top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה סוד ההצלחה של טיפול במשחק Play therapy - לדיאדה בין הורים לילדים?

עודכן: 1 באפר׳

מאת: מוריה פרל רוזנברג – טיפול פסיכותרפי רב גילאי בשילוב אומנויות, טיפול דיאדי משולב הורה - ילד, הדרכות הורים וטיפול בהורות


למה המשחק והמשחקיות חשובים לילדים ולמבוגרים? איך מעודדים משחק בין הורים לילדים? איך טיפול במשחק (Play therapy) עוזר לקשר הדיאדי בין הורים לילדים? למה העבודה היא כמו ה"ג'ימבורי" של המבוגרים? למה המשחק הפך לכלי בטיפול רגשי, בהדרכת הורים ובקשר בין הורים לילדים?


"אינך זקוק לכדור כדי לשחק כדור!

בוא, אזרוק אליך את השמש, תפוס אותה". (מורנו, אבי הפסיכודרמה


למה דרך טיפול במשחק לומדים על הילדים המון?

מתי בפעם האחרונה צפיתם והאזנתם לילדכם משחק? מה אפשר להרוויח מהתבוננות שכזו?

התנהגויות, משחקים, סיפורים, קולות, תנועות הגוף ואפילו השתיקות יכולים להיראות ולהישמע חסרי משמעות ועניין. בפועל, התבוננות בילדים משחקים יכולה לפתוח צוהר שלם לתוך העולם הלא מודע שלהם. התבוננות בילדים משחקים, מספקת המון מידע.


דרך המשחק הילדים מביעים דברים רבים שכן שפת הילדים היא שפת המשחק. כשהילדים משחקים הם משליכים על הדמויות את התחושות, הרגשות, המחשבות והחוויות שלהם - וכך מעבדים אותן. לכן כדי לתקשר עם הילדים בצורה מיטיבה ולהבין את התכנים שמעסיקים את עולמם הפנימי, כדאי לשחק איתם. זו אחת הסיבות שבטיפול רגשי ובטיפול פסיכולוגי לילדים ובהדרכת הורים נעזרים במשחק ככלי טיפולי (תרפיה במשחק - Play therapy).



איך המשחקים משתנים עם הגיל של הילדים?

ההורים הם הדמויות הראשונות שמשחקות עם הילדים. ככל שהילדים גדלים, הצרכים שלהם משתנים וכן המשחק ומטרותיו משתנים בהתאם לדוגמה:

  • תינוקות משחק על ידי חקירת גופו וסביבתו דרך הפה.

  • ילדים בגיל הרך בגילאי 3-4 מעדיפים לשחק במשחק חברתי, כמו תופסת. כך הם מפתחים את המיומנויות הגופניות והחברתיות שלהם.

  • ילדים צעיריםבגילאים שונים נוטים להשתמש בפריטים, באביזרים ובחומרי אמנות (כמו חיילי משחק, בובות, פלסטלינה ועוד) כדי לספר את סיפורם. כך הם מעבדים את החוויות היום-יומיות בגן ובבית-הספר או ביחסיהם עם בני המשפחה.

מה ההבדל בין משחק למשחקיות?

קיים הבדל בין משחק למשחקיות.

  • המשחק הוא הפעולה עצמה. במשחק יש כוחות ריפוי טבעיים. "סגולות" המשחק לדוגמה: המשחק משחרר, מעודד ספונטניות, מפתח את הדמיון, מעורר גמישות מחשבתית, מהנה ומסייע לוויסות רגשי.

  • משחקיות היא הנטייה לשחק. משחקיות משתנה מאדם אחד לאחר ונמדדת על ידי המוטיבציה הפנימית לשחק. ככל שיש יותר מוכנות להיות שותפים למשחק, להרפות משליטה עצמית ולשים את המציאות ב"המתנה", כך המשחקיות רבה יותר. משחקיות ביחסים בין הורים לילדים תורמת רבות למצבם הרגשי של הילדים, לחוסן הנפשי שלהם ולהתפתחותם.

למה וינקוט מעודד את המשחק במשפחה ובין הורים לילדים?

עוד בשנת 1971 כתב התיאורטיקן הידוע דונלד ויניקוט בספרו "משחק ומציאות", שעבודתם של המטפלים להביא את ההורים והילדים ממצב של אי-יכולת לשחק למצב של יכולת לשחק. השאיפה של המטפלים הרגשיים בטיפול משפחתי ובהדרכת הורים היא לפתח את המשחקיות בתוך התא המשפחתי.


קיימות התלבטויות ושאלות רבות אצל הורים בנוגע למשחקים של ילדיהם. יש הורים הנמנעים ממשחק משותף עם ילדיהם. אחת הסיבות הנפוצות לכך היא שמבוגרים מרגישים שהם לא מסוגלים, שלא אוהבים או שלא יודעים כיצד לשחק. חלק מאתנו המבוגרים אפילו מרגישים במבוכה מ"משחק ילדים" הנחווה כאקט ילדותי.


האם מבוגרים הפסיקו לשחק לגמרי והתרחקו מהילד הפנימי?

טרדות היום יום והעומס לעיתים מרחיקים אותנו מ"הילד הפנימי" שקיים בנו, שגם הוא אהב פעם לשחק ואהב ששחקו אתו.

כיום יש מי שרואים במקומות העבודה כ'ג'ימבורי' גדול למבוגרים, שבו אנו מתרגלים יצירתיות ופיתוח כישורים חברתיים, אך גם עלולים להיכנס למשחקי כוח, שליטה ומעמד. לכן התשובה לכך היא לא חד- משמעית, אלא תלויה בזווית ההתבוננות על סיטואציות בחיים.


איך בכל זאת אפשר לעודד משחק ומשחקיות אצל מבוגרים?

השתכנעתם שמשחק הוא חשוב ולא סתמי, ועדיין לא מצליחים לשחק? יש מגוון דרכים לעודד משחק ומשחקיות בקרב מבוגרים. הנה כמה רעיונות לדוגמה:

  • השתתפות בחוגים כמו: יצירה, ריקוד, משחק, שירה, כתיבה יוצרת ועוד.

  • השתתפות במשחקים מובנים כמו: משחקי קלפים, משחקי קופסה, משחקי ספורט ועוד.

  • משחקיות בפעולות היום יום, אם רק נסתכל עליהן במשקפת המתאימה. לדוגמה:בעת הליכה עם הילדים למסגרת, מפנים את תשומת ליבם לחיה שעוברת ומבקשים להמציא לה שם וקול, מחפשים מה היא הצורה שמתחבאת בתוך ענן בשמיים או עוקבים אחרי בבואה שמתגלה בשלולית בדרך. משחקיות מעין זו, כאשר נעשית במינונים נכונים, מפיחה חיות, סקרנות ועניין ואף מחזקת את הקשר בין ההורה לילדו.

איך המשחק והמשחקיות עוזרים ומקרבים בין הורים לילדים?

תאפשרו לעצמכם הפוגה מהשגרה ותטפחו את המשחקיות שבכם. אולי לא תבחינו בזה מיד, אך אם תתמידו בתירגול המשחק והמשחקיות מצב הרוח ישתפר, המחשבות יצבעו בצבעים חיוביים יותר ואפילו על התחושות בגוף שלכם יהיו נעימות יותר.

משחק ומשחקיות בין הורים וילדים חיוניים להתפתחות הילד ובריאותו הנפשית וכן חיוניים לבניית הקשר. הורה משחקי יכול להשתמש בהומור ובמשחק כדי להתחבר לילדיו ולפתור קשיים רבים בהורות. המשחק לדוגמה עוזר לחשוף את הילדים למאכלים חדשים בדרך מהנה וחוויתית.


הסופרת אורסולה לה גווין כתבה ש"מבוגר יצירתי הוא ילד ששרד".

טפחו את הילד שבכם והילד שלכם יודה לכם.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאצ' למטפלים בטיפול רגשי ופסיכולוגי לילדים ובהדרכת הורים שמומלצים באזור שלכם.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page