top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול זוגי בגיל הזהב - אף פעם לא מאוחר

עודכן: 3 בינו׳

טיפול זוגי יכול לעזור לזוגות בכול שלב בזוגיות. לטיפול זוגי בגיל הזהב, בזקנה מאפיינים ייחודיים, כי גם החיים בגיל השלישי משתנים. הזוגות כבר הרבה שנים ביחד, ולרוב כבר התמודדו עם קשיים במערכות היחסים או ש"סוחבים" את הקשיים. אז למה לא לוותר על טיפול זוגי בשנים שנשארו ביחד?


טיפול זוגי יכול לעזור לכל זוג בכול שלב. בכוחו של טיפול זוגי מוצלח לפתור בעיות הקיימות בין בני הזוג, למנוע את ההשפעה השלילית של השגרה עליהם ולהצית את הרומנטיקה ביניהם מחדש. זהו תהליך ששני הצדדים צריכים להירתם אליו כדי שירגישו בשיפור באיכות החיים בזוגיות ובכלל. כדאי לא להתבייש לפנות ולקבל עזרה וטיפול.

בשנים האחרונות עלתה ההכרה בחשיבותו של טיפול זוגי עבור זוגות בגיל הזהב, בדרך כלל כאלו שמאחוריהם עשרות שנים משותפות של זוגיות. ולפניהם? זה כבר תלוי במהות ובהצלחת הטיפול הזוגי.



למה כדאי לפנות לטיפול זוגי בגיל הזהב? אל תוותרו על הזוגיות בזקנה

כדי להבין את החשיבות של טיפול זוגי בגיל השלישי, מספיק לראות את הבעיות הפוטנציאליות המאפיינות את הזוגיות בזקנה, וגם את הקשיים הצצים ברמה האישית. במישור הזוגי, עלולים בני הזוג לחוות שחיקה ארוכת שנים בזוגיות שלהם, שמגיעה לשיאה בגיל הזהב. בני זוג שלא עושים מאמצים לשמר ולטפח את היחסים ביניהם עלולים להיתקל בקשיים.

הגיל המבוגר מאופיין בדרך כלל בירידה משמעותית בתפקוד, בבעיות שצצות ומקשות על ההתנהלות, ועל אחת כמה וכמה לנהל חיי זוגיות תקינים. חשבו לדוגמה על בעיות במישור הפיזי הכרוכות בתסמינים לא נעימים, פגיעה בבריאות הנפש (לעיתים עד לרמה של דיכאון או חרדה), ההשפעה שלילית של עזיבת הילדים את התא המשפחתי על ההורים ("תסמונת הקן הריק") וכמובן שגם הירידה בתפקוד המיני. להיבט זה השפעה ישירה על היחסים הזוגיים ועל אחד האספקטים החשובים ביותר של כל מערכת יחסים באשר היא. ייתכן בהקשר הזה שההתפתחות האישית וההזדקנות יהיו שונים בין כל אחד מבני הזוג.


זוגיות בזקנה - הפערים עלולים לגדול

חוסר איזון ופערים בין בני הזוג לרוב מקשים על הזוגיות. בגיל הזהב הסבירות לפערים אלו עולה עוד יותר.

סיבות מרכזיות לפערים בזקנה:

  • פנסיה ותעסוקה - מצב שבו אחד מבני הזוג יוצא לפנסיה, בעוד שהשני לא. מצב זה עלול ליצור מתחים. כך לדוגמה לצד אחד בזוגיות עשוי להיות זמן פנוי רב יותר מאשר לאחר. עקב כך, הציפיות של כל אחד לגבי מערכת היחסים, עשויות להיות שונות לדוגמה בניצול הפנאי, במקורות העניין ובסדר היום.

  • קשיים פיזיים ובריאותיים - הזקנה מאופיינת בירידה בבריאות, בעלייה במחלות ובירידה בתפקוד. כל אחת ואחד מבני הזוג חווים את תהליך ההזדקנות בצורה אחרת. השוני ביכולות ובהסתגלות לירידה התפקודית עלולים להיות מקור לפער מאוד משמעותי, המשפיע על חיי היום-יום של בני הזוג ועל איכות החיים הזוגית.


למה טיפול זוגי יכול לעזור דווקא כשהזוגיות גם "מתבגרת"?

יש כיום דרכים מגוונות לטפל בבעיות במישור הזוגי בגיל הזהב. מטפלים רבים ממליצים "להקדים תרופה למכה" ולעשות את כל המאמצים כדי למנוע את הקשיים במערכת היחסים מלכתחילה. טיפול זוגי הוא המפתח העיקרי לפתרון הקשיים בזוגיות. המטפלת הזוגית או המטפל הזוגי מנחים את הטיפול הזוגי, כאשר שני בני הזוג הם שותפים מלאים. הם אלו שמגדירים את מטרות הטיפול ומעלים את הקשיים שמטרידים אותם במערכת היחסים שלהם.

כל אחת ואחד מהמטפלים הזוגיים המקצועיים שתפגשו יציעו אופני התבוננות מועילים על המצב וידריכו אותך ואתכם לבצע תרגילים שונים ולהשתמש בכלים שיתרמו לכם. המטפלים הזוגיים יבנו את התוכנית של הטיפול הזוגי בהתאם לשלב בו נמצאים בני הזוג, למורכבות הבעיות ביניהם, לצרכים, לקצב ולזמינות של הזוג. לפעמים כחלק מתהליך הטיפול הזוגי יתקיימו גם פגישות אישיות עם כל אחת ואחד מבני הזוג, כדי לאפשר לכם להגיד את הסודות ואת מה שלפעמים פחות נוח להגיד ישירות בפני הצד השני לזוגיות.


איך לבחור מטפלת זוגית או מטפל זוגי שיתאימו לנו?

כדי שהטיפול הזוגי יצליח, נדרשים כמה דברים:

  • בני הזוג המזדקנים צריכים להיות מחויבים לטיפול הזוגי, מוכנים לבצע את השינוי וללכת לקראתם בלב שלם.

  • חשוב לבדוק את הניסיון, ההכשרה והמומחיות של המטפלים הזוגיים. מי שמגדירים את עצמם כיועצת זוגית או כיועץ זוגי לרוב אינם מטפלים זוגיים מוסמכים שעברו את ההתמחות הנדרשת מטעם האיגוד לטיפול משפחתי. רצוי לוודא שמדובר במטפלים זוגיים שמתמחים בטיפול זוגי בבני הגיל השלישי והרביעי.

  • הכימיה עם המטפלים הזוגיים היא המפתח להצלחת הטיפול. בטיפול זוגי כמו בזוגיות, הכי חשוב החיבור והקשר. הצלחת הטיפול תלויה במערכת היחסים שתיווצר עם המטפלים הזוגיים, כדי שתרגישו בטוחים, תוכלו לשתף, לתת אמון ולהיפתח עד כמה שמתאים לכל אחת ואחד מבני הזוג.


במרכז "בקשר לטיפול" יש לנו מאגר של מטפלים זוגיים מוסמכים בכול הארץ, שאנחנו מכירים אישית. מתאמות הטיפול שלנו, שהן מטפלות מוסמכות בעצמן, יקשיבו לכם בשיחה טלפונית דיסקרטית. הניסיון והיחס האישי יאפשרו לנו להמליץ לכם על המטפלת הזוגית או המטפל הזוגי שיתאימו לכם.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת זוגית או למטפל זוגי

שיתאימו לכם ושמומלצים באזור.


 

מקורות:

llness and Impairment in Elderly Couples: Implications for Marital Therapy

 Growing Older Together: Couple Relationships and Aging

bottom of page