top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

פסיכותרפיה וטיפול פסיכולוגי לגיל השלישי

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

הגיל השלישי הוא תקופה שיכולה להיות משמחת מאוד, אבל בפועל עמוסה באתגרים. קשישים רבים סובלים במהלכה מבעיות פיזיות ונפשיות, אשר הקשר ביניהן הוא הדוק. שגרת החיים של הקשיש משתבשת, התחושות השליליות מצטברות אצלו והוא עלול לפתח מצבים של בדידות, דיכאון ואחרים. בכוחם של טיפולי פסיכותרפיה לחולל פלאים עבור האדם המבוגר – אם רק יודעים למי לפנות וכיצד לעשות זאת.


טיפול רגשי יכול להקל ולעזור להתמודד עם קשיים פיזיים, רגשים שינויים ובדידות בזקנה
גם ובפרט בגיל השלישי טיפול רגשי ופסיכותרפיה יכולים לעזור

מהי פסיכותרפיה?

פסיכותרפיה, או "טיפול בנפש" בתרגום חופשי, היא שיטה נפוצה לטיפול בבעיות דוגמת משברים נקודתיים, הפרעות נפש ומצוקות. כפי שניתן להסיק משמה הפסיכותרפיה כוללת בתוכה אלמנטים רבים מתחום הפסיכולוגיה, אולם נעשה שימוש במגוון גישות ושיטות טיפול משלימות. טיפולי פסיכותרפיה נעשים מבחינה מעשית תוך דגש על קשב, דיבור ופרשנות. הם יכולים להתבסס על טהרת הפסיכואנליזה, להיות חלק מהעולם הרחב של טיפולים קוגנטיביים-התנהגותיים וגם לקחת אותנו למחוזות של טיפולים אלטרנטיביים יותר, דוגמת טיפול במשחק או טיפול באומנויות. בהמשך לכך פסיכותרפיה עשויה להתבצע במסגרת אישית אבל גם כטיפול זוגי, משפחתי או קבוצתי.

בפסיכותרפיה ניתן להיעזר לפתרון מגוון רחב של בעיות ומצבים, כולל כאלו המזוהים במידה רבה עם בני גיל הזהב. העובדה שיש כאן שיטות שונות שניתן לבחור ביניהן, וגם דרכים לשלב בין כמה שיטות טיפול, היא יתרון משמעותי. יש בהחלט מצבים בהם רק שילוב בין כמה שיטות יאפשר "להגיע" לאדם המבוגר ויעניק לטיפול את היעילות הגבוהה לה בוודאי מצפים.

השיטות הנבחרות של טיפול פסיכותרפי מגדירות מי עשוי לבצע אותו, כאשר באופן כללי את מושכות הטיפול יכולים לקבל פסיכולוג קליני, פסיכאטר ועובד סוציאלי. כמובן שחשוב לבדוק בדיוק מהם הניסיון וההכשרה של בעל המקצוע, סוגיה שמשתנה בכל אחד מהמקרים. יש שיטענו שרצוי לא להסתפק בהכשרה הכללית, אלא לוודא שהגורם אליו פונים אכן מעורה בעבודה עם האוכלוסייה המבוגרת יותר.

היתרונות של טיפול פסיכותרפיה לגיל השלישי

אין טיפול פסיכותרפיה אחד אשר דומה למשנהו, כאשר בכל אחד מהמקרים מדובר בעולם ומלואו: הטיפול תלוי בדפוסי הבעיה שהאדם המבוגר מגלה, בתסמינים המופיעים אצלו, בגישה של המטפל וכן הלאה. היתרון המרכזי של הפסיכותרפיה הוא ביכולתה לספק פתרון יעיל ואפילו שורשי, שעשוי לכן לפתור סוגיות מורכבות המסתתרות מתחת לפני השטח או מלוות את האדם המבוגר מזה שנים.

עודף השיטות מקל על ההתאמה של הטיפול הספציפי לאדם המבוגר. ניתן לבנות עבורו תוכנית טיפולים שתתאים לו כמו כפפה ליד, או אפילו בהתאם לתחומי העניין שלו (חשבו למשל על טיפול במוזיקה). בדרך זו הסיכויים להתמדה בטיפול ולהצלחה בו עולים בצורה משמעותית.

עם כל היעילות הפוטנציאלית הגבוהה של טיפולי פסיכותרפיה, חשוב להזכיר שהם לא יכולים לפתור בעיות מורכבות כבמטה קסם. בדרך כלל מדובר בתהליך שלם הכולל סדרת מפגשים ועשוי להימשך גם חודשים שלמים. זו הסיבה שרצוי לבחור במטפל שיוצר אווירה נעימה ומעודדת פתיחות, מה שיקל על ביצוע התהליך. המלצה נוספת היא לבחור בקליניקה הממוקמת בקרבת מקום, כך שההגעה אליה לא תהיה מורכבת. הדבר נכון במיוחד במקרה של בני הגיל השלישי, שרבים מהם סובלים מבעיות פיזיות ומקשיי התניידות.

אז איך מתחילים?

המקום שלכם להתחיל את תהליך הטיפול הפסיכותרפי בהחלט יכול להיות מרכז המומחים הארצי "בקשר לטיפול". המרכז הוקם מתוך מטרה לספק לפונים אליו שורה ארוכה של בעלי מקצוע בתחומי הטיפול השונים, המותאמים ללקוחות על ידי צוות המרכז לאחר שיחת ההיכרות הראשונים. ניתן לבחור מטפלים בעלי הכשרות שונות, באזורים גיאוגרפיים משתנים, תוך ביטחון שהרמה המקצועית שלהם תהיה גבוהה

bottom of page