top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול בחרדות המתלוות לפיטורים מהעבודה

עודכן: 28 בדצמ׳ 2023

המציאות הכלכלית שהכרנו משתנה, אולי לתמיד, בעקבות משבר הקורונה. כאשר מקומות עבודה נסגרים עד תאריך בלתי ידוע, אוכלוסיית המובטלים של מדינת ישראל עולה בקצב מדאיג וחסר תקדים. גם אלו שמצליחים לשמור על עבודתם, במידה כזו או אחרת, ניצבים כעת בפני אי ודאות עצומה. תוצאה אפשרית של כל אלו היא התפתחות חרדות של ממש, אולם חשוב לזכור דבר אחד: לצד העובדה שהמצב הנוכחי צפוי להשתנות בעתיד, גם החרדות והבעיות הנפשיות האחרות יכולות להיפתר באמצעות פסיכולוגים ומטפלים שונים.


מרכז בקשר לטיפול פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים ומטפלים רגשיים מומחים לטיפל בחרדות בכל אזור בארץ
חרדה מפיטורין - כשחשש הכלכלי פוגע בבריאות הנפשית

כשחשש הכלכלי פוגע בבריאות הנפשית

לא צריך להיות פסיכולוג מדופלם כדי להסיק שחרדות כלכליות צפויות להיות נחלת רבים בעת הנוכחית. אי ודאות כלכלית היא אחד החששות העמוקים ביותר של האדם, ולו מכיוון שהחשש הזה נוגע בכמה מהפחדים העמוקים ביותר שלו: חוסר היכולת להתקיים בכבוד ולקיים את התא המשפחתי. כאשר ההכנסות יורדות וההוצאות נשארות גבוהות, וכשהסיוע שמעניקה המדינה (אם בכלל) אינו מספק לדעת רבים, הפחדים צצים מעל פני השטח.

לכך ניתן להוסיף את הלחצים המלווים גם כך את האנשים בעקבות משבר הקורונה. החשש הבריאותי הוא קריטי, כאשר האדם חושש לבריאותו שלו ולזו של אנשים הקרובים אליו: למשל ההורים, הסבים או הסבתות הנמצאים באוכלוסיית הסיכון. השינויים בשגרת החיים, הנובעים למשל מהפסקת העבודה ומהעובדה שהילדים אינם נמצאים במסגרות החינוך, אינם פשוטים לעיכול גם כן.

האדם מצפה הרי ליציבות ומרגיש בטוח כאשר הוא נמצא בסביבה מוכרת ומתנהל באופן שהוא רגיל. כל שינוי מהותי במצב עלול לערער את תחושת הביטחון של האדם. מכאן הדרך ועד להתפתחות תחושות שליליות של ממש, כולל חרדות, אינה ארוכה כלל למרבה הצער.

כיצד טיפול פסיכולוגי יכול לסייע?

אף אחד אינו יודע עדיין מה יוליד יום מבחינת משבר הקורונה, כך שהדאגה הכלכלית צפויה להמשיך לרחף מעל ראשיהם של רבים בעולם גם חודשים קדימה. לצד הניסיון להישאר עם הראש מעל המים מבחינה כלכלית, למשל דרך מציאת אפיקי הכנסה אחרים או מנגד צמצום ההוצאות, חלק מהעבודה הוא על הראש. במילים אחרות: שינוי אורח ההתבוננות והחשיבה על המצב עשוי לשפר אותו משמעותית, תחילה בפן הנפשי ובהמשך לכך אולי גם בזה הכלכלי. את הסיוע הזה, ניחשתם נכון, יכולים להעניק פסיכולוגים.

הדבר הראשון שפסיכולוג ינסה לעשות הוא לתהות על קנקנו של האדם העומד מולו ולהבין מהו המקור השורשי של החרדה שהתפתחה אצלה. לעיתים מדובר בבעיה עמוקה יותר מאשר המחשבות השליליות הנובעות מהפיטורין, אלא בתחושות מורכבות: ביטחון עצמי נמוך, פגיעה בתחושת המסוגלות וכן הלאה.

הפסיכולוג עשוי בהחלט להחזיר לאדם את האמונה שלו, בין אם דרך זיהוי המאפיינים שיכולים לסייע לו להתאושש מהמצב ובין אם באמצעות כיוון שלו לאפיקי מחשבה נכונים ו"בריאים" יותר. חלק מכך יכול להיות התבוננות בצדדים החיוביים של המצב, למשל העובדה שבטווח הקרוב האדם המפוטר יוכל להשקיע בדברים אחרים החשובים לא פחות מאשר עבודה (המשפחה בעיקר).

הדרך ליציאה מהחרדות עוברת ב"בקשר לטיפול"

מרכז המומחים הארצי "בקשר לטיפול" פועל מאז 2007 ומספק לפונים אליו מגוון פסיכולוגים ומטפלים בפריסה ארצית. המרכז מאגד בתוכו יועצים בכירים ומוסמכים, המסייעים לכל פונה באיתור הפסיכולוג האידאלי עבורו. הליך ההתאמה נעשה בצורה דיסקרטית, והוא ללא התחייבות.



 

לקריאה נוספת:

bottom of page