top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

הקושי המשפחתי בשהייה בבידוד עקב הקורונה

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

התקופה הנוכחית הביאה לשינוי קיצוני בחיים של כל אחד ואחת מאיתנו אשר תמשיך איתנו גם לאחר המשבר. בתקופה בה רבים מאיתנו אינם עובדים, ובה על כולם נאסר לצאת מהבית לצורך שאינו חיוני, אנחנו מעבירים את היום עם האנשים הקרובים לנו ביותר.

עבור אלו הנמצאים בבידוד, לבד או עם בני משפחותיהם, המצב מורכב שבעתיים. השהיה בחזקת המשפחה 7/24, שנראית טריוויאלית, מתגלה כשונה מכל מה שלמדנו להכיר. יש בה פוטנציאל לתקופה נהדרת בה מגלים "מחדש" את בני המשפחה, אבל גם ללחצים ולמתחים בין בני הבית. איך ניתן להבטיח שהשהות המשפחתית בבידוד תעבור בצורה הטובה ביותר שיש?


מרכז בקשר לטפול, טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי בקורונה בבית
כאשר הבית והמשפחה הופכים לסלט או לחבית נפץ. איך לשמור על השפיות?

כאשר הבית הופך לחבית נפץ

לא קשה להבין מדוע במצב של הסגר בכלל, ושל בידוד בפרט, מתחים עלולים לצוץ בין בני הבית. ראשית הכל, התחושה האישית של רבים מאזרחי ישראל רחוקה מלהיות חיובית, בלשון המעטה. הענן הכלכלי המרחף מעל ראשינו הולך ונעשה ברור יותר מיום ליום, עם יציאה לחל"ת במקרה הרע, או פיטורין וסגירת עסקים במקרה החמור אפילו יותר. לכך אפשר להוסיף כמובן את החששות הבריאותיות. כל אדם דואג שמא נגיף הקורונה יפגע בו, וזה נכון בעיקר בכל הנוגע לאוכלוסיות המוחלשות: ההורים, הסבים והסבתות.

המשפחה הישראלית מחפשת בעיקרו של דבר יציבות, ובתקופה הנוכחית קשה לה מאוד למצוא אותה. אם התרגלנו במשך שנים לשגרה מסוימת, בה המצב הנוכחי והופך אותה לחלוטין. פתאום מבלים שעות על גבי שעות עם הילדים: זה אמנם נראה נהדר על הנייר, אבל גם לא פשוט לביצוע. בני הבית צריכים להתאמץ על מנת להעביר את שעות היום והלילה בנעימים (שיעמום ותחושת חוסר מעש פוגעים בצורה משמעותית בתחושה האישית הכללית), עם פעילויות שידברו אל כל בני המשפחה. זאת לצד ניסיון לבצע את מטלות הבית ולשמור על סדר.

התקופה בה בני הבית שוהים בו עשויה בהחלט להפוך להיות תקופה של חלוקת סמכויות ושיתוף פעולה מצד אחד, אבל גם מרידה ופריצת גבולות מהעבר האחר (במיוחד במשפחות הכוללות ילדים ובני נוער). השאיפה כמובן תהיה להיות בקצה האחד והחיובי יותר של הסקאלה, אולם המעבר מקצה לקצה עלול להיות מהיר מאוד.

היתרונות של הטיפול הפסיכולוגי

הבעיות שתוארו כאן הן רק חלק קטן מהקשיים האפשריים הנובעים מהשהיה המשפחתית בבית בימי הקורונה. מה שחשוב להזכיר הוא שהפתרון נמצא פעמים רבות אצל ספת הפסיכולוג, או בגרסה הרלוונטית יותר לימי הבידוד וההסגרים: דרך טיפולים פסיכולוגים אונליין. הטיפולים יכולים להיות אישיים, כך שכל אדם מתמקד בקשיים המופיעים אצלו, בחששות הרלוונטים עבורו וכן הלאה. אלא שהם עשויים גם להיות זוגיים או משפחתיים, מצב הדורש מטבע הדברים הירתמות של כל אחד מהנפשות הפועלות בבית.

אי אפשר להגדיר מראש כיצד יתבצע הטיפול הפסיכולוגי. במובן הבסיסי, הפסיכולוג ישוחח עם המטופלים על מנת לנסות להבין בדיוק מהם הקשיים העיקריים שלהם, אילו מצבים נפשיים מופיעים אצלם ומהם הפתרונות שיכולים להיות רלוונטיים. בהרבה מאוד מקרים השהיה הממושכת בבית פשוט מעלה לאוויר העולם בעיות שהיו כבר קודם ביחסים בין בני המשפחה או בני הזוג, בעיות שכעת דורשות פתרון אפילו יותר מאשר בעבר.

את הפסיכולוג אתם בהחלט יכולים למצוא באמצעות מרכז "בקשר לטיפול", המאגד בתוכו פסיכולוגים, מטפלים ואנשי מקצוע בפריסה ארצית. הרעיון המרכזי של השירות הוא שלאחר ייעוץ אישי, על ידי צוות המקום, יותאם למשפחה פסיכולוג ממאגר רחב שעשוי לדעת אנשי המרכז לספק לה את הפתרון הטוב ביותר. שירות התאמת הפסיכולוג/ית, הינו ללא התחייבות.


לקריאה נוספת:

0 תגובות
bottom of page