top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

על הגישה הטיפולית והחוזה הטיפולי

עודכן: 6 במרץ 2023

מאת: הדס סיון לב , MSW, פסיכותרפיסטית


אדם המבקש כיום לפנות לטיפול מוצף ממגוון האפשרויות השונות העומדות לפניו, ולא פעם עומד מבולבל לנוכח הגישות הטיפוליות השונות, וסוגי המטפלים השונים הנמצאים בשוק. ישנם סוגי טיפולים רבים כיום: טיפולים פסיכו-דינאמיים ארוכי טווח (טיפול שיתכן והנו קרוב יותר לסטראוטיפ של טיפול נפשי כפי שאנו פוגשים בסרטי קולנוע או תכניות טלוויזיה שונות), טיפולים קצרי מועד, טיפולים ממוקדים, טיפולים קוגניטיביים –התנהגותיים, טיפולים באמצעות אמנויות שונות, טיפולים מגוונים בטראומה וביניהם EMDR, somatic experiencing ועוד..

בתוך מגוון רחב זה של טיפולים כיצד, אם כן, ניתן לבחור מטפל אשר שיטת הטיפול בה הוא מתמחה הנה שיטת הטיפול המיטבית לבעיה ממנה סובל הפונה? באקדמיה, רווחת כיום גישת ה evidence based therapy, אשר גורסת כי יש לחקור באופן מדעי את האפקטיביות של סוגי הטיפול השונים לסוגי הבעיות מהן סובלים המטופלים, ולהפנות מטופלים למטפלים אשר מתמחים בגישה הטיפולית שהוכחה כיעילה ביותר לסוג הבעיה ממנה הם סובלים.


מרכז בקשר לטיפול על החוזה הטיפולי בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי
איך החוזה הטיפולי שומר ועושה סדר לשני הצדדים?

התאמת שיטת הטיפול

אולם מה עם הגורם האישיותי? כיצד מותאמת שיטת הטיפול לאישיותו של המטופל ולציפיותיו מן הטיפול?

בעבודתי בקליניקה הפרטית, עם מבוגרים, מתבגרים והוריהם אני פוגשת פונים הסובלים ממגוון רחב של קשיים, סימפטומים והתמודדויות: חרדה, דיכאון, פוסט טראומה, מחלות גופניות כרוניות, סימפטומים סומטיים (גופניים), קשיים בינאישיים, קשיים בוויסות רגשי, ומשברי חיים שונים.

המשותף לפונים אלו בזמן הפנייה לטיפול הנו הרצון העמוק להשיג הקלה בסבל, ואולי אף להשיג דרך כך שינוי משמעותי בחייהם. אני מאמינה כי עלי "לתפור" את הטיפול המתאים לפונה, בהתאם לציפיותיו ולמה שברצונו להשיג מן הטיפול. מטרות וציפיות אלו יכולות להתעדכן, כמובן במהלך הטיפול.

בפנייה לטיפול כדאי לפונה להבהיר לעצמו יחד עם המטפל מה היה רוצה להשיג דרך הטיפול? כיצד היה רוצה לצאת מהטיפול כאשר יסיים אותו? ולבדוק יחד עד כמה ציפיות אלו הנן ריאליות וברות השגה, ותוך כמה זמן ניתן להגיע להישגים בטיפול. כמו כן, כדאי לפונה לבדוק באילו גישות טיפוליות המטפל דוגל ואילו כלים טיפוליים עומדים לרשותו, וזאת על מנת שיוכלו יחד "לתפור" לו את תכנית הטיפול המתאימה ביותר לציפיותיו, לאישיותו, ולמטרות אותן הוא רוצה להשיג. במידה והמטפל מתרשם כי אין בידיו את הכלים המתאימים או המומחיות לטפל בבעיה של הפונה, חובתו המקצועית הנה להפנותו למטפל אחר, בעל מומחיות כזו.

הבהרת הציפיות, המטרות והדרך הטיפולית בתחילת המסע המשותף, יכולה למנוע אכזבה ואי הבנות בהמשך, ומצד שני להביא להעמקת הברית הטיפולית ולתוצאות משמעותיות בטיפול.

אני מאמינה כי טיפול יכול להעניק לאדם 'כלים לחיים' בין אם אלו כלים קוגניטיביים- התנהגותיים (המיועדים לסייע בשינוי דפוסי חשיבה והתנהגות ), כלים של מיינדפולנס (קשיבות\מודעות), אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם מחשבות טורדניות המעוררות חרדה או מנציחות דיכאון, ובין אם אלו כלים הנותנים מקום לחוויה הסומטית (גופנית) שלנו (somatic experiencing) ויכולים לשכלל את ההתמודדות עם כאב נפשי או ופיסי ולרפא\לשחרר אזורים הפגועים מטראומה, או כלים המשכללים את יכולותינו הבינאישיות.

מתוך ניסיוני האישי בעבודה הקלינית, אין דרך טיפול 'אחת' המתאימה לכל אדם. על כן, יש חשיבות גדולה הן להבהרת ציפיות הפונה ומטרות הטיפול בתחילתו ובמהלכו, והן לבנייה של חוזה טיפולי משותף. אלו תורמים להצלחת הטיפול ולשביעות רצונו של הפונה מן המטפל ומן הטיפול.


 

bottom of page