top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

בעקבות "צוק איתן" – בואו "ללחוש" לתחושות הדחק

עודכן: 15 באוג׳ 2022

מאת סוזן קדם – פסיכותראפיסטית ומטפלת בתנועה

בימים האלה כולנו עלולים להיקלע לרגעי מתח. לעתים, אנו חרדים גם מעצם התחושות של החרדה (כגון דפיקות לב, רעידות, קושי לנשום, ועוד.) ולעתים אנו חשים סימני דחק כאלה גם לאחר שיוצאים מהמרחב המוגן והם מלווים אותנו "לחינם." תחושות אלה הן פשוט הדרך של הגוף להכין אותנו לפעולה בשעת חירום. הן לגמרי נורמאליות.

אנו יכולים בפשטות ותוך דקות ספורות לעזור לעצמינו לחזור לרגיעה. בצעדים המפורטים בהמשך, אנו משדרים למערכת העצבים שהסיבה לבהלה עברה.


מרכז בקשר לטיפול, מאגר פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, ומטפלים רגשיים לטיפול בפחד, בחרדה, בחוסן של ילדים ומבוגרים.
איך להתמודד עם החרדה ועם החרדה מהחרדה?

  1. למצוא מקום נוח לשבת. להרגיש את המגע של הגוף בכיסא. להניח את כפות הרגליים על הרצפה. לנסות לקבל מהמגעים האלה תחושה שיש לכם "עוגן" בגוף שלכם ושהכיסא והקרקע מספקים תחושה של תמיכה. תנו לעצמכם זמן לחוות את זה. לאחר התבססות תחושת הישיבה, אפשר גם לטפוח טפיחות קלות על הגפיים כדי לחזק תחושת גבולות הגוף..

  2. אם אתם חווים בהלה שגם קצת מטשטשת את התודעה, להסתכל מסביב ולמנות 7 או 8 פריטים באותו הצבע, או לשים לב ולמנות הצורות של מספר פריטים. המשימה המנטאלית הפשוטה מרכזת אותנו ומחזירה ל"פוקוס."

  3. לשים לב לתחושות הגופניות השונות שהן התגובות שלכם לסטרס כרגע. לבחור אחת מהן (כמו נשימה לא שקטה או עצורה, כיווץ בבטן, רעידות וכדומה) ורק להיות אתה. אל תנסו לסלק אותה כי ההיא תמוג לבד בקצב הנכון. השהייה אתה דווקא עוזרת לה להעלם! לאחר שהמקום הנבחר נרגע, לפנות לעוד מקום שיש בה תחושה לא נעימה (אם יש) ולהיות אתה, עד שלא נשארו עוד תחושות של דחק. (אחת אחת) אלה תופעות טבעיות. תחושות אלה יחלפו תוך זמן קצר אם לא נברח מהם ולא ניתן להם לגרום לנו לעוד סטרס. מערכת העצבים תתאזן מחדש.

חשוב להיות בתחושה שיש זמן לזה. אין למהר. וזה לא יקח הרבה זמן.

אם נבין ונקבל תופעות הסטרס, כתופעות רגעיות ונורמאליות במצבי חירום, נעזור לעצמינו לחזור במהירה להרגשה רגילה, וניווכח שיש לנו יכולת לעזור לעצמינו.

בקיצור:

  1. לשבת נוח ולקרקע את הרגליים. לקבל תחושת תמיכה מהמגע.

  2. לפנות תשומת הלב לסביבה הפיזית (לבצע משימה של תשומת לב)

  3. תשומת לב לתגובה אחת של הגוף, בלי לנסות בכוח לעצור אותו. כשהוא נרגע לבד, להעביר תשומת לב לעוד תחושה.

בהצלחה!

0 תגובות
bottom of page