top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול במוזיקה - לתת קול לטראומה ולשמוע את הקול הפנימי

עודכן: 1 בפבר׳

מאת: מרוה שדמי, MA מטפלת במוזיקה ממוקדת קול


איך טיפול במוזיקה יכול לעזור לבטא את הטראומה? למה אישה מאבדת את הקול שלה? מה זה עצמי כוזב ולמה אנחנו מאבדות את האני האותנטי? איך תרפיה במוזיקה ופסיכותרפיה קולית יעזרו לך למצוא את הקול הפנימי שלך מחדש?


איך אישה מאבדת את הקול הפנימי שלה?

הקול שלנו מייצג את החיבור שלנו לחלק הכי פנימי בעצמנו, לליבה של עצם היותנו.

הקול יכול להיות "מוקרב" (במשמעות של הקרבה), כדי להתאים את עצמנו לאמא או לאבא שלא היו פנויים למלא את צרכנו כילדות. הוא יכול היה להתנפץ בעקבות חוויות פחד בלתי נתפס בעקבות הזנחה, התעללות ונטישה פיזית ורגשית. הוא יכול להיכבות או להפוך קהה חושים כשזו הדרך היחידה לשרוד במרחב שאינו בטוח, או שחלקים ממנו שהתנפצו יכולים להתחבא במידה וכשהופיעו לראשונה קיבלו ביקורת ושיפוט, היו לא מובנים ומוערכים, עוררו בושה ונדחו בגלל היותם שונים מדי, תלויים מדי ופשוט יותר מדי. לפעמים הקול האותנטי נסוג למבצר פנימי בגלל שעורר קנאה או שנאה לאורו הבוהק והפוטנציאל הטמון בו.



מה זה "עצמי כוזב" ולמה אנחנו "מאבדים את העצמי"?

דונלד ויניקוט ואליס מילר מתייחסים ״לאיבוד העצמי״ ולהופעה של עצמי כוזב התופס את מקומו. עצמי שנועד להגן מפני רגשות שליליים, שנאלץ לעשות התאמות כדי לשרוד, במקום לקבל מראה אוהבת שתאפשר לו להתפתח בחופשיות. זוהי חוויה טראומתית ביחסים הראשוניים והיא משפיעה על היכולת להיות ביחסים אינטימיים. כתוצאה מכך מתקיים פיצול בין חלק רגרסיבי (ילדה) וחלק מפותח (בוגרת). החלק הרגרסיבי בא להגן מפני רגשות קשים שנחוו ביחסים הראשוניים. מי שסובלת מסימפטומים של טראומה וקושי רגשי עקב הזנחה והתעללות, זקוקה לשיטת טיפול ייחודית שיכולה להתייחס לפצעי ילדות טרום מילוליים ולצרכי תלות של הילדות המוקדמת שלא נענו.


איך תרפיה במוזיקה ופסיכותרפיה קולית עוזרת למצוא את הקול מחדש?

מוזיקה היא מדיום שזורם בקלות ובנינוחות בין עולמות של מודע ולא מודע, מעוררת רגשות, דימויים ואסוציאציות מה"לא מודע" האישי והקולקטיבי. יש במוסיקה את האמצעי היצירתי כדי לבטא את אותם עולמות.

לרוב נתחיל בטיפול בחיבור לנשימה. נשימה עמוקה מרגיעה את הגוף והנפש, את מערכת העצבים, עוזרת למצבי חרדה וקיפאון ומסייעת לוויסות רגשי. כמו שרגשות כדוגמת פחד וחרדה יכולים להביא לנשימה מהירה ולא יעילה, כך גם נשימות עמוקות יכולות להביא לרוגע ולהקלה.

מוזיקה וטכניקות כמו החזקה קולית מספקות מבנה זורם אך יציב, מיכל בטוח שניתן לסמוך עליו למשחקים קוליים ולהבעה של רגשות וצרכים. שירה ועיבוד מילולי עוזרים ביעילות לעבד טראומות בלתי מעובדות ולתת קול לטראומה.


ילדים שגדלו באווירה של פחד חוו כל מיני סוגים של השתקה של העצמי. זה יכול להיראות כמו נסיגה לעולם פנימי ומעין השתקה רגשית. לפעמים ההשתקה היא סלקטיבית, כך שחלק מותר לבטא וחלק אסור. יכולה להופיע שתיקה רועמת שטמון בה חשש מפגיעה או ביקורת. לפעמים נשמע קול יפה, אך שאינו מחובר למהות פנימית.

חיבור מחודש יכול להתרחש כשחווים מחדש את ההצפה הרגשית מהילדות. שירה משותפת מאפשרת חיבור פיזי, רגשי, נפשי ורוחני בין המטפלת למטופלת ובין המטופלת לעצמי הבסיסי שלה.

באמצעות טכניקה של שירת אסוציאציות חופשיות המוזיקה מאפשרת למילים להפוך מוחשיות ולהתחבר לרגשות, כך שמטופלות יכולות לרפא פיצולים בין מחשבות, רגשות ותחושות יותר בקלות.


לסיכום, טיפול עם החזקה קולית, יכול ליצור חוויה מתקנת

טכניקה של החזקה קולית, מאפשרת רגרסיה תרפויטית שבה משתחזר הקשר הראשוני של המטופלת עם הוריה, ובכך יכולה המטופלת לחוות חוויה מתקנת. כך מתאפשרת חזרה לצמתים מרכזיים שבהם הקשר נפגע.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת רגשית או למטפל רגשי

שיתאימו לך ושמומלצים באזור.


 

bottom of page