top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול באובססיה - OCD, הפרעה טורדנית כפייתית שלא נותנת מנוח

עודכן: לפני 4 ימים

מהי הפרעת OCD? כיצד היא נראית התנהגות אובססיבית? איך האובססיה מפתחת ומגיעה אל חיינו? ואיך אפשר לטפל במחשבות ובהתנהגויות הכפיתיות באופן הטוב ביותר?


מה זה אובססיה, הפרעה כפייתית, OCD?

הפרעה טורדנית כפייתית, הידועה גם בשם OCD (Obsessional Compulsive Disorder), הינה הפרעה המתבטאת במחשבות והתנהגות כמו גם ברגש. היא כיום מאופיינת כהפרעת חרדה, בשל הקשר בין הטקסיות ההתנהגות והמחשבות הטורדניות אל החרדה המלווה לכך, העומדת בבסיס הפחד ממה שעלול לקרות אם לא יתבצע הטקס.

הפעולות הטקסיות השונות מרגיעות את החרדה, באופן זמני בלבד. מאחר וזו מיד צצה בתצורה נוספת, ושוב הטקסים חוזרים על עצמם. ההפרעה הטורדנית כפייתית אינה יודעת מנוח, ומה שמתחיל בקטן – הולך וגודל עם הזמן, כך החרדה הולכת ומתעצמת ועמה גם הטקסים. משום כך, מדובר בהפרעה טורדנית מאוד, אשר יכולה להפריע ולהשפיע על מהלך החיים של האדם.


מרכז בקשר לטיפול, טיפול CBT, טיפול רגשי וטיפול פסיכולוגי OCD באובססיות, מחשבות טורדניות, טקסים וחרדה
ההפרעה הטורדנית כפייתית אינה יודעת מנוח, ומה שמתחיל בקטן – הולך וגודל עם הזמן, כך החרדה הולכת ומתעצמת ועמה גם הטקסים

התפתחותה של הפרעת OCD

מאחר ומדובר בהפרעת חרדה, המקור להפרעה קשור בגורמי חרדה נפשיים. אליבא דפרויד, החרדה הינה אותה תחושה נפשית אשר נותנת אותותיה גם בגוף, זאת אומרת – ישנם תסמינים גופניים לחרדה. מעבר לכך, החרדה גם קשורה בדבר מה בנפש אשר מאוד ממשי, מאוד אמיתי, גם מאוד מאיים. גישות מסוימות רואות קשר בין החרדה והטראומה, אחרות בין החרדה והמוות, האהבה או המיניות. כך או כך, במקרה של אובססיה OCD, נקשרת החרדה עם תחושת בלתי-נסבלות אשר ממנה סובל המטופל.

אותו דבר אשר המטופל אינו יכול לסבול, אשר גורם לתצורת חרדה, הוא מנסה לדחות ולהימנע ממנו על ידי תצורות שונות של טקסים כפייתיים:

  1. שטיפת ידיים חוזרת ונשנית

  2. סגירת והדלקת האור על ידי המתג מספר פעמים מדויק

  3. מדידת צעדים

  4. פתיחת וסגירת דלתות

  5. לבישת בגדים או כל תהליך אחר באופן מאוד מדויק

  6. וכדומה…

הטקס האובססיבי למעשה מייצר מעטפת הגנה, או מעטפת אטומה, אשר לכאורה דוחה את החרדה והגורם לה. זה מנוסח בתצורת "אם… אז…", אם אעשה משהו מסוים בצורה מסוימת אז החרדה לא תגיע. הבעיה היחידה עם תהליך זה היא שהחרדה תמיד מגיעה בסופו של דבר. זאת מאחר והטקסים הופכים יותר ויותר כפייתיים, יותר ויותר טורדניים, וכך גם המחשבות – עד שזה שוב נהיה בלתי אפשרי ולכן גם בלתי נסבל.


התחושות הרגשיות והנפשיות הקשורות באובססיה - OCD

בשל המרכיבים הכפייתיים בהפרעה, המטופל חש הכרח, כמו ציווי-על, לחזור ולעשות את הטקס שוב ושוב במדויק. טעות אחת, והכול נעשה מהתחלה לצד חרדה איומה ותחושות התפרקות מאיימות. כשל בטקס משמע כשל במעטפת ההגנה. כשל בטקס משמע החרדה מופיעה.

בשל הצד הטורדני של ההפרעה, המאופיין בהתנהגות אך גם במחשבות טורדניות – מה יקרה אם לא אצליח בטקס, אם לא אעשה זאת עכשיו אז…, וכו' – מסבות למטופל סבל רב. לתחושת סבל זו אין מזור אמתי, מאחר והכפייתיות כופה שהטקסיות תתגבר, תתעצם, תחזור על עצמה שוב ושוב בכדי לעבוד. כך מוצא עצמו המטופל רוב היום בטקסים, בעיסוק במחשבות, ובסבל הנלווה לכל אלו.

הסובל מ-OCD חווה את העולם באופן מצומצם, נוקשה ורווי סכנות. עם זאת, הוא לא בהכרח מביע נכונות ללכת לטיפול ולהתמודד עם הפרעה זו והשלכותיה. זאת מאחר והטקסים מספקים הנאה והקלה כאשר הם עובדים, הם למעשה נראים כפתרון לבעיה. זאת עד שהם מפסיקים לעבוד. זאת עד שמשהו קורה.


טיפול באובססיה - OCD

העבודה הטיפולית עם OCD היא מגוונת, ושיטות טיפול שונות יכולות להציע מענה לאספקטים שונים ומגוונים של הפרעה.

על ידי טיפול CBT קוגניטיבי התנהגותי, אפשר להתמודד עם אספקט טקסי מסוים בהפרעה. גישת טיפול זו מתייחסת לעבודת שינוי בנוגע להרגלים ודפוסי חשיבה שסיגלנו לעצמנו, מתוך הנחה שאם אלו נרכשים לאורך החיים אזי אפשר לרכוש הרגלים אחרים במקומם. במובן זה, יכול טיפול CBT לייצר הקלה מהותית למטופלים הסובלים מ-OCD.

מאחר והפרעה טורדנית כפייתית הינה בעלת גוון חרדתי עמוק יותר, חשוב גם להתמודד עם התהליכים הנפשיים העמוקים אשר קשורים בתצורת ההפרעה. על ידי טיפול פסיכולוגי, פסיכותרפי-דינמי, או פסיכואנליטי אפשר למעשה להבין את שורש ומקור ההפרעה, כיצד היא פועלת וכיצד להתמודד לא רק עם הטקסים אלא גם עם החרדה וסיבותיה.

טיפול בהבעה ויצירה יכול להציע גם הגמשה של המרחב הנפשי-רגשי והקוגניטיבי, תוך תחושת הקלה, יצירתיות והתנסות במרחב יצירתי מוגן עם חלקים נפשיים אשר החרדה אינה מאפשרת גישה להם. באופן כזה, יכול המטופל לפתח אסטרטגיות גמישות יותר להתמודד עם מה שעובר עליו, למצוא הרגעה והקלה, וגם לפתח את היצירתיות ותוך כך – את המרחב הנפשי-רגשי.


מרכז "בקשר לטיפול" מציע לכם מגוון שיטות טיפול ומטפלים מומחים בתחומי הנפש, בטיפול באובססיה, במחשבות טורדניות ובהתנהגות כפייתית. מחקרים מראים כי כאשר ישנה התאמה בין המטופל והמטפל, הצלחת הטיפול עולה פלאים. באמצעות תהליך אבחוני קצר, המתמקד בצורך הספציפי שלכם, הצוות המקצועי שלנו יכול להתאים לכם את המטפל הנכון ביותר לכם. צרו קשר עוד היום בטלפון מספר – 077-5215080.



 

מקורות מידע:

bottom of page