top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

התגברות על חרדה באמצעות פסיכודרמה

עודכן: 6 באוג׳ 2022

מאת: אודי גולדשטיין, מטפל פרטני וקבוצתי בפסיכודרמה

ההגדרה המילונית הקצרה של המילה חרדה היא פחד גדול ומשתק או אימה. החרדה מתעוררת בעיקר בעקבות המחשבות שלנו, אך היא נחווית כמצב מציאותי שמשפיע עלינו פיזית ופסיכולוגית, כאילו ישנה סכנה אמיתית לנו או לסובבים אותנו.

אחת המטרות הטיפוליות בהפרעת חרדה היא הגדלת היכולת של האדם לנהל דיאלוג עם החרדה. המעבר ממצב בו החרדה משתלטת על האדם באפן מוחלט, למצב בו הוא יכול ממש לשוחח עימה יוצר תפיסה נאמנה יותר של המציאות ותפיסת עצמי בריאה ומאפשרת יותר. בעקבות מעבר זה יוכל האדם לומר: "אני לא החרדה, והחרדה היא לא אני. בדיוק כמו שמחה, עצב, מחשבות שונות ועוד – החרדה היא משהו שמגיע והולך".

הכרה זאת יוצרת את הקרקע ל"מאזן כוחות" חדש, שבו גם לאדם יש אמירה בתוך השיח שבינו לבין החרדה, ומכאן שיש לו גם השפעה על המרחב שתקבל החרדה בחייו.


מרכז בקשר לטיפול הפניה למטפלים מומלצים בפסיכודרמה לטיפול בחרדות בכל הארץ
פסיכודרמה - הגדלת ארגז הכלים הטיפולי כדי להפחית את החרדה

כיצד הפסיכודרמה תורמת לטיפול בחרדה?

הפסיכודרמה היא גישה טיפולית המשלבת בתוך השיח הטיפולי שימוש בפעולה אקטיבית של המטופל. בכל שלב בטיפול יכולים המטפל והמטופל לבחור להיעזר באחת משלל הפעולות הדרמתיות, כדי להצליח להבין טוב יותר את מצוקתו של המטופל מחד, ולהגדיל את ארגז הכלים וחופש הפעולה שיאפשרו לו להתגבר ולצמוח מאידך.  

אחת האפשרויות במצב של חרדה, היא השימוש בהחצנה. החצנה מאפשרת לאדם להסתכל על הקושי שלו כבעיה חיצונית ולא כבעיה אישיותית פנימית. כך היא תורמת לתפיסה חיובית יותר של האדם את עצמו, ומגבירה את המוטיבציה ותחושת המסוגלות להתמודד עם הבעיה.

במהלך טיפול בפסיכודרמה יתבקש האדם להחצין את החרדה, לתת לה שם, דימוי, צבע, קול ועוד. באמצעות אלה ניתן יהיה להכיר אותה: מה ההיסטוריה שלה? מאין באה? מתי היא מתגברת? מה היא מונעת? איפה היא בוחרת "להתיישב" בגוף? מה היא בעצם באה לאמר לנו? כחלק מההיכרות הזאת, יוכל המטופל גם ממש "להיכנס לנעלי החרדה" להתהלך כפי שהיא הולכת, לדבר באפן שהיא מדברת.


הטיפול בפסיכודרמה מזמין את האדם למפגש חדש עם החרדה. מפגש זה תורם ליכולת  לחוות את החרדה אחרת. במקום – להתערבב איתה, להילחם בה  ולברוח ממנה, המפגש הזה מציע התמודדות עם החרדה באמצעות אמפתיה אליה, סקרנות כלפיה, התבוננות שאט אט תרחיק ותבדיל אותה מהאדם המתמודד עימה.


ביביליוגרפיה

אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות/ מייקל וייט ודיוויד אפסטון, הוצאץ צ'ריקובר 1999.

bottom of page