top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

בעיות התנהגות של ילדים – איך אפשר לעזור לילדים ולהורים?

עודכן: 25 ביולי 2022

גידול ילדים אינו דבר פשוט, אבל יש מקרים בהם התמונה הופכת להיות מורכבת פי כמה. ילדים רבים סובלים מבעיות התנהגות מסוגים שונים, בין אם עצבנות יתר, נטייה לאלימות פיזית או מילולית, מרדנות ואי קבלת מרות, חוסר עמידה במוסכמות חברתיות וכן הלאה. יש מקרים בהם מדובר בבעיות החורגות מהמקובל, הדורשות מההורה התערבות ונקיטה בפעולות טיפוליות מסוגים שונים.


מרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מומלצים לילדים, אבחון וזיהוי בעיות ההתנהגות
זיהוי של מקור הבעיה יכול להיות נקודת פתיחה טובה לתחילת הטיפול בה

כך תדעו האם יש צורך באיש מקצוע

לכל הורה יש את הגישה החינוכית שלו לגבי הילדים שלו, גישה שמתגבשת כמעט תמיד במהלך השנים בהתאם לאופי הילד, להתנהגות שלו ולתפיסה הספציפית של ההורים. השאלה העיקרית שעולה היא מהו הגבול בין מצב בו ההורה יכול לפתור את הבעיה בכוחות עצמו או להמתין לכך שהיא תהפוך למתונה יותר עם ההתבגרות (למשל "משבר גיל ההתבגרות" שעשוי לחלוף מעצמו, לבין תרחישים מורכבים יותר המחייבים כבר התערבות של איש מקצוע כדי למנוע הידרדרות נוספת של המצב. 

רבים ממליצים לא לקחת סיכון ולגשת לאבחון אצל בעל מקצוע אפילו שרק חושדים שיש משהו שאינו תקין בהתנהגות של הילד, מכיוון שבאמצעות טיפול מוקדם ניתן להפוך את החיים של כל המעורבים לפשוטים פי כמה. 


גם ההורים (וגורמים אחרים) הם חלק מהטיפול

אי אפשר לספק תשובה חד משמעית לגבי אופן הטיפול בבעיות התנהגותיות של ילדים, טיפול התלוי בפרמטרים דוגמת סוג ההתנהגות השגויה, הסיבות לה, ההשפעה על חיי הילד, הדינמיקה של היחסים בינו לבין ההורים ואלו המקיפים אותו וכן הלאה. זיהוי של מקור הבעיה יכול להיות נקודת פתיחה טובה לתחילת הטיפול בה, ולצורך זה נדרש לעיתים אבחון על ידי בעל מקצוע המתוודע לתא המשפחתי בשיחה או במפגש עם כל הנפשות הפועלות.

הטיפול עצמו יכול להינתן במסגרת אישית או משפחתית, וזאת על רקע העובדה שמדובר בדרך כלל בהתמודדות של כלל המשפחה ולא של הילד בלבד. ההורים והאחים הם חלק בלתי נפרד בתהליך, וגם עליהם ללמוד מה לעשות וכיצד להתנהג על מנת שהתהליך יתבצע בצורה היעילה והמוצלחת ביותר האפשרית. מכיוון שהילד לוקח חלק במסגרות חינוכיות ואחרות, שילוב של גורמים מטעמם בטיפול – גננות, מורים, יועצים חינוכיים וכן הלאה – הוא בהחלט בגדר אפשרות מתקבלת על הדעת.


דרכי הטיפול בבעיה

אז איך בדיוק עושים את זה? טיפול פסיכולוגי נחשב ליעיל בתרחישים שונים, כאשר הוא מבוסס בדרך כלל על כמה שלבים ושיפור הדרגתי של המצב ביניהם. כך למשל הורים רבים לומדים כי נדרשים מהם גילוי אמפתיה לילד ולמצבו מצד אחד, אך מעבר השני גם תקיפות והצבת גבולות. הדעה הרווחת בקרב הקהילה הטיפולית היא שהטלת עונשים וסנקציות אינה יעילה, ובחלק מהמקרים אף גורמת לאפקט ההפוך – הרעה נוספת בהתנהגות של הילד. 

ניתן למצוא כיום רשימה ארוכה של שיטות טיפול, לרבות טיפולים קוגנטיביים-התנהגותיים, דמיון מודרך, טיפול בהבעה ויצירה או בעזרת בעלי חיים (עשוי להיות יעיל מאוד על רקע ההתנגדות של חלק מהילדים למסגרות הטיפול המאיימות יותר) ועוד.

בכל הנוגע להתמודדות עם בעיות התנהגות של הילדים, ומגוון רחב של קשיים במישורים אחרים, יש לכם כתובת אחת – מרכז "בקשר לטיפול". המרכז מציע להורים ולילדים כלים מעשיים ותיאורטיים, הניתנים לאחר אבחון מעמיק על ידי צוות המומחים המנוסה של המרכז. אלו מתאימים מומחה מבין המאגר הרחב של המרכז על פי דפוסי הבעיה, מאפייני המשפחה ורצונותיה. נשמח להעניק גם לכם את הטיפול הטוב ביותר האפשרי, בצורה הפשוטה והיעילה ביותר. השינוי בתא המשפחתי מתחיל ביצירת קשר, עוד היום, במספר 077-5215080.

0 תגובות
bottom of page