top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול CBT עוזר גם לילדים, לנוער ולמתבגרים?

עודכן: 15 ביולי 2022

טיפולי CBT זוכים לפופולאריות הולכת וגוברת ככל שהשנים חולפות. גישה זו, המכונה בעברית "טיפול התנהגותי קוגנטיבי", משלבת למעשה אלמנטים משני העולמות האלה. הטיפול שם לו למטרה לשנות הן את דפוסי החשיבה והן את ההתנהגות, והוא פופולארי בקרב אוכלוסיות שונות – כולל ילדים.

בדרך כלל הטיפול יכול להתאים לילדים מגילאי בית הספר היסודי, אבל ברור ששאלת ההתאמה תלויה גם ביכולת התקשורת של הילד, ברמת המוכנות שלו לשתף פעולה וכן הלאה. אז מהם המאפיינים של טיפולי CBT לילדים? ומהי הדרך הנכונה לבחור מטפל בתחום CBT?


מרכז בקשר לטיפול - איך טיפול סי.בי.טי CBT עוזר לילדים צעירים וגפ בגיל ההתבגרות?
איך טיפול סי.בי.טי עוזר לילדים צעירים וגם לנוער בגיל ההתבגרות?

חשיבות ההתאמה לעבודה עם ילדים

לא כל מומחה CBT אכן בקיא בעבודה עם ילדים באותו אופן. הדרישה המעשית היא לפסיכולוג הרשום כמטפל מן המניין בפנקס הפסיכולוגים של מדינת ישראל, אבל לא רק: חשוב שתהיה לו התמחות מיוחדת בטיפול בילדים ובבני נוער.

רבים ממטפלי ה-CBT מקיימים את התנאי הזה, אבל לא כולם. מטפל שבקיא בעבודה עם ילדים יוכל לבצע את הטיפולים בגובה העיניים ולהתאים את התכנים שלהם לעולמם של הילדים, למשל כרטיסיות משחק, ציורים, בובות, תצלומים וכן הלאה. ככל שהילד רואה את הטיפול יותר כ"משחק", ופחות כטיפול פסיכולוגי, שיתוף הפעולה שלו עשוי להשתפר.

רבים ימליצו להעדיף מטפל ש"ארגז הכלים" שלו כה רחב, כך שהוא יכול להציע מענה המשלב בין גישות שונות. למרות שטיפולי CBT  יכולים להתמודד היטב עם קשיים נפוצים בגיל הצעיר דוגמת חרדות, ביטחון עצמי ירוד, קשיים בתקשורת הבין אישית, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התנהגותיות וכדומה, לא בטוח שהם יתאימו באותה מידה למצבים פסיכיאטריים וקוגנטיביים מורכבים יותר. כאשר הילדים הם בעלי מוטיבציה נמוכה לטיפול, כאמור, עלול להיווצר קושי מהותי.


מיקום הקליניקה של בעל המקצוע

אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר במקרה של טיפולי CBT לילדים היא המקום הספציפי על מפת ישראל בו נערכים הטיפולים. ההמלצה הכללית היא להקל כמה שניתן על הילדים גם מהבחינה הזו, כך שמומלץ לבחור בקליניקה הנמצאת קרוב ככל האפשר לבית.

אסור לשכוח שטיפולי CBT, גם במקרה של ילדים, נוטים להיות ממושכים באופן יחסי על מנת שהם יהיו יעילים. הצפי הוא לטיפולים הנמשכים כמה חודשים לפחות, כך שהרבה יותר פשוט לילדים להתמיד בהם כאשר ה"מסע" למקום הטיפולים אינו ארוך מדי. החדשות הטובות הן שברוב הערים של מדינת ישראל תמצאו מספיק מטפלים העונים על התנאים האלה, בין השאר עקב הביקוש הגובר ללימודים ולעבודה בתחום בשנים האחרונות. התוצאה היא שממש אין צורך לחפש רחוק מדי.

עצה חשובה נוספת: רבים ימליצו להפוך את הביקור אצל המטפל לאטרקציה של ממש עבור הילדים. אתם יכולים לקנות לו משחק או אוכל שהוא אוהב לפני הסשן הטיפולי, ללכת לאחריו לכמה שעות של פעילות כיפית וכן הלאה. נסו לעשות הכול כדי שהילד לא יתבונן בטיפולים כמטרד, הסבירו לו בצורה ידידותית את הצדדים הטובים של הסיוע והתמקדו ביתרונות התהליך. במידה רבה, אתם צפויים לקחת חלק בטיפולים במידה לא מבוטלת.


כך עושים זאת נכון

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי לטיפולים פסיכולוגיים, הפועל בהצלחה רבה החל משנת 2007. המרכז הוקם במטרה להציע קשת רחבה של מטפלים פסיכולוגיים בתחומים השונים, כולל כמובן מטפלים בשיטת ה-CBT עבור הילדים. העיקרון המרכזי כאן הוא שאנשי המרכז מראיינים את ההורים ומבינים דרך השיחות את מאפייני הבעיה, אופי הילד המדובר וכן הלאה. על פי פרמטרים אלו ואחרים הם מסייעים להם לבחור מטפל שיוכל לעשות את עבודתו בצורה האידיאלית עבורם.

bottom of page