top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך אפשר להפוך את הגיוס לצבא ממשבר להזדמנות? טיפים שעוזרים לחילות ולחיילים וגם להורים

עודכן: 1 באפר׳

מאת: אוריה קליינמן, עובד סוציאלי קליני, מטפל רגשי


מה קורה למתבגרים ולבני הנוער כשהם עובדים מבגדים למדים? למה הגיוס לצבא הוא שינוי כל כך משמעותי שמשפיע גם לעתיד? איך אפשר לחילות ולחיילים להסתגל לשגרה החדשה? יש עם מי לדבר!


למה הגיוס לצבא יוצר שינוי עצום למתבגרות ולמתבגרים?

כל שינוי המתרחש בחיינו הינו אירוע מורכב, הכולל בתוכו מעברים, קשיים, צמיחה והזדמנויות. הגיוס לצבא הוא אחד האתגרים משני החיים המשמעותיים ביותר בישראל.


בגיל ההתבגרות ובבית ספר בתיכון, אנחנו לרוב מאמצים לעצמנו להקה אהובה, סגנון בגדים אהוב ובוחרים להשתייך לקבוצה חברתית מסוימת. הגיוס לשירות צבאי עלול לקטוע העדפות אלו.

הגיוס לצבא, הוא חוויה מורכבת המכילה בתוכה ניגודיות, מצד אחד- רצון להשתייכות, ומאידך- היעדר שייכות. הקונפליקט הזה מתבטא בשינוי הסביבה המוכרת, לצד היכרות חדשה עם עולמות תוכן של חיילים אחרים. הגיוס לצבא מחייב הסתגלות ומעבר מהשגרה אליה כל כך התרגלנו, לשגרה אחרת לגמרי.


אז מה קורה כשפושטים את הבגדים ועולים על מדים?

הזהות החברתית שלנו מושתתת על החברה והסביבה שבה אנו חיים. כשמתבגרות ומתבגרים עולים על מדים ונמצאים עם בנות ובני נוער אחרים שלא מוכרים, זהו שינוי משמעותי שעלול לעורר מצוקות וקשיים רבים כמו לדוגמה:

1. קושי בגיבוש זהות חדשה.

2. קושי במציאת קבוצת שווים וחברים איתם נוכל לחלוק תכנים משותפים.

3. התמודדות עם מרחק מהבית.

4. התמודדות עם גורמי סמכות ומסגרת שלא תמיד מתאימה את עצמה לצרכים שלנו.


למה דווקא כשרחוקים מהבית המשפחה והבית כל כך חשובים?

חלק משמעותי בהתפתחות האישית שלנו קשור בבית עצמו, גם אם כבר לא תמיד נמצאים בו, נפגשים עם חברים ויוצאים לבלות. הבית תמיד מהווה עוגן משמעותי ביכולת שלנו לצבור כוחות, לטעון מצברים ולקבל אוזן קשבת סביב התמודדויות לאורך החיים.

בשירות הצבאי הבית כבר לא נמצא בזמינות כמו שהיינו רוצים. כבר אין אפשרות לצאת הביתה מתי שרוצים, לבקר את ההורים ולהיות קרובים. בתקופה זו ישנה חשיבות רבה ליצירת עוגנים עם המשפחה כמו: שיחות קבועות במהלך השבוע, יכולת להיתמך ולהיעזר בבני משפחה, שיהוו אוזן קשבת בשעת הצורך.


איך שיתוף של חיילות וחיילים אחרים יכול לעזור?

ערך משמעותי נוסף שאנו יכולים לקבל בתחילת השירות הוא תחושת השיתופיות. היכרות עם בני נוער אחרים יכולה לעזור להפחית את תחושת הבדידות ולעזור בהסתגלות למערכת הצבאית.


תופתעו לגלות עד כמה החיילים שלצידנו, חווים את אותן תחושות ומתמודדים עם אותן מורכבויות לאורך הטירונות. האפשרות להיעזר בהם היא גדולה ומשמעותית. השיתוף של חיילות וחיילים אחרים עוזר לחלוק בקושי, לקבל לגיטימציה לקשיים, ל"הקליל" קצת את השינוי בשגרה, לגלות דרכי התמודדות חדשות ובכלל להיות ביחד.


איך באמת אפשר לגדול מתוך משבר? יש עם מי לדבר

היכולת שלנו לגדול מתוך משבר, תואמת לדרכי ההתמודדות שלנו עם משברים לאורך החיים. כדאי לעצור רגע ולחשוב איך התמודדתי עם משברים בעבר, ואיך הכוחות והיכולות שלי יכולים לעזור גם עכשיו בשינוי ובמשבר הזה.

הכי חשוב לזכור שיש עם מי לדבר ולמצוא את מי שהכי נוח לנו לדבר איתם.


ההתמודדות עם הגיוס לשירות הצבאי והשינוי המשמעותי שבא איתו, לא תמיד מרצון, הוא משמעותי להמשך החיים.

היכולת שלנו לראות את עצמינו מתפתחים, צומחים ולומדים למצוא משאבים פנימיים וחיצוניים ולהיעזר בהם, מושפעת מהדרך בה התמודדנו עם משברים בעבר וישפיעו על דרכי ההתמודדות שלנו עם משברים בהמשך החיים. להתמודדות עם השינוי והמשבר הנוכחי יש השפעה על איכות החיים עכשיו ועל שיפור יכולת ההתמודדות עם משברים עתידיים.


ומה צ'רצ'יל אומר?

"אדם פסימי רואה את הקושי בכל הזדמנות, אדם אופטימי רואה את ההזדמנות בכל קושי" (ווינסטון צ'רצ'יל)

הגיוס לצבא עלול לעורר קשיים ומשברים. טיפול רגשי וטיפול פסיכולוגי עוזרים להתמודד עם השינוי ולהסתגל לשגרה החדשה.


> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול רגשי ובטיפול פסיכולוגי שמומלצים באזור שלכם.

 

bottom of page