין המטפל והמטופל המאפשר ללמוד על העולם הרגשי, דפוסי ההתנהגות ותפיסת העולם של המטופל.

  2. הגישה התייחסותית המאופיינת כגישה פחות סמכותית של המטפל (פסיכולוגיה של שני אנשים), שמה דגש על הקשר, התעניינות יותר ברגשות מאשר בדחפים ומוקד קליני על הקשר הטיפולי והאינטראקציות העדינות בתוך הטיפול.

  3. מכווננות לעיבוד נושא/מוקד מרכזי– תבנית בסיסית של רגש, חשיבה והתנהגות- שמסב כאב לאדם ומתרחש באין ספור דרכים ומצבים. המכוונות בעבודה הממוקדת היא ליצור את השינוי בחיים הפנימיים והחיצוניים ובכך ליצור שיפור בהסתגלות לעולם.

הנושא או המוקד הטיפולי מלווה אותנו במהלך החיים, לרב אינו מודע וקשור ישירות לסיבת הפנייה לטיפול. שיטת העבודה ממוקדת בציר המחבר בין קשיים שאנו פוגשים במישורי חיים שונים לבין כאב או רגש אשר חוזרים על עצמם, ובין איכויות הייחודיות לנו. המוקד המרכזי הוא כמו "מנוע רגשי" המשמר את הבעייתיות ועל-כן דרכו ניתן לייצר שינוי .

לפיכך, נדבך מרכזי בעבודה הדינאמית ממוקדת הוא זיהוי המוקד הטיפולי וקישורו לרגש או כאב, תהליך הגילוי והזיהוי נעשה ע"י שימוש בזיכרונות מוקדמים וחלומות של הפונה ככלים אבחוניים ותרפויטיים.

האפשרות להתמקד בשינוי מאפשרים לעיתים להאיץ את התהליך הטיפולי ובכך לאפשר טיפול דינאמי גם אם הוא מוגבל באילוצי זמן. בשנים האחרונות חלה עלייה בהתעניינות בפסיכותרפיה קצרת מועד משתי סיבות עיקריות:


סיבות מחקריות

עם הנטייה לכיוון של רפואה מבוססת ראיות (evidence based medicine) עלתה הדרישה לערוך מחקרים שיבחנו את היעילות של טיפולים פסיכותרפויטים. מכיוון שקשה לבצע מחקרים על טיפולים ארוכי טווח, רוב המחקרים התמקדו בטיפולים קצרי טווח, וכך נאסף גוף מחקר גדול יותר על סוג זה של טיפול.


סיבות כלכליות

טיפולים קצרי מועד הם חסכוניים יותר, ולכן הם מועדפים על ידי חברות הביטוח. הדבר נכון בארצות שונות בעולם, ואומץ גם בישראל לקראת הרפורמה בבריאות הנפש.

בשונה מטיפול פסיכולוגי ארוך טווח ומעמיק המתמקד באדם ובסבך מורכבות בעיותיו, הטיפול קצר המועד מתמקד בנושא או קונפליקט אחד. טיפול קצר מועד לא מתאים לכל אחד ולא לכל קושי. לשיטת טיפול זו מתאימים מטופלים בעלי מוטיבציה גבוהה לטיפול, המסוגלים לחשוב במונחים של רגש, והמגיבים היטב להצעת פירוש.

אנשים בעלי כוחות אגו חזקים, המסוגלים ליצור קשר ולהתנתק, ואנשים שבעייתם המרכזית בולטת וקלה לאיתור מהיר בעלי מודעות פסיכולוגית גבוהה, יכולת לאינטראקציה גמישה עם המטפל ויכולת לבטא רגשות. המטפל בטכניקה זו נדרש להיות אקטיבי יותר ופרשני בעיקר בטיפול שהינו קצר מועד.

הטיפול הדינאמי הממוקד הופך את התהליך הטיפולי לאפקטיבי וחווייתי גם בטיפולים מתמשכים שאינם קצרי מועד. השיחה הטיפולית היא שיחה מעורבת ופוגשת, שלא כמו בטיפול הפסיכואנליטי הקלאסי, בו המטפל נשאר במקום השמור, הניטרלי והמהנהן. הקשר הטיפולי הוא מרכזי ומשמעותי בטיפול וישנו דגש על האחרות כחוויה מעשירה וההכרה בהדדיות כחוויה בונה. המטפל מציע התבוננויות ותחושות חדשות לדברים חשובים ומוכרים- מזווית שונה.

הבנת הנרטיב הקשור בכאב הכרוני המתמשך עוזר להבנת האדם, והאפשרות לבנות את הסיפור הסובייקטיבי של האדם היא בעלת ערך טיפולי אדיר היות וכך מתאפשר למטופלים להכיר את עצמם ואחרת, לקשור את האירועים של חייהם אחד לשני.


לסיכום, פסיכותרפיה דינאמית ממוקדת נשענת על המסורת הפסיכואנליטית וככזו היא מביאה את הידע וההתבוננות המעמיקים בתהליכים נפשיים ובדפוסי קשר, רגש והתנהגות. ההתמקדות הינה בתבנית המרכזית המאפיינת את המצוקה בעולמו הפנימי של האדם, המתגלה, מפוענחת ומשתנה במפגש הטיפולי ובמעגלי החיים של המטופל.

מוקד זה הינו מכריע בהתחוללות החוזרת ונשנית של המצוקה בחיים הפנימיים והחיצוניים של האדם וסביבתו, ומהדהד כשיח בעל משמעות בחיי המטופל. ההתערבות הטיפולית הינה מפגש בינאישי מעצים ומשנה. הטיפול יכול להיות מתמשך לתהליך מעמיק כמו גם אפשרי לטיפול מתוכנן בזמן. הטיפול הפסיכולוגי, הוא קודם כל, מקום בו נפגשים שני אנשים באופן מסודר ומחויבים לעשות יחד שינוי.

 

bottom of page