top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

חרדה – תסמינים גופניים

עודכן: 6 באוג׳ 2022

חרדה היא תגובת חירום של הגוף לקראת סכנה שהוא מזהה, בין אם מוחשית ובין אם לא. הבעיה היא שחרדות הן נפוצות הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לקוות. הפרעות חרדה נחשבות לבעיות הנפשיות השכיחות ביותר, בקרב ילדים ומבוגרים כאחד. החרדות עלולות להיות ספונטניות או להיבנות בהדרגה, כאשר בשני המקרים הן משבשות משמעותית את שגרת החיים של האדם הסובל מהן והיכולת שלו לתפקד.

כדי להפוך את התמונה למורכבת אפילו יותר, נציין כי לחרדה יש שורה ארוכה של תסמינים פוטנציאליים – חלק גדול מהם גופניים.


מרכז בקשר לטיפול מאגר של פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים מומחים בטיפול בחרדה בכל אזור בארץ
בחרדה גם הגוף מדבר

מדוע חרדה גורמת לתסמינים פיזיים?

חרדות עשויות להופיע באופנים שונים, מה שמשפיע גם על רשימת הסימפטומים הפוטנציאליים שלהן. ברמה הכללית אפשר לציין שהמנגנון הגופני המזוהה עם החרדה מופיע במצבים שהם בבחינת "להילחם או לברוח" עבור הגוף. באופן טבעי, כחלק מפעילות המערכת הסימפתטית, הגוף מזהה סכנה מתקרבת ומכין לצורך זה את מערכותיו השונות. 

המנגנון הזה טבעי, אבל בקרב אנשים הסובלים מחרדות קבועות או חוזרות הוא נוטה להיות רגיש פי כמה. כמו כן יש לציין שפעילותה של המערכת הסימפתטית תלויה באופי החרדה ובדרגת החומרה שלה, כאשר היא פועלת ביתר שאת במצבים של התקפי פאניקה למשל. 


התסמינים המזוהים עם חרדות

חרדה מביאה לא פעם לעלייה משמעותית בקצב הלב ובדפיקות הלב כתוצאה מכך. כאשר היא חזקה מדי או ממושכת – אצל אנשים הסובלים מחרדה באופן תמידי – האדם עלול להיפגע. נשימותיו של האדם הסובל מחרדה נוטות להיות שטוחות ומהירות. בעיות שינה נגרמות לא פעם כתוצאה מחרדה, כאשר הן מביאות לקשיים בהירדמות או בשינה רציפה לאורך זמן.

תסמין אחר המזוהה עם חרדה, ובייחוד המצבים העזים שלה, הוא רעד גופני. אנשים הסובלים מחרדות עלולים לחוש סחרחורת או לחלופין הזעה מוגברת, גם כאשר אין לכך סיבה פיזיולוגית מוצדקת מעבר לאותה חרדה. ברמת השרירים, החרדות גורמות לעיתים למתח שרירים קבוע: לדוגמא הידוק של לסתות או אגרופי כפות הידיים.

החרדות עלולות לשבש או אפילו להפסיק את פעילותן של מערכות שהגוף מזהה כלא נחוצות, לרבות מערכות העיכול וההפרשות. עקב כך האדם עלול להקיא, לסבול מבריחת שתן וכן הלאה. כאשר החרדה מתבטאת בתסמינים פיזיים היא עלולה ליצור בעיות כרוניות במערכות אלה: כך למשל תסמונת המעי הרגיז מצביעה לא פעם על חרדות.


שיבוש התנהגותי

לצד התסמינים הפיזיים, ואולי כתוצאה מהם, שינוי התנהגות הם נפוצים אצל אדם הסובל מחרדות. האדם למעשה עלול להימנע מביצוע פעולות המקושרות אצלו הם חרדה, ומכאן שיש הפרעה משמעותית לשגרת החיים שלו. פעמים רבות החרדה הזו אינה פרופורציונלית, או אפילו אינה "הגיונית" לאדם המתבונן מהצד. החרדה עלולה להביא לכך שגם מושאים שאינם מאיימים הופכים להיות בין רגע מקור לחרדה. 

זאת ועוד, החרדה גם עלולה להתפתח עם השנים בהיעדר טיפול הולם. אצל אדם הסובל מחרדה מכלבים גדולים ואינו מטפל בה, אם לוקחים דוגמא נפוצה, עלולה להתפתח חרדה גם מכלבים קטנים יותר, ובהמשך הדרך גם מסוגים אחרים של חיות.


חרדות מופיעות אצל כמעט כל אדם בשלב מסוים בחייו, אבל יש מה לעשות ביחס אליהן. מרכז "בקשר לטיפול" מציע רשימה ארוכה של כלים לניהול רגשי של חרדות, זיהוי מוקדם שלהן וטיפול בהן.

העיקרון המרכזי בפעילות המרכז הוא התאמה אישית, כאשר התהליך מתחיל באבחון על ידי צוות מומחים, המתאימים עבור האדם הספציפי את המטפל האולטימטיבי. התוצאה האפשרית של כל אלה היא טיפול יעיל, פשוט וגם מהיר בהפרעות החרדה. אתם מוזמנים ליצור קשר עם המרכז במספר 077-5215080, ולהתקדם צעד משמעותי לעבר השארת החרדה מאחור.

bottom of page