top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה ההבדל בין הדרכת הורים לטיפול בהורות ומי בכלל צריך את זה?

עודכן: לפני 6 ימים

מאת: אורלי כץ מירקין, עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית


כמה פעמים שמעתם את אותה עצה על הורות, אבל ברגע האמת לא הצלחתם ליישם אותה? מה ההבדל בין הדרכת הורים לטיפול בהורות? למי ומתי מתאים טיפול בהורות? מה מיוחד בהתייחסות של טיפול בהורות, שזה עובד? ואיך זה קשור לאימון פילאטיס? :)


אז מה ההבדל בין הדרכת הורים לטיפול בהורות?

"ו..פוינט.. הרגל בפוינט.. שימו לב לפוינט מתוח..." מאמנת הפילאטיס חזרה שוב ושוב על אותה הנחיה בסיסית, למרות שכולן בשיעור מתאמנות ותיקות. רק כשהיא ניגשה למתוח לי את הרגל הבנתי שמי שלא שמרה על "פוינט מתוח" זו אני.

אני אוהבת פילאטיס ויש תרגילים שאני כבר מכירה או שהנטייה הטבעית של הגוף שלי מאפשרת לי לבצע אותם בקלות, ויש תרגילים שקשים לי ושאני מצליחה ליישם רק באופן חלקי. ולפעמים, כמו במקרה עם הפויינט, נדמה לי שאני מבצעת תרגיל נכון, ולא שמה לב שאני מפספסת עד שהמאמנת מתקנת אותי.

אפשר לחשוב על ההבדל בין הדרכת הורים לטיפול בהורות באופן דומה.


מתי מתאים הדרכת הורים או טיפול בהורות?

ההנחיות בפילאטיס מקבילות לעצות ולטכניקות שניתן ללמוד ב"הדרכות הורים" או ב"מפגשי ייעוץ להורים". אלה יכולים להיות יעילים מאוד כשיש להורים התלבטויות ספציפיות כיצד לפעול במצבים שונים, כשצריכים זווית ראייה נוספת ולפעמים כליווי לטיפול רגשי של הילדה או הילד. במפגשים כאלו לרוב המוקד הוא צרכי הילדים והמתבגרים.

אבל לא תמיד זה מספיק.

הרי לכולנו יש מקרים בחיים, כמו בדוגמה של הפילאטיס, שאנחנו יודעים בראש איך כדאי לפעול, אבל במציאות לא מצליחים ליישם את מה שרצינו. ב"טיפול בהורות" (Psychodynamic Parenthood Therapy) אנו מנסים, בין היתר, להבין גם מה מפריע להורים ברגע נתון להשתמש במלוא היכולות שלהם. במפגשים כאלו המוקד רחב יותר ומתייחס להורה (אמא או אבא) כאדם אינדיבידואלי ולא רק לתפקיד ההורי שלו.


גם ההורה במרכז - איך עובד הטיפול בהורות?

לפעמים הורים מתקשים להבין מה קורה לילדה או לילד שלהם, מה יעזור להם לתפקד באופן מסתגל (אדפטיבי), מה הם צריכים ואיך לחזק את הקשר איתם. לפעמים ההורים מבינים רק חלק מהסיבות להתנהגות הילדים, ולפעמים הורים גם מתארים מקרים שבהם הם הבינו בדיוק מה הניע את הילדה או הילד באותה התמודדות קשה (לדוגמה: קנאה, צורך בתחושת קרבה, אשמה ועוד), ובכל זאת הם לא מצליחים להפוך את ההבנה הזו לפעולה יעילה מספיק.

במקרים כאלה ההורה יכול לחוות תסכול רב, בלבול, ייאוש, תשישות והצפה רגשית שכוללת לפעמים גם הרבה כעס, עצבנות ואכזבה. הרבה פעמים, הורים מתארים שרגש מסוים כאילו "השתלט" עליהם והוביל את ההתנהלות שלהם בתוך הסיטואציה, במקום המחשבות השקולות שהיו רוצים שינהלו אותם. לרוב זה לא קורה סתם, וקשור לרבדים עמוקים בנפשו של ההורה. אולי לחוויות או זיכרונות מהעבר, לפחדים או דאגות, לדמויות משמעותיות ועוד שלל אפשרויות שונות.


למה מתייחסים בטיפול בהורות? למה הפעם זה יעבוד?

בטיפול בהורות ההתייחסות כאמור היא לא רק לצרכי הילד, אלא גם לקשר האישי והייחודי של כל הורה עם הילדה או הילד הספציפיים. נתייחס גם למכלול הצרכים של ההורה כאדם שלם שחוץ מהתפקיד ההורי הוא אדם עם תכונות אופי, זיכרונות וחוויות עבר ייחודיות לו, ועם רצונות, שאיפות וערכים שחשוב לו שיונחלו בילדיו.

תהליך הטיפול נשען על ההנחה שהילדים לא חיים בתוך בועה. הדינאמיקה שלהם עם כל אחד מההורים משפיעה על הילדים, על ההורים ועל שאר בני הבית. ההשפעה בין הילדים וההורים היא הדדית, אבל לא סימטרית.

לכן אפשר לקיים תהליך טיפולי עם ההורה – הצד לו מיוחסת האחריות והבגרות - ולהבחין בשינוי גם אצל הילדים.

לטיפול בהורות יש פוטנציאל להשפעה עמוקה על ההורה, לקשר שלו עם ילדו ולתפקודו ההורי, ומכאן גם השפעה קריטית על בריאותו הנפשית של הילדה והילד (בכל גיל!).


למה הטיפול בהורות באמת עוזר להורים?

בטיפול בהורות נגלה ביחד מה מתעורר בהורה בהתמודדויות שונות מול הילדים ומה המקור לתגובות שלו או שלה. כשנגבש הבנה לגבי החוויה האישית של ההורה הוא יוכל לנסות ולשנות את התגובות האוטומטיות שלו (וכתוצאה מכך גם של ילדיו). בנוסף, נחשוב יחד איך לתרגל ולהיערך לקראת ההתמודדות הבאה כדי שבמשך הזמן ההורה יצליח להגיב בזמן אמת באופן שקרוב יותר לרצונות שלו וירגיש טוב יותר ביחס לתפקוד שלו כהורה.

טיפול בהורות מתאים לצד הדרכת הורים פרקטית, לצד וכחלק מטיפול רגשי של הילדים, לשני ההורים יחד או לאחד מהם.

תדירות המפגשים נקבעת בשיתוף עם ההורים, ונהוג לרוב לקיים בין 4-2 פגישות בחודש.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי או להדרכת הורים ולטיפול בהורות שמומלצים באזור שלך.



0 תגובות
bottom of page