top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכולוגי לגיל השלישי

עודכן: 6 באוג׳ 2022

עם ההגעה לגיל השלישי, משתנים במידה רבה החיים של האדם המבוגר (ושל הסובבים אותו). פתאום סדר העדיפויות משתנה, הזמן הפנוי עשוי להיות רב יותר בהיעדר עבודה מסודרת והקשיש יכול לגלות עולמות חדשים. אלא שהשנים המאוחרות של החיים עלולות להיות מאופיינות גם בירידה בתפקוד הפיזי ובבעיות נפשיות, במקרים החמורים עד לרמה של דיכאון.

פתרון מתבקש ויעיל מאוד בתרחישים שונים הוא טיפול פסיכולוגי, שיכול בהחלט להיות מותאם לבני הגיל השלישי.


מרכז בקשר לטיפול - טיפול פסיכולוגי נגיש וקרוב יכול לסייע לקשישים להתמודד עם הקשיים הרגשיים והדיכאון שאופייניים לזקנה מבלי לצאת מהבית
טיפול פסיכולוגי נגיש וקרוב יכול לסייע לקשישים להתמודד עם הקשיים הרגשיים והדיכאון שאופייניים לזקנה מבלי לצאת מהבית

המאפיינים של טיפול פסיכולוגי לגיל השלישי

טיפול פסיכולוגי לבני הגיל השלישי כמוהו ככל טיפול מהסוג הזה, אם כי המאפיינים הספציפיים של בני גיל הזהב צפויים להשפיע. כך הטיפול עשוי להתמקד בבעיות המאפיינות את בני הגיל השלישי במידה רבה, דוגמת התחושות השליליות הנלוות למצבים של ירידה בתפקוד הפיזי. רבים מבני גיל הזהב מתקשים לבצע פעולות בסיסיות בשגרת החיים ומאבדים את העצמאות שלהם עם השנים. עובדה זו משפיעה לרעה, באופן לא מפתיע, גם על המצב הנפשי שלהם.

הטיפול הפסיכולוגי לגיל השלישי עשוי להתייחס למצבים שעלולים להיות שכיחים אצלם, דוגמת בדידות, מצב כלכלי רעוע (אסור לשכוח שההכנסות עלולות לרדת משמעותית עם היציאה ממעגל העבודה), התמודדות עם אובדן וטראומה ועוד. אין כאן כמובן נוסחה חד משמעית, כאשר לכל אדם מבוגר יש את הסיפור האישי שלו והנסיבות הספציפיות המצריכות קבלת עזרה, אבל ההנחה היא שהיכרות עם בעיות פסיכולוגיות נפוצות בקרב בני הגיל השלישי עשויה לשפר את טיב הסיוע הניתן להם.

למה להעדיף טיפול פסיכולוגי?

יש כיום דרכי סיוע מגוונות לבני גיל השלישי, כאשר המציאות מראה שטיפול פסיכולוגי הוא אחת השיטות היותר מומלצות ויעילות שיש. זה מתחיל עם העובדה שלהבדיל מהטיפול הפסיכיאטרי, הטיפול הפסיכולוגי מבוסס בעיקרו של דבר על שיחות וניתוח מצבים ולא על תרופות. אלו הן חדשות טובות עבור קשישים רבים, שאינם מסוגלים לקחת תרופות פסיכיאטריות עקב מצבם הבריאותי (לתרופות יש בחלקן תופעות לוואי לא נעימות) או עקב החשש להתנגשות בין תרופות אחרות שהקשיש נוטל.

בעיות פסיכולוגיות רבות המאפיינות את הגיל השלישי הן עמוקות יחסית, כאשר חלקן מתפתחות אצל האדם במשך עשרות שנים עד ההגעה שלהן ל"נקודת רתיחה" בגיל הזהב. עקב כך ברור מדוע הטיפול הפסיכולוגי, שמעצם המהות שלו בא לרדת לשורשם של דברים, עשוי להיות יעיל במיוחד. המטרה שלו היא להבין מהן הנסיבות העמוקות ביותר שמביאות לבעיה פסיכולוגית כזו או אחרת אצל האדם המטופל, לנסות לראות מה הגורמים האפשריים בכך ולטפל בהם באופן יסודי. מכאן שאין פתרונות קסם עם הטיפול הפסיכולוגי, שמצריך לרוב סדרת מפגשים ארוכה עם הפסיכולוג עד שניתן יהיה לראות את התוצאות להן מצפים.

חשיבותו של מיקום

בהמשך לנקודה שהועלתה מעלה לגבי ההתמדה בטיפולים, אפשר להבין מדוע המיקום של קליניקת הפסיכולוג הוא אחד הפרמטרים בבחירה שלו. לרבים מבני גיל הזהב יש קושי להתנייד, בעקבות המצב הבריאותי שלהם, כך שחשוב שהקליניקה תהיה ממוקמת באזור נגיש הנמצא בקרבת מקום למרכז החיים של האדם המבוגר. החדשות הטובות הן שבכל עיר ורשות מקומית בישראל יש מספיק פסיכולוגים, כך שלא צריך לרוב לחפש רחוק מדי.


"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי לטיפולים פסיכולוגיים שהופך את חייהם של האדם המבוגר ומשפחתו לפשוטים פי כמה. המרכז מאגד בתוכו פסיכולוגים ופסיכיאטריים מכל נקודה בישראל, המותאמים לאדם המבוגר על פי הצרכים הנקודתיים שלו, מקום המגורים וכן הלאה. צוות היועצים של המרכז מנהל עם הלקוח שיחה ראשונית, לאחריה הוא ממליץ על אנשי המקצוע שיכולים לסייע לפונה במיוחד.

ראו גם:

bottom of page