top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכולוגי על פי גישת ACT- Acceptance and Commitment Therapy

עודכן: 11 באוג׳ 2022

ישנן גישות שונות לטיפול נפשי-פסיכולוגי, כאשר רובן עוסקות בדיאגנוזות ואבחנות. אך אם נניח לרגע את השמות המורכבים בצד, וננסה להתמקד בנו עצמנו – במה אנו חווים, מרגישים, חושבים, וכיצד אנו עושים זאת – ייתכן ונוכל ללמוד הרבה על עצמנו. גישת ACT יוצאת מנקודת הנחה כי רגשות קשים ומחשבות מורכבות הם חלק ממי שאנחנו, ואין צורך לברוח או להימנע מהם, אלא לקבל אותם ולעבוד עמן.


מרכז בקשר לטיפול מה היא שיטת ACT, איך הכלי עוזר לטיפול הפסיכלוגי
טיפול בגישת ACT - איך לקבל את עצמי?

מהי גישת ACT?

מהו הקושי האמתי של האדם? על פי גישת ACT (Acceptance and Commitment Therapy), זהו הניסיון להימנע מהרגשת כל אותם רגשות קשים ולא נעימים. התחמקות מההתמודדות והקבלה של כל אותן המחשבות הקשות, הבעייתיות, ואולי גם הניסיון לשלוט בהן. ככל שאנו יותר נמנעים מחוויות נפשיות שונות, כך אנו למעשה מקשים על עצמנו יותר ויותר. לכן הצעד הראשון ב-ACT הינו למעשה קבלה (Acceptance), לקבל את עצמנו כמו שאנחנו.

זה לא אומר להתחמק מהבעיות שלנו לאשש אותן כטובות ומיטיבות, ממש לא. אם יש לנו בעיה כלשהי, צריך לקבל את זה שיש לנו בעיה מסוימת. למעשה, זו לא רק קבלה ללא תנאים, אלא בדיוק להפך – זוהי הקבלה מתוך מקום של אחריות ומחויבות (Commitment), מחויבות לערכינו ובעיותינו, והאחריות עליהן כשלנו באופן בלעדי.

בשביל להבין את ערכינו, אלינו לחקור את עצמנו, לחשוף את מה שבאמת מהותי עבורנו בחיים. זאת אומרת, לבטא ולהביע את הערכים האמתיים אשר מהווים את מי שאנחנו במובן מסוים. רק כאשר אלו מבוטאים וברורים, אפשר לנוע בתוכם, בינם, לערב בהם את הרגשות הקשים והרכים, את המחשבות המורכבות והפשוטות, ולהתמודד עם הקשיים שלנו מתוך מקום של אחריות אישית מלאה.


בין תחושות וערכים: לקבל את מי שאני

חרדה, עצב, כעס או אימה – כל אלו הם מבוטאים כרגשות, כתחושות ולעיתים כמחשבות המלווים אותנו בזמנים הקשים בחיינו. כאשר אנו חווים אותם בעוצמה שמטלטלת אותנו, אנו נוטים לנסות להיפתר מהם. לפעמים לקחת כדור משכיח, לפעמים להטביע את היגון באלכוהול או חומרים שונים, ולעיתים גם בפעולות ומעשים אשר אינם מיטיבים עמנו. בעצם, אנו מתכחשים למה שאנו מרגישים, במקום להתמודד ולקבל את הכאב על תצורותיו השונות בנפש.

הרגשות שלנו, כמו גם התחושות והמחשבות, אינם זניחים. הם חלק עיקרי בחיים האנושיים. הם חלק ממי שאנחנו, ואם נקשיב להם ונזהה בהם את המועקה – מתוך קבלה ולא מתוך ניסיון לשלוט ולהשכיח אותם – נהיה פתוחים גם להבין טוב יותר מה עובר עלינו.

כך גם נפתחת בפנינו דלת לנסות ולהבין בעצם מה חשוב לנו בחיים, מה יקר לנו, מה מהותי לנו. אותם דברים אשר הופכים את חיינו לבעלי מהות הם הערכים שלנו על פי גישת ACT. אין הם ערכים במובן המוסרי, הם פשוט הערכים המרכיבים את מי שאנחנו. אם היינו בונים או פועלים בחיינו בהתאמה לערכים אלו, כנראה שהיינו מאושרים יותר, שמחים יותר, ומרגישים שאנו ממצים את חיינו באופן מיטבי יותר.

על ידי זיהוי הערכים שלנו, נוכל גם להבין בעצם מדוע אנו עצובים או כואבים. רוב הפעמים נעוצה הסיבה בחיכוך בין מעשים או מחשבות לבין הערכים שלנו, היינו רוצים דבר אחד אך אנו פועלים בדיוק הפוך לכך. למשל, מהותי עבורנו חיי המשפחה, אך אנו מקריבים עצמנו על אינספור שעות עבודה ובקושי נמצאים בבית. לעיתים אלו הם דברים מורכבים הרבה יותר, ומעורבים בהם ערכים שונים אשר אינם מוצאים את הדרך הנכונה לביטוי, למימוש בחיינו. אם לא נקבל על עצמנו את ערכינו, את רגשותינו, את כאבנו – כיצד נוכל לעשות משהו בנוגע לכך?


להתחייב אל הערכים ולקחת אחריות

ברגע שבו הערכים שלנו ברורים, כאשר אנו מרגישים שהם אכן הערכים שלנו, אפשר להתחיל לקחת אחריות ולקבל את הקשיים שלנו – הרגשיים והקוגנטיביים כאחד. אפשר להתחיל ולהתחייב אל הערכים שכה מהותיים לחיינו, במקום להזניח אותם ולשכוח אותם בצד לטובת דברים אחרים המסיחים את הדעת. אין זו משימה פשוטה, וכמובן שיש לאזן בין דרישות המציאות החיצונית לבין דחיפות המציאות הפנימית.

לקיחת אחריות אינה אומרת הזנחה של העולם, אלא להפך – למצוא את הדרך הנכונה עבור כל אחד ואחת להתנהל בעולם על פי ערכיו. המחויבות לכך היא מהותית, וזו עבודה קשה, אך אם זה מה שבאמת מהותי ועושה לנו תחושת מלאות וחיוניות בעולם – האם באמת כדאי להזניח זאת? להתעקש כנגד כך?

שיטת הטיפול ACT אינה מתאימה לכל אחד ולכן מומלץ להיעזר בשירות ייחודי להתאמת פסיכולוג המטפל על פי השיטה. ניתן ליצור קשר טלפוני למספר 077-5215080 ומעבר לקו תשיב לכם אשת מקצוע מנוסה שתשמע מקרוב ובפירוט על צרכיך ותמליץ על שיטת הטיפול והמטפל שהכי מתאים לך.

0 תגובות
bottom of page