top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

דיכאון לאחר הלידה – כך תדעי שאת סובלת מדיכאון

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

לידה היא אחד האירועים המשמחים והמרגשים בחיי כל אישה, בכך אין ספק. הבעיה היא שאחרי הלידה, מתחילה תקופה שהיא הכול חוץ מפשוטה. נשים רבות חשות במהלך החודשים הראשונים להולדת התינוק תחושות שליליות, כאשר אצל חלקן מדובר בדיכאון לכל דבר ועניין. במאמר הבא נציג את הדרכים העיקריות בהן ניתן לזהות דיכאון לאחר הלידה ונציע כמה פתרונות יעילים למניעת הדיכאון ולהתמודדות איתו.


מרכז בקשר לטיפול, איך נזהה שזה דיכאון לאחר לידה ולא דכדוך "רגיל" שחולף לאחר הלידה
איך נזהה שזה דיכאון לאחר לידה ולא דכדוך "רגיל" שחולף לאחר הלידה

מהו דיכאון לאחר הלידה?

דיכאון לאחר לידה, על פי ההגדרה הבסיסית, הוא מצב בו מתפתחות תחושות שליליות אצל האישה בימים, בשבועות ולפעמים גם בחודשים שלאחר הלידה. מדובר בחוויה שהיא אישית ומשתנה אצל כל אישה בדרגת החומרה ובתסמינים שלה, כאשר בין התופעות השליליות היותר נפוצות ניתן למנות מצב רוח ירוד, חרדות והתקפי חרדות, פיתוח הפרעה טורדנית כפייתית ועוד.

אצל רוב הנשים (כ-70-50% למעשה) מופיע דכדוך לאחר הלידה, אשר תסמיניו כוללים ירידה במצב הרוח, כעסים, בלבול, עייפות, רגישות יתר, ירידה בתיאבון ועוד. בימים הראשונים שלאחר הלידה מדובר בתהליך "טבעי" הנובע במידה רבה מהשינויים ההורמונליים הקיצוניים שעבר גוף האישה, כמו גם השינויים בשגרת החיים. פתאום התינוק הופך להיות מרכז החיים, כשחלק מהנשים בנוסף מתעמתות עם המציאות שעשויה להיות שונה מהציפיות שלהן.

גם אם דכדוך לאחר הלידה הוא שכיח ואינו מצריך בדרך כלל טיפול, מצבים בהם הוא מתפתח לכדי דיכאון הם כבר סיפור אחר. על פי ההערכות כ-15-10% מהיולדות סובלות מדיכאון לאחר הלידה, כאשר האחוזים גבוהים יותר אצל יולדות צעירות.

דיכאון יוגדר ככזה אם הוא נמשך לפחות שבועיים ותסמיניו כוללים תחושות עמוקות של עצבות ומועקה, התייסרות ברגשות של אשמה ומועקה, חוסר חשק, היעדר עניין בפעילויות אשר האישה אהבה לעשות קודם לכן, עייפות מוגברת, קשיי שינה ואכילה, הזמנה של הגוף ומראה האישה ועוד. במקרים הקיצוניים יותר, אבל בהחלט שכיחים, האישה עלולה לפתח מחשבות הרסניות של פגיעה בתינוק או בעצמה. 

ככל שהאישה חווה יותר תסמינים מבין אלה ואחרים, כך גבוהים הסיכויים שהיא סובלת מדיכאון לאחר הלידה. מומחים רבים מתייחסים לחמישה תסמינים לפחות כאינדיקציה לדיכאון, אם כי תשובה חד משמעית ניתן לקבל רק לאחר אבחון על ידי בעל מקצוע. יש הטוענים שהאבחון כאן אינו גולת הכותרת, כי בלי קשר לשאלה איך מכנים את הבעיה – אין צל של ספק שהיא קיימת ומצריכה פתרון.

מה עושים עם דיכאון לאחר הלידה?

בעוד שדכדוך "רגיל" לאחר הלידה עשוי לחלוף מעצמו כעבור פרק זמן קצר, במקרה של דיכאון לאחר הלידה מדובר כבר בבעיה שמצריכה כאמור סיוע מקצועי. פסיכולוגים או פסיכיאטריים יכולים לסייע לאישה להבין את מקור התסמינים שהיא חווה, תוך שינוי אופן ההתבוננות שלה במציאות והתמקדות בחצי הכוס המלאה. 

עוד ניתן לשלב את הסיוע של מטפלים בתחומים שונים, קונבנציונליים או אלטרנטיביים: החל מטיפול במוזיקה ועד לשיטות דוגמת ביבליותרפיה או טיפול בדרמה. נקודת ההתחלה בהחלט יכולה להיות פנייה למרכז "בקשר לטיפול", המאגד בתוכו מומחים שונים בתחומי הטיפול – מומחים המותאמים לכל אישה על ידי צוות המרכז לאחר שיחת הטלפון הראשונית.

לעיתים, נדרש שינוי מהיסוד

בהרבה מאוד מקרים, שינויים שהאישה מבצעת בשגרת החיים שלה יכולים לשפר את מצבה משמעותית. רצוי שהאישה תקפיד על מנוחה ככל שניתן, במיוחד כאשר התינוק עצמו במנוחה. למרות הקשיים הפיזיים וחוסר הרצון האפשרי לעשות זאת בשבועות שלאחר הלידה, כן חשוב שהאישה תבצע פעילות גופנית מתונה וביצוע תרגילים לחיזוק שרירי הגוף. 

התזונה היא משתנה חשוב נוסף במשוואה, כאשר עליה להיות מאוזנת, בריאה וגם מפנקת מדי פעם. ואפרופו פינוקים: עם כל תשומת הלב שהתינוק דורש, כן חשוב שהאישה תמצא קצת זמן לעצמה מדי פעם, תחזור לתחביבים שהיא אוהבת ותבצע פעולות שעושות לה טוב.


 

מקורות

0 תגובות
bottom of page