top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

חרדה בהריון ולאחר הלידה: איך מתמודדים עם המצב?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

הריון ולידה יכולים להיות מאורעות משמחים ומרגשים, אך ייתכן וגם יהיה מעורב בהן תחושות לא פשוטות ואף חרדה ממשית. כניסתו של בן או בת משפחה חדשים לבית יכולה להתלוות בקשיים וחששות בנוגע לאחריות הנדרשת מההורים, השינויים באורחות החיים, השינוי בסטטוס המשפחתי, בדרישות, ועוד.

יכולים להתגלות מתחים חדשים, פחדים ומועקות אשר אולי לא צפינו אותם מראש. כל אלו יכולים לעורר חרדה ולהביא לכדי קשיים ממשיים. כיצד אפשר להתמודד עם זה?


למרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מומלצים לטיפול בחרדה בהריון בכל האזורים בארץ: בדרום, בצפון, במרכז, בשפלה, בגליל ובמקומות קרובים בארץ.
הריון ולידה יכולים גם לעורר הרבה חרדות ופחדים מהשינוי ומהלא נודע

על חרדה ומגדר בנוגע להיריון ולידה

נראה כי לרוב מופיעה חרדה בקרב נשים לעומת גברים בהקשר של הריון ולידה, אך כמובן שאין זה בהכרח נכון לכל מקרה ספציפי. כל אדם יכול להיתקל בחרדה בחייו, וזה יכול להופיע בהריון הראשון, השני, השלישי ועוד. לפעמים באחד מהם, לפעמים ביותר. חרדה אינה תמיד צפויה, וההסברים לה אינם תמיד ידועים מראש. 

עם זאת, זוהי האם הנושאת את התינוק ברחמה אשר השפעתה של החרדה עליה עלולה להיות חמורה יותר בנוגע לתינוק. כאשר מופיעה חרדה חריפה בהריון עולות שאלות בנוגע לטיפול תרופתי, ההשפעות על התפתחות התינוק, וכן התחושות הקשות שנושאת האם עמה – בגופה ונפשה כאחד. אך אין בכל חומר שעבור האב תחושות אלו יהיו קלות יותר, או פשוטות יותר להתמודדות. 

משום כך חשוב לפנות לטיפול עוד בטרם החרדה הולכת ומתפתחת, ואל תטעו – גם חרדה יכולה להתפתח, להתעצם ולהשפיע יותר ויותר. אפשר להתמודד עמה לפני שהיא גודלת לממדי ענק, אפשר לנסות ולתפוס משהו מזה בזמן, ולעשות עם כך משהו מיטבי. 


התמודדות עם חרדה 

ישנן שיטות מגוונות להתמודד עם חרדה, אך לרוב ההתמודדות אינה צולחת כאשר עושים זאת לבד. לקשיים המלווים אותנו מבפנים, ישנה נטייה להיות חבויים מפנינו. איננו תמיד יכולים להבין אותם עד הסוף, גם אם נראה שהכול ברור ועל פני השטח. כך גם בנוגע לחרדה הקשורה בהריון ולידה – ממה בעצם החרדה? מדוע היא מופיעה כמו שהיא מופיעה? אלו מחשבות ותחושות היא מייצרת או קשורה בהן? האם החרדה נובעת מחרדה מהורות? כל אלו, ועוד שאלות רבות וסבוכות, אינן מספקות תמונה ברורה ללא תמיכתו ועזרתו של גורם מקצועי.

התמודדות עם חרדה אינה עניין פשוט. במיוחד כאשר ישנם גורמים נוספים בתמונה – בן/בת הזוג, התינוק, המשפחה, וכדומה. החרדה גם יכולה לעורר קשיים אחרים המתקשרים אליה, כגון תחושות עצבות, בלבול, דיכאון, הימנעות, ועוד. משום כך, קשה מאוד להתמודד עם חרדה ללא עזרה, והיא גם עלולה להתפתח ולהתעצם עם הזמן. 

אך אל תאמרו נואש – אפשר להתמודד עם חרדה. רבים עושים את זה בהצלחה רבה, למרות הקשיים וכי לעיתים נראה שאין מזור. חרדה תמיד קשורה במשהו, וכאשר מצליחים להבין את הקשר וכיצד הוא עובד אפשר גם להתמודד עם הבעיה עצמה. בטיפול נוגעים בקשר זה, באופנים שונים, ומנסים לעשות שינוי באופן בו אנחנו תופסים או מתמודדים עם הקושי אשר בגינו מופיעה החרדה.


טיפול בחרדה בהריון ולידה

שיטות הטיפול השונות מציעות פתרונות וגישות מגוונים להתמודדות עם חרדה. הגישה הפסיכולוגית והפסיכואנליטית מציעות מסגרת טיפולית הבוחנת את מקורות החרדה, ההקשרים הנפשיים העמוקים לה, ומה עומד בבסיסה תוך ניסיון לחולל שינוי פנימי משמעותי.

גישה זו הינה נרחבת אך יסודית, ומאפשר לא רק שיפור מיטיב בנושא החרדה עצמה, אלא גם באופנות הנפש השונות המתקשרות אליה, בדרכי ההתמודדות האישית שלנו בחיים, וכיצד אנו יכולים להיטיב עם עצמנו וסביבתנו היקרה לנו.

על פי הגישה ההתנהגותית-קוגניטיבית (CBT), ניתן לחולל שינוי תפיסתי והתנהגותי בתופעת החרדה. על ידי עבודה ממוקדת, ניתן לשנות את האופן שבו אנו מגיבים, מתמודדים ופועלים כאשר הטריגר לחרדה – בין אם הוא רגשי או תפיסתי – מופיע. הגישה הדינמית, מציעה את הצד השני של המטבע, את העבודה על הגמישות הנפשית והרגשית, תוך נגיעה במקומות הרכים והכואבים של נפש, ויצירת מרחב של אפשרות מיטיב. באמצעות כך, אפשר לחולל לא רק שינויים בהופעת החרדה, אלא גם באופן בו אנו מתמודדים עם מצבי קושי בחיים ותופסים את הקשיים חיינו באופן כללי.

מרכז "בקשר לטיפול" מאפשר לכם את המצע הטיפולי המיטבי ביותר עבורכם. בזכות מאגר מטפלים נרחב, הכולל בעלי מקצוע מגישות ותחומים שונים, ולאחר תהליך אבחוני קצר – נוכל לזהות את המטפל הטוב ביותר עבורכם ולהפגישכם. אנו מאמינים כי טיפול מיטיב אינו רק עניין של טכניקה, אלא גם של מגע אנושי המותאם לצרכים של המטופל, ורק כך ניתן להגיע למיצוי הטיפול באופן המיטיב ביותר. להתמודדות עם החרדה ולהביא לכדי שינוי בחיים, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון מספר 077-5215080.

מקורות מידע:

bottom of page