top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

מה זה הומופוביה מופנמת? כשהלהטב"ק לא אוהבים את עצמם! איך טיפול עוזר לקבל את עצמך ואת הנטיות שלך?

עודכן: לפני 43 דקות

מאת: יאיר קליינמן, עובד סוציאלי קליני MSW ומטפל רגשי באזור המרכז*


כשאומרים הומופוביה מתכוונים שאחרים מפחדים מהומואים ומכל קהילת הלהטב"ק (הומואים, לסביות, טרנסים, בי, קוויר). אבל מה קורה כשחברי הקהילה מפנימים את ההומופוביה, חוששים לצאת מהארון ולא מקבלים את עצמם? מה הקשר בין הומופוביה מופנמת לאינטימיות, לדיכאון, לחרדה ולתוקפנות? איך טיפול רגשי יכול לעזור לך?


מה זה או זו הומופוביה?

המונח הומופוביה מתייחס לפחד מלהימצא בקרבה פיזית להומואים. באופן מורחב אפשר ‏להתייחס להיבטים של תחושת גועל, אגרסיה וחוסר נוחות שאדם חווה בהתייחסותו להומוסקסואליות או למי שמשתיכים לקהילת הלהטב"ק (הומואים, לסביות, טרנסים, בי, קוויר).

קהילת הלהטב"ק מוגדרת כקבוצת מיעוט בחברה. השתייכות לקבוצת מיעוט בחברה מעמידה את החברים בה, ‏בפוטנציאל לחוות לחץ מעצם השתיכותם לאותה קבוצה. לחץ מיעוטים שונה מלחצי החיים ה"רגילים". לחץ על קבוצת המיעוט ומוגדר ע"י כמה מאפיינים ייחודיים:

1. לחץ נוסף על הלחצים הכללים שחווים ‏אנשים ביום-יום.

2. לחץ כרוני, כלומר הוא יציב ומבוסס על מבנה חברתי ותרבותי.

3. לחץ שמקורו מעוגן במוסדות החברה מתהליכים וממבנים ולא מאירועים או מצבים אישיים‏. ‏


מה הגורמים ללחץ על המיעוטים?

גורמי לחץ על מיעוטים נגרמים כתוצאה ממוקדים ומאירועים חיצוניים, המגיעים מתוך החברה לדוגמה:

  • הימצאות בקשר זוגי שאינו מקבל הכרה מצד רוב המדינות, ולכן מופלה לעומת זוגיות ‏הטרוסקסואלית.

  • איסור על ‏הבאת ילדים ובניית משפחה וחוסר תמיכה משפחתית.

  • התעמרות מצד חברים ומשפחה ועוד.

בנוסף, ישנם מוקדי לחץ פנימיים המשפיעים על היחיד המשתייך לקבוצת המיעוט. מוקדי ‏הלחץ הפנימיים הם תוצאה של הפנמת עמדות חברתיות כלפי קבוצת המיעוט. הפנמה זו מעצימה את ‏תחושת הלחץ ומשפיעה על הבריאות הנפשית של החברים בקבוצת המיעוט.


מה זה הומופוביה מופנמת?

הומופוביה ‏מופנמת (Internalized Homophobia) מייצגת הפנמה של עמדות אנטי הומוסקסואליות בקרב להטב"ק כתוצאה מגדילה והתבגרות ‏בסביבה הטרוסקסואלית. החשיפה ‏לחוויות מוקדמות של דפוסי חיים הטרוסקסואלים מביאה לגיבוש עמדות שמשפיעות על תפיסת העצמי, ‏תוך כדי עיצוב הזהות האישית.

תפיסת האדם בתהליך ‏ההתפתחות, תוך השתייכות לקבוצת מיעוט לא מוערך, מדוכא ומופלה לרעה, מביאה לתהליך של ‏דיכוי עצמי. במקרים אלו, האדם מסגל לעצמו תחושות ועמדות שליליות כלפי עצמו וכלפי שאר חברי ‏קבוצת המיעוט.

הומופוביה מופנמת מלווה בדרך כלל ‏בתחושה של אשמה ופחד. משמעותה היא ירידה בערך העצמי, אשר מובילה ‏לקונפליקטים פנימיים, וכתוצאה מכך גורמת לעוינות של האדם כלפי העצמי ושנאה עצמית. ההומופוביה המופנמת עלולה להוביל לקשיים בקבלה העצמית של הנטייה המינית, ובכך ‏לפגוע בתהליך גיבוש הזהות המינית ולהביא לבריאות נפשית לקויה. ‏

דבר נוסף שמאפיין את קבוצת מיעוט זו בשונה מאחרות הוא שלהטב"ק אינם נולדים לתוך קבוצת ‏המיעוט שלהם, אלא רוכשים אותה מאוחר יותר בחייהם, כאשר הם מגלים את נטייתם המינית. עקב כך ‏אין להם את היתרונות של התפתחות והתבגרות בסביבה חברתית תומכת ומקבלת, אשר קיימת בקבוצות ‏מיעוט אחרות, וייתכן שמצב זה גורם להשפעות חריפות יותר של הומופוביה מופנמת. ‏הומוסקסואלים עלולים לראות את עצמם, כמו גם הומוסקסואלים אחרים, כנחותים, לא מקובלים ‏מבחינה מוסרית, בעלי השפעה שלילית על סביבתם, וכראויים להתבייש.


איך הומופוביה מופנמת גורמת להומואים רבים להסתיר את נטייתם המינית?

הומופוביה מופנמת מביאה הומואים רבים להסתיר ולהכחיש באופן כרוני את נטייתם המינית. בשלב בו האדם מסתיר את נטייתו המינית מסביבתו עקב היעדר דמויות לחיקוי ‏הוא חש בדידות חברתית וחוסר יכולת לשתף בחוויותיו ומחשבותיו. אסטרטגיה זו עשויה ‏להוביל לתוצאות פסיכולוגיות שליליות. הומופוביה מופנמת הינה גורם חשוב בהסתגלות ‏הנפשית של האדם לאורך חייו, וייתכן שיידרש זמן ותהליך טיפולי כדי להתגבר עליה לגמרי, גם כאשר האדם קיבל כבר את ‏נטייתו המינית.

מחקרים מראים שהומופוביה מופנמת עלולה לגרום לפגיעה עצמית, ‏לרבות הפרעות אכילה, שימוש מרובה בסמים ובאלכוהול, התנהגויות מין לא בטוחות ומסוכנות ‏הכוללות יחסי מין לא מוגנים הכוללים חדירה אנאלית, סכנת הידבקות ב-‏HIV‏, ויחסי מין תחת השפעת ‏סמים ואלכוהול . בנוסף נמצא קשר בין הומופוביה מופנמת לחרדה ולדיכאון.


מה הקשר בין הומופוביה מופנמת ליחסים אינטימיים?

אחת ההשפעות השכיחות של ההומופוביה המופנמת היא קושי ביצירת קשר ‏זוגי אינטימי. במחקרים רבים נמצא שהומופוביה מופנמת מביאה לקשיים ביחסים אינטימיים ‏ובתפקוד מיני. דפוס ההתקשרות המאפיין, הקיים בקשר עם הומופוביה מופנמת הוא נמנע. כתוצאה מכן תתפתח בנפש אמביוולנטיות רגשית, קושי בהבעת ‏רגשות וקושי ביצירת דיאלוג עם האחר .

מכאן, נוצר קונפליקט פנימי בין כמיהה לקשר זוגי משמעותי לבין ‏האמונה כי קשר זוגי להטב"קי לא לגיטימי. כאשר יש ‏קונפליקט פנימי הכולל מצד אחד רצון בקשר רומנטי, ומצד שני תחושות של ‏בושה, אשמה ואיסור על קשר מסוג זה, עלול להיווצר קושי‎.‎


‏‏למה הומופוביה מופנמת עלולה לגרום לתוקפנות?

הומואים נחשפים כאמור לגורמי לחץ חיצוניים ופנימיים, הנגרמים מעצם ‏ההשתייכות למיעוט מדוכא. כתוצאה מגורמי הלחץ נוצרת הפנמה של עמדות שליליות כלפי העצמי. ‏הומופוביה מופנמת מצויה בקשר רב עם חלקים שמתקיפים את העצמי ומדכאים אותו. ‏כתוצאה מכך מסתובב האדם עם תחושה של חוסר לגיטימציה, מודרות חברתית וקושי להתפתח ולחוות משמעות בחיים עם חוויה כללית של דיכוי.

התקפה מתמדת על העצמי נדרשת להגנה מסוימת. ‏תוקפנות מהווה פתרון לתחושת הדיכוי והמתקפה ומספקת אפשרות להשתחרר מאותן תחושות שליליות. ‏מחקרים מצביעים על קשר בין הומופוביה מופנמת לאלימות כלפי אדם אחר השייך לאותה קבוצת מיעוט.

מחקר שבדק זוגות לסביות מצא שרגשות ומחשבות שליליות על עצם היותך שיכת ‏לקבוצת מיעוט מיני משפיעות על היכולת ליצור קשרים משמעותיים עם נשים אחרות השייכות לאותה ‏קבוצת מיעוט. כך נוצרים יחסי תלות הרסניים בקשרים קרובים. יחסי תלות מחליפים ‏את תחושות הקורבנות הקיימים אצל מיעוטים מיניים, והם מגבירים את ההיתכנות לאלימות זוגית ‏במערכת היחסים.

מידה גבוהה של הומופוביה מופנמת אצל האדם, המתבטאת בשנאה ‏עצמית ובדיכוי עצמי, עשויה לקבל ביטוי באלימות כלפי בן אדם אחר קרוב. כלומר, ישנה העברה של ‏התחושות השליליות כלפי אדם אחר משמעותי, היכולות להוביל אף לאלימות פיזית ומינית. מכאן שישנו קשר בין הומופוביה מופנמת לבין תוקפנות, ‏במנגנון של מעבר מקורבן לתוקפן.‏


הטיפול בהומופוביה מופנמת

הטיפול שאנו מציעים מתמקד בסיוע למטופלים כדי שיוכלו לשים לב למקומות בהם הם חווים הומופוביה מופנמת. אותם מצבים של דיכוי שלא העניקו לעצמם לגיטימציה ואישור לחיות ולהתנהל באופן אותנטי שמתאים לצורכיהם ולהעדפותיהם.

המרחב הטיפולי הוא מרחב בטוח שמאפשר למטופלים לחקור את עולמם הפנימי, את תשוקותיהם, רצונותיהם והעדפותיהם, ולמצוא את קולם הפנימי.

הטיפול נעשה באופן שנותן תוקף לרגשות הקשים של הפנמת ההומופוביה, ומאפשר ללא שיפוטיות או ביקורתיות להבין את שורשיהם. מכאן לייצר למטופלים זהות עצמית חופשיה עם לגיטימציה ליצירתיות, תשוקות וקשרים זוגיים אמיתיים ובעלי משמעות בחיים.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי שמומלצים באזור שלך.

 

* טיפול פסיכולוגי וטיפול ריגשי באזור המרכז: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, פתח תקוה, גבעת שמואל, אזור, בת ים, חולון, ראשון לציון ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, קריית אונו.


מקורות:

קליינמן, י. (2017). הקשר בין אורח חיים מיני והומופוביה מופנמת, לבין תוקפנות וקורבנות מינית, בקרב גברים הומואים וביסקסואלים בישראל. חיבור לקראת מוסמך אוניברסיטה בעבודה סוציאלית. אוניברסיטת תל אביב.


Meyer, I. H. (2003). Prejudice, social stress, and mental health in lesbian, gay, and bisexual populations: Conceptual issues and research evidence. Psychological Bulletin, 129(5), 674-697.


Balsam, K. F., Lehavot, K., & Beadnell, B. (2011). Sexual revictimization and mental health: A comparison of lesbians, gay men, and heterosexual women. Journal of Interpersonal Violence, 26(9), 1798-1814.


Renzetti, C. (1988,1992). Violence in lesbian relationships: A preliminary analysis of causal factors. Journal of Interpersonal Violence, 3(4), 381-399.

bottom of page