top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

למה מתבגרים ובני נוער עוברים על החוק ומעורבים בעבירות פליליות? איך אפשר לעזור להם ולנו ההורים?

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

מאת: ניצן בסקינד, עובד סוציאלי קליני MSW, פסיכותרפיסט, מטפל רגשי ומטפל CBT


מסתבר שמתבגרים ובני נוער רבים מסתבכים בעבירות פליליות. מה הסיבות והסברים הפסיכולוגיים לכך? למה הילדים שלנו מרגישים בדידות ומצוקה? איך נוכל כהורים לעזור לילדים שלנו? למרבית המתבגרים זה האירוע הראשון והאחרון, והם לא התכוונו בכלל להזיק.


כמה זה נפוץ שבני נוער ומתבגרים מסתבכים בעבירות ונחקרים במשטרה?

עבירות פליליות ומעשים של מעבר על החוק הם אירועים שאינם חלק משגרת החיים של מרביתנו, ובפרט אצל מתבגרים ובני נוער. למרות זאת, התופעה של מתבגרים המעורבים באירועים של מעבר על החוק, היא רחבה יותר ממה שנדמה לנו.

על פי נתוני משטרת ישראל לשנת 2021, בשנה זו נפתחו בישראל מעל 20 אלף חקירות משטרה בגין עבירות שביצעו נערים. מרבית הנערים האלו לא יגדלו להיות אנשים פורצי גבולות, למרביתם זו אירוע ראשון ואחרון, ומרביתם לא רצו להזיק לאיש.

אז מה הביא את אותם נערים ונערות לעבור על החוק ולהסתבך בעבירות פליליות?


אילו אתגרים הילדים שלנו חווים בגיל ההתבגרות?

אותם נערים מצויים בטווח גילאים שמכונה "גיל ההתבגרות". תקופת גיל ההתבגרות היא תקופת חיים משמעותית ביותר עבור הנערים והמתבגרים, בנות ובנים. בתקופה זו המתבגרים נדרשים להתמודד עם אתגרים ושינויים רבים, ביניהם שינויים פיזיולוגיים וחברתיים. בגיל ההתבגרות מתרחש גם תהליך של גיבוש הזהות. בני הנוער בגיל ההתבגרות מתמודדים עם האתגר סביב רצונם לעצמאות ולנפרדות רבה יותר מההורים מחד, ודרישות רבות יותר מצד החברה, מנגד.

כחלק מגיל ההתבגרות, מתבגרים רבים חווים טלטלה רגשית, במגוון רחב של תחומים לדוגמה: תפיסות של דימוי גוף, דימוי עצמי, ערך עצמי, קשרים חברתיים, ויסות רגשי, חרדות, לקויות למידה ועוד. בנוסף, תקופת גיל ההתבגרות מתאפיינת, פעמים רבות, בתפיסות מחשבתיות שנוטות לדיכוטומיה, ראייה של קצוות - "שחור או לבן", ולהכללות ממקרה בודד על שאר אירועי החיים באותו תחום.


הורים, מתי דיברתם עם הילדים שלכם על...

הורים, תנסו להעלות בזיכרונכם מתי שוחחתם לאחרונה עם המתבגרים שלכם על נושאים שנחשבים "מורכבים", "מביכים" או "לא נעימים".

הורים, מתי דיברתם איתם על שאלות כמו: איך יוצרים קשרים חברתיים? מה עושים כשנחשפים לחרם על אדם אחר או שהם עצמם מוחרמים? איך מנהלים ויכוח בקשר זוגי? איזה מידע נתתם להם בנושא של מין ומיניות?, איך עומדים בפני השפעה חברתית? מה עושים כשכל החברים שותים אלכוהול וצורכים סמים, ולוחצים גם על הילד שלכם לנסות?

הורים, אם לא יצא לכם לדבר על נושאים אלו עם הילדים, אתם לא לבד. מחקרים רבים שנעשו בתחומים אלו מראים שמרבית המתבגרים לא מקיימים שיחות בנושאים אלו ואחרים עם ההורים, וחבל.


למה המתבגרים שלנו מרגישים בודדים ואבודים?

מרבית המתבגרים נתקלים בשאלות בתחומים אלו, ובתחומים מורכבים נוספים במהלך גיל ההתבגרות. מדובר בנושאים חדשים עבורם, בהם אין להם ניסיון עבר, הם ללא ידע כלל או שקיים להם ידע מועט, והם לא בטוחים כיצד לנהוג.

שיקול הדעת שלהם שונה משל אנשים בוגרים, והערכים בחלקם עדיין לא הוטמעו. תפיסת הגבולות שלהם עדיין לא התעצבה באופן מלא, או שאינה מצליחה לעמוד בפני לחצים שונים.

חוסר השיח בנושאים אלו, מעמיד את הנערה או הנער המתבגרים בפני מצבים שבהם הם נותרים חסרי אונים וידע אל מול הסיטואציה מצד אחד, ומנגד עם תחושה שפנייה להורים או לדמות מבוגרת בנושאים האלו היא לא לגיטימית, שהרי מדובר בנושאים שלא מדוברים. לפעמים אפילו המסר מצד ההורים שיש נושאים שלא רצוי לפנות אליהם. לצד זאת, החשיפה לנושאים אלו היא בלתי נמנעת, ומתווספת לכל הקשיים והאתגרים שמלווים את גיל ההתבגרות.

מתבגרים רבים מגיעים למעורבות באירועים פליליים מתוך מכלול של נסיבות אלו, ובעיקר שילוב של קושי רגשי, חוסר ידע וחוסר יכולת לפנות לאדם הבוגר שיסייע להם לפעול נכון.

חשוב לציין שעל אף שמתבגרים רבים חווים קשיים רגשיים, אצל חלקם, הקשיים הרגשיים נחווים בצורה רחבה ועוצמתית יותר, מסיבות רבות. חוסר שיח בנושאים מורכבים או מביכים בין ההורים למתבגרים, עלול להעצים את החוויה של הקושי הרגשי, ואת חוויות ה"בדידות", שבה המתבגרים חשים שגם ברגעי משבר ומצוקה, עליהם לפעול ולהסתדר בכוחות עצמם.


מה עלול לקרות לבני הנוער שלנו בשעת משבר כשאין להם כתובת?

קצת דוגמאות של נערות ונערים שנקלעים לדילמות נפוצות בגיל ההתבגרות:

דוגמה של מתבגר שצורך סמים, ובפעם הבאה הוא יקנה בעצמו וימסור אותם גם לחברו, כי כך מקובל בקרב החברים שבכל פעם מישהו אחר דואג "להתארגן".

דוגמה של מתבגר שעושה "סיבוב" על האוטו בלי רישיון כי זו תחושה של כיף וחופש, וכי "כולם" עושים את זה, ולא יקרה שום דבר מפעם אחת.

דוגמה של מתבגר שיקבל לטלפון שלו תמונות אינטימיות של מישהי מהשכבה שלו, ויעביר את זה לחבר שלו, כי זה "בין חברים".

האירועים האלו הרבה יותר נפוצים ממה שאתם מעלים על דעתכם. הבחירה של המתבגרים לפעול בניגוד לחוק, לא בהכרח, מעידה על אישיותם של המתבגרים, אלא בעיקר מעידה על הקושי העצום שהם מצויים בו.


אז למה בני נוער ומתבגרים מסתבכים באירועים פליליים?

מתבגרים רבים לא אוהבים את עצמם, ואת הבחירות שלהם בדוגמאות שראינו, ובעוד אירועים רבים אחרים של מעבר על החוק. הקושי הרגשי וחווית ה"בדידות", בהחלט יכולים להביא אותם לפעול כך ולפרוץ את הגבולות.

מתבגרים שמתקשים להתמודד עם ההשפעות החברתיות, יחשוש לשלם מחירים חברתיים אם לא ינהג כמו כולם.

מתבגרים שהדימוי העצמי שלהם נמוך, לפעמים ירצו להעלות אותו, על ידי פעולות קיצוניות יותר, כדי להרשים אחרים או למתוח את הגבולות של עצמם. לדוגמה: מתבגרים יעבירו תמונות אינטימיות של נערה אחרת, כדי להעלות את הערך החברתי שלהם.

מתבגרים עם חרדות, יכולים לחשוב שסמים יעזרו להם, כי ככה הם שמעו.

רובם המכריע של המתבגרים התלבטו לפני שפעלו בניגוד לחוק, והתלבטו למול הקושי הרגשי ו"המחיר" שיכלו לשלם (חברתית, רגשית). לרוב המתבגרים קיבלו את ההחלטה מתוך תפיסה שהם לבד, ושעם ההורים (והמבוגרים המשמעותיים) לא מבדרים על הנושאים האלו, לכן בראיה שלהם לא נשארה להם ברירה באותו הרגע.

שלא נטעה, עמדה זו לא מכשירה את המעשים של מי שעוברים על החוק, ולא נותנת להם לגיטימציה. ההבנה הזו אבל נותנת לנו נקודת מבט שעוזרת להבין את הבחירה השגויה, ואת החוויה הרגשית המורכבת של נערים אלו, שפעלו פעמים רבות מתוך מצוקה.


איך אפשר להסביר את הבדידות ואת המצוקה של המתבגרים?

המתבגרים שעוברים על החוק נותרים בודדים. בודדים מאדם שהם יכולים לדבר איתו, בודדים בתוך הקשיים הרגשיים שלהם שהם לא יודעים כיצד להתמודד איתם, בודדים בתוך סיטואציות שהן בלתי אפשריות להתמודדות.

כל שינוי שמתרחש אצלם בגוף מעניין אותם, כל חומר שהם נחשפים אליו לראשונה מסקרן אותם, הם מתחילים לגלות את המיניות, והמצב החברתי שלהם הופך להיות אחד הנושאים החשובים ביותר עבורם.

את המידע על כל הנושאים האלו הם יקבלו, השאלה ממי?

האם הוא יהיה מידע אמין, בוגר ועם מסר שאפשר תמיד לפנות להורים ולדבר על הכול כדי שיסייעו להם לבנות תפיסה נכונה? אפשרות אחרת, שנותיר אותם בודדים במערכה מול חצאי אימתות ששמעו מחברים, מסרטוני פורנו שמעוותים את המציאות, מסוחרי סמים באפליקציות שונות שרק רוצים למכור להם עוד חומר בשביל רווח כספי ומול חברים שעלולים לדחוף אותם לקצה.


ומה קורה אם המתבגרים עוברים על החוק, איך כדאי להורים להתמודד?

חשוב להדגיש שהחוק בנושא זה הוא אמצעי, אך הוא לא מטרה. החוק לבדו, גם אם המתבגרים מודעים לו היטב (ופעמים רבות, זה לא בהכרח המצב) לא יוכל לבדו לווסת את ההתנהגות של המתבגרים.

הקושי הרגשי, ובעיקר הבדידות, האחריות לקבל החלטות לבד, והתחושה שאין למי לפנות, הינם בעלי משקל רב יותר. גם אם חלילה, המתבגרים שלכם עברו על החוק, המסר צריך להיות, לצד הגבול החוקי והעונשי הברור, מסר של שיח, של ניסיון להבין את המקום שלהם, של הסבר, של הנחלת ערכים שאתם מאמינים בהם, של הדרך המוסרית לפעול, ושל הזדמנות לצמוח מחדש למקומות נכונים יותר, ממקום של ביחד ולא של בדידות.

ההתמודדות הרגשית בגיל ההתבגרות היא גם כך מורכבת. המתבגר צריך ידע, אדם לדבר איתו, להרגיש שהוא מובן ומוכל, ושאכפת לאחרים ממנו. הוא צריך לשמוע מסרים בוגרים, לקבל מידע אמין על תחומים בחייו שמסקרנים אותו וללמוד ממודל בוגר איך לפעול נכון. גיל ההתבגרות הוא מורכב וקשה, האתגרים עצומים והעולם הופך מורכב. בואו לא נשאיר את המתבגרים שלנו בודדים.


הורים, איך תוכלו לעזור לילדים ולכם?

ולכם, ההורים, אתם לא פועלים מתוך מקום רע ולא אכפתי, אך בלא לשים לב, אתם עשויים ליצור מציאות פחות נכונה עבור הילדים שלכם, שיקרים לכם מכל. תרכשו ידע על הנושאים שמורכבים עבורכם, תנסו לשאול את המתבגרים שלכם יותר ולהתעניין במציאות החיים שלהם, או אפילו תשקלו לגשת להתייעצות עם אנשי טיפול.

תשמרו על הילדים שלכם, ובעיקר תדברו איתם ותפתחו לאט לאט ערוץ תקשורת ישיר, על כל נושא. הם זקוקים לכם ורוצים את הקשר איתכם בנושאים האלו יותר ממה שאתם משערים לעצמכם.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי או להדרכת הורים שמומלצים באזור שלך.



bottom of page