top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מהי הזדהות השלכתית?

עודכן: לפני יומיים

יכול להיות שנתקלתם בעבר במצבים מהסוג הזה. אדם מסוים חושש מהדחפים התוקפניים שלו, מה שמביא לכך שהוא משליך אותם על אדם אחר בטענה שהוא זה אשר תוקפני כלפיו. האדם האחר מבטא, כתוצאה מכך, התנהגות תוקפנית כלפי האדם הראשון. תורת הפסיכואנליזה עשויה לטעון כי גורם עיקרי המביא למעגל הזה הוא הזדהות של האדם הנתקף עם הדחפים שהופעלו נגדו, מה שמביא לכך שהוא עצמו הופך להיות כזה.

זוהי דוגמה אחת מני רבות הממחישה את תהליך ההזדהות ההשלכתית.


למרכז בקשר לטיפול, מאגר של פסיכולוגים, מטפלים רגשיים ופסיכותרפיסטים מומלצים מומחים בכל האזורים בארץ: בדרום, בצפון, במרכז, בשפלה, בגליל ובמקומות קרובים בארץ.
גורם עיקרי המביא למעגל הזה הוא הזדהות של האדם הנתקף עם הדחפים שהופעלו נגדו

אז מהי הזדהות השלכתית?

הזדהות השלכתית הוא אחד ממונחי המפתח בעולם הפסיכואנליזה, שפותח במידה רבה על ידי פרויד במטרה להציע התבוננות עמוקה במיוחד בנפש האדם. את המונח טבעה פסיכואנליטיקאית בשם מלאני קליין, בהתבסס על מונח חשוב אחר בפסיכואנליזה – ה"השלכה" של פרויד. 

פרויד התייחס להשלכה כתהליך בו האדם משייך את הדחפים הפנימיים שלו לרעהו. קליין לקחה את התפיסה הזו והרחיבה אותה מעט. 

לפי התפיסה, האדם נוטה לשייך לאחרים חלקים שלמים של העצמי שלו, מכיוון שהוא מעוניין "להיות עם ולהרגיש בלי" – כלומר לא מעוניין שהחלקים האלו יהיה חלק מהאישיות שלו, אבל כן שהם יהיו בקרבת מקום אליו. כאשר הוא "משליך" את חלקי אישיות אלה על אדם אחר, מרגיש אותו אדם הזדהות עם החלקים האלה. הזדהות זו מביאה לכך שהוא מתנהג באופן אשר מבוטא בחלקי האישיות, כפי שהסברנו בדוגמה שהבאנו מעלה וכמו שניתן להמחיש בשלל מקרים אחרים.

לפי קליין, המקור לאותה הזדהות השלכתית מתחיל בילדות וקשור ללא אחר מאשר אינסטינקט המוות. היא טוענת שהתינוק חש דחפים תוקפניים בחודשי חייו הראשונים, דחפים היוצרים אצלו חרדות. על מנת להשתחרר מהחרדות, הוא משליך אותן על לא אחרת מאחר אמו. מכיוון שהוא בשלב הזה של חייו חסר את היכולת להבחין בין ה"עצמי" לבין אחרים, ועקב כך שהוא טרם עבר את ההיפרדות מהאם, הוא מפנים בעצמו בחזרה את הדימוי שהשליך.

יש להדגיש כי מאז שהמונח "הזדהות השלכתית" נטבע, ההגדרה שלו עברה שינויים והרחבות על ידי תאורטיקנים ומומחים שונים. עם זאת הרעיון המרכזי עדיין נותר דומה.

כיצד זה פוגע באדם בפועל?

למרות שיש הרואים את ההזדהות ההשלכתית כתהליך "טבעי", אין ספק שהיא עלולה להשפיע לרעה על האנשים החווים אותה. ניתן לנסות לטפל בה בדרכים פסיכולוגיים, לרבות כמובן באמצעות הכלים המוצעים על ידי הפסיכואנליזה. 

ההנחה המקובלת כאן היא שהבנת המנגנון עשויה להעניק לאדם כלי לנתח מצבים המתרחשים לו ואשר עונים להגדרות שהובאו מעלה. בהתאם לכך הוא יכול להגיב אחרת בסיטואציה, או לחלופין לנתח את התנהגות הסביבה באופן אחר.

כדי להבין את ההזדהות ההשלכתית, יש צורך לעיתים בטיפול זוגי או אפילו משפחתי. זאת כאשר ההתנהגות של בני הזוג (שניהם או אחד מהם) פוגעת באחר ומאיימת על קיומה התקין של מערכת היחסים. 

הפתרונות של "בקשר לטיפול"

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי, המציע טיפול פסיכולוגי ואישי מקיף במצבים שונים – ביניהם כמובן הזדהות השלכתית. המרכז מאגד בתוכו קשת רחבה של מטפלים פסיכולוגיים מתחומים שונים, בפריסה ארצית רחבה. העיקרון המרכזי הוא שהאדם הפונה אל המרכז מקבל ייעוץ ראשוני מהצוות שלו. על פי התובנות שעולות בשיחה הראשונית, ממליצים אנשי המרכז על מטפל מהמאגר הרחב שלהם שעשוי לספק לדעתם את הפתרון המיטבי לאדם. התהליך עצמו הוא דיסקרטי ואינו כרוך בתשלום או בהתחייבות לבצע את הטיפול.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור למצוא את המאץ' לפסיכולוגים, למטפלים רגשיים (בכול התחומים) שיתאימו ושמומלצים באזור שלך.

 

לקריאה נוספת:

bottom of page