top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

למה קשה לנו לדבר על מין ומיניות אפילו בטיפול מיני? איך אפשר להפחית את הבושה של המתבגרים והמבוגרים?

עודכן: 9 באפר׳

מאת: לירון הימן, עובדת סוציאלית קלינית ומתמחה בפסיכותרפיה דינמית ומתמקדת ומטפלת רגשית


למה עדיין לא מדברים על מניות בחדר הטיפול פסיכולוגי? למה אנחנו מתביישים? איך לפתוח דלת לשיח על מיניות? למה ההתנהגויות והמחשבות שלנו הן נורמליות וטבעיות? מה יעזור למתבגרים ולנו לפתח תפיסת מיניות בריאה? מיניות היא דחף כמו רעב, אז בואו נדבר.


יכול לעבור המון זמן בטיפול בלי שעולה נושא המיניות. המטפלים לא מעלים, והמטופלים לא פותחת את הדלת.


מהי מיניות?

מיניות היא אנרגיית חיים. ליבידו. דחף מיני הוא בדיוק כמו דחף לרעב. הביולוגיה מסבירה את מציאותו של דחף מיני, שדרכו מוגדרים הצרכים המיניים הקיימים אצל האדם ושאר בעלי החיים.


אז למה עדיין לא מדברים על מיניות?

כיום בתרבות שלנו יש יותר ויותר מקום לשיח בנושא מיניות. עם זאת, זה עדיין טאבו. לא מספיק מדברים על "זה" או שמדברים באופן מאוד חלקי. קוראים למיניות גם בכל מיני שמות כמו: יחסי אישות, "אינטימיות", יחסי מין, סקס ועוד שמות קוד "סודיים".

המיניות היא נושא רגיש שקשה לפתוח אותו גם עם האנשים הכי קרובים אלינו. גם בקליניקה בחדר הטיפולים קשה לדבר על מניות, למרות שזה המקום שאמור להיות נטול שיפוטיות. מרביתנו גדלנו לתפיסה שבה מיניות מעוררת בושה ואשמה.


איך בטיפול מיני פותחים את הדלת לדבר על מיניות?

לפעמים כל מה שאדם צריך זה שיפתחו לו את הדלת לשיח על מיניות. שתהיה אפשרות להרגיש נוח, בחדר הטיפולים, המוגן. בטיפול מיני יש מקום לדבר על: פנטזיות שונות, גילוי עצמי, אינטימיות, קשיים, חרדות, עונג, פגיעות, חשק, אין אונות, על מה גדלנו בבית ועוד.


איך טיפול מיני ייתן לך לגיטימציה? זה בסדר!

מטופלים רבים מגיעים לטיפול עם תחושה שהם לא בסדר, שמשהו פגום או חולה. מתן לגיטימציה למיניות מגוונת מצד המטפלים, נותנת אישור לאישה או לגבר (ולכל הגדרה אחרת) המטופלים שהם בסדר. המטרה בטיפול היא להפחית את הבושה והאשמה. זה מתאפשר כשיש אישור לחשוק, לפנטז, לחלום גם על דברים "אסורים" או "לא מקובלים". נרמול של המחשבות האלה מפחיתות בושה ואשמה. כך אפשר יותר לדבר על נושאים שהם מבהילים. מטפלת מינית ומטפל מיני ינרמלו את ההתנהגות ויתייחס לזה כטבעי ובריא. לאחר מכן אפשר להתחיל לברר את המשמעות, לחקור את המחשבות, פנטזיות, תחושות שעולות.


מה מיוחד במיניות המתפתחת בגיל ההתבגרות? איך לעזור לנערה, לנער ולעצמינו?

בגיל ההתבגרות, הנער או הנערה, כמו גם האישה או הגבר המבוגרים, מתמודדים עם המשימה של הטמעת העצמי המיני בין שאר ייצוגי העצמי. כדי שייצוג העצמי כמוקד של מיניות ותשוקה יתבסס באופן תקין, יש צורך בתגובה סביבתית שתתקף ותקבל אותו. כך, תתבסס מיניות בוגרת שמוכלת במישור האישי והבין-אישי גם יחד. במהלך ההתבגרות, המתבגרים בוחנים את תגובות ההורים למיניותם המתפתחת. על פי תגובה זו הם מבנים גם את העצמי המיני שלהם ואת מידת הלגיטימיות שלו.

המטופלים זקוקים למטפלים שיתקפו את היותם נתפסים כסובייקט בוגר בעל מיניות חיונית וחיובית. האישור הזה מסייע למטופלים לצמוח. זאת בדומה לאופן בו אישורו של ההורה את מיניותו המפציעה של המתבגר, משחרר אותו לפתח עצמי מיני בוגר. הכרה במיניות של המטופלים וביכולתם להוות מושא לתשוקה עבור אחרים, עשויים להיות חיוניים לשחרור חסימה התפתחותית מהעבר.


בשורה התחתונה – פיתחו את הדלת לשיח על מיניות בטיפול מיני ובכלל

נסו גם אתם ואתן לפתוח את הדלת לשיח פתוח על מיניות. שתפו במה שאתם חווים, חושבים ומפנטזים. זה טבעי ובריא. לדבר על זה, זה רק להעלות את מה שכבר קיים.

בטיפול מיני רגיש אפשר לתת ל"זה" מקום, להבין שזה בסדר ואז לברר מה המשמעות.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול מיני, בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי שמומלצים באזור שלך.



bottom of page