top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך פגיעה מינית משפיעה על החופש הפנימי, ומה הקשר לטיפול?

עודכן: לפני 6 שעות

מאת: מוריה כרמל, עובדת סוציאלית M.S.W, מטפלת רגשית, מתמחה בטיפול בפגיעות מיניות ובעלת נסיון עשיר בטיפול בהתמכרויות של צעירים וצעירות


איך הדיבור הפנימי משתנה בעקבות פגיעה בתוך קשר, בייחוד פגיעה מינית? למה הפגיעה גורמת לתחושה של צמצום פנימי וחוסר בחירה? ואיך טיפול רגשי יכול לעזור להתקרב לעצמי ולמערכות יחסים עם אחרים?


"אבל למה? למה לא הצלחתי לומר לו מה שאני מרגישה? למה פשוט שתקתי שם ונתתי לו להמשיך לדבר אליי ככה? איזו טיפשה אני. חלשה. אני כל פעם אומרת לעצמי שהפעם אני אגיב ואדבר אבל בכל פעם מחדש המילים שלי נאלמות בתוכי ואני שותקת. אני מרגישה רע וכל כך מותשת ועייפה. אני כל פעם מוצאת את עצמי באותה סיטואציה, גם בזוגיות הקודמת שלי זה קרה. מה קורה לי? למה נאלמות לי המילים והתחושות דווקא כשאני הכי צריכה אותן?"



למה כשהרגשות מושתקים נפגעת גם הקירבה לעצמי ולמערכות יחסים?

זוהי רק הצצה קטנה אל תוך עולם רגשי כאוב ומושתק. עולם רגשי שבו העצמי מצומצם כל כך וכמעט שאין לו מרחב לחשוב, להרגיש, להתבטא וכפועל יוצא גם לפעול במציאות. תחושת הצמצום וההשתקה הפנימית מבטלות ופוגעות ביכולת לבטא רגשות במערכות יחסים, להרחיב את אפשרויות הבחירה בשלל תחומי החיים ובכלל לבטא בחופשיות את העצמי בעולם.

לאורך שנותיי המקצועיות כאשת טיפול, פגשתי צעירים וצעירות אשר הביאו לחדר הטיפול מרחב פנימי מצומצם מאוד. רבים מהם, התמודדו עם השלכות של פגיעה מינית מעברם או פגיעה רגשית קשה אחרת בתוך קשר משמעותי. פגיעה כזו, שהתקיימה בתוך מערכת יחסים קרובה, לימדה את אותם אנשים להשתיק את קולם הפנימי על מנת לשמר את הקשר עם אותו אדם קרוב שפגע.

ההשתקה הפנימית לאורך השנים כבלה אותם בתוך עצמם ויצרה תחושה של חוסר רשות פנימית לבטא את עצמם בחופשיות במערכות יחסים וכן לנוע בין כמה אפשרויות בחירה כשהם ניצבים בצמתים שונים בחייהם. השלכות הפגיעה המינית, כמו גם כל פגיעה רגשית קשה שמתרחשת בתוך קשר קרוב, פוגעות ביכולת לאהבה עצמית, הערכה עצמית, תחושת ראויות שמגיע לי להשמיע את קולי ושביטוי זה לא בא על חשבון מערכת יחסים קרובה וכן במימוש מקצועי. כל אלה ועוד, פוגעים ביכולתם לנהל מערכות יחסים קרובות עם עצמם ועם אחרים.


איך תחושת הפגיעה משתחזרת בתוך הקשר?

המטופלת מתארת אפס מרחב בתוך הקשר. בחוויה שלה, אם היא תבטא את פגיעותה – היא תהרוס את הקשר ואת בן זוגה ותישאר לבדה. ואם היא תשמור את רגשותיה לעצמה, היא אומנם תישאר בקשר אך עדיין תרגיש לבד עם תחושותיה. אפשרויות הבחירה המצומצמות משאירות אותה בחוסר אונים מאוד גדול ובתחושת מצוקה מתמשכת.


מה עושים בטיפול?

המרחב הבטוח שנוצר בחדר הטיפול על ידי החיבור והאמון בקשר הטיפולי בין המטפלת למטופלת, הינו מרחב בו אפשר לשהות יחד ולהיכנס פנימה אל תוך החוויה הרגשית הפגועה שמביאה איתה המטופלת. הסבלנות, הרגישות וחוסר השיפוטיות יעזרו לגעת בעדינות בקושי ובכאב העצומים.

יחד יהיה אפשר לשאול שאלות שיעזרו להכיר את המקום המצמצם והכולא שבתוכה:

  • מי הם הקולות שמשתיקים אותה בחייה, מה היא חוששת לאבד אם תבטא את עצמה ומה יקרה בחייה כאשר היא תעז לקחת יותר מקום?

  • אילו יחסים קרובים ומשתיקים היא משחזרת בחייה?

  • ובשלב מתקדם – גם אילו פעולות היא יכולה לעשות על מנת להרחיב את המקום שלה בתוך עצמה ובעולם?


איך הטיפול הרגשי יכול לעזור להתמודד עם הצמצום הפנימי ויתר ההשלכות של פגיעה מינית ?

בעזרת השיחות הטיפוליות, על ידי היכרות מעמיקה, מקבלת ולא שיפוטית של המנגנונים הפנימיים שמפעילים את הצעירה ושיום (נתינת שם) הרגשות והתחושות שלה במצבים אלו, המרחב הפנימי שלה יהיה נגיש יותר לשינוי.

העלאת המודעות לתגובות האוטומטיות והיכולת להשהות אותן ולייצר מרחב של בחירה והתלבטות, יחד עם העלאת תחושת הראויות וההערכה העצמית, ירחיבו את דרגות החופש הפנימיות של הצעירה. תחושת החופש הפנימית תאפשר לה לבנות בתוכה את הרשות הפנימית להוציא את עצמה לעולם ולבטא את רגשותיה במגוון תחומי החיים, בתוך עצמה וגם בקשר זוגי.


ולך, שקוראת את המילים ומזהה בהן את עצמך...

לא אגיד שהתהליך קל ופשוט ומהיר.

הוא דורש אומץ ומוכנות להפנות את הקשב פנימה ולהכיר את כל הקולות.

אך כשיגיע הזמן שלך, ואת תרגישי כשהוא יגיע,

תדעי שיש דרך שאפשר ללכת בה יחד,

בעזרתה תוכלי להרגיש יותר חופשיה, עם עצמך ובעולם.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאצ' למטפלים שמתמחים בטיפול רגשי ובטיפול פסיכולוגי לטראומה, שמומלצים באזור שלכם.


bottom of page