top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

פחד קהל – כיצד ניתן להתעמת עם הפחד ולנצח אותו?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

היכולת לעמוד מול קהל אנשים ולדבר, להופיע, לנגן או כל דבר אחר – אין זו יכולת מובנת מאליה. כולנו מרגישים משהו מן ההתרגשות הזו הגועשת מעט בפנים בהתחלה, וזה יכול להפעיל ולעודד. אך לעיתים זה גם יכול להיות איום ונורא, מלווה בחרדה קשה ופחדים עצומים, עד לכדי שיתוק וחוסר יכולת או אפילו התקף חרדה ממשי. מהו פחד הקהל ואיך אפשר להתמודד עמו בהצלחה?


למרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מומלצים בחרדה מעמידה מול קהל בכל האזורים בארץ: בדרום, בצפון, במרכז, בשפלה, בגליל ובכל עיר
עמידה מול קהל - חרדה שיכולה לשתק, טיפול מתאים יחזיר אותך לעמוד מול אנשים

לכל פחד יש מרכיבים נפשיים עמוקים יותר

פעמים רבות, אנחנו חושבים שפחד הנו הדבר עצמו. למשל, שפחד הקהל הוא פחד מהסיטואציה הספציפית הזו, בה אדם עומד מול קבוצת אנשים וצריך לשאת דברים לדוגמה. אך מדוע ישנו שם פחד? מדוע לא שמחה? מה במצב הספציפי הזה, גורם לאותו אדם לחשוש, להיות חרד ומפחד, עד לכדי סוג מסוים של התפרקות?

פחדים וחרדות לרוב קשורים במשהו עמוק יותר, דברים שונים בנפשנו אשר איכשהו מתקשרים עבורנו עם הסיטואציה שלפנינו. פעמים רבות איננו יודעים לומר בוודאות, באותו הרגע, מה עובר עלינו ומדוע זה כל כך נוראי. לפעמים אפשר להיזכר במצבים אחרים בחיים שמזכירים לנו את המאורע, שהיו עבורנו בלתי-נסבלים. לפעמים אלו דברים אשר לכאורה לא דומים, ורק לאחר עבודת בירור מעמיקה מתחילים להבין איך פחד זה נוצר.

במילים אחרות, בני-אדם הם יצורים מורכבים מאוד. עבורנו דברים אינם פשוטים כמו שהיינו רוצים שהם יהיו. כאשר אנחנו נתקלים במצבים שונים בחיים, כמו עמידה מול קהל, בהם עולים בנו תחושות, זיכרונות, מחשבות או טראומות מהעבר, לפעמים אלו נקשרים עם המצב הנוכחי ויוצקים לתוכו פחד וחרדה עצומים.


התמודדות עם פחד מקהל

פחדים יכולים לשתק כל אחד, אך אין זה אומר שחייבים לחיות עם הפחד בכל רגע ומבלי לעשות משהו בנידון. גם עם פחדים וחרדות אפשר להתמודד בהצלחה, אפילו אם אין זה מסע פשוט וקל. על מנת לנסות ולעשות זאת בהצלחה, יש צורך בעזרתו ותמיכתו של אדם מומחה מתחום ההתמודדות עם פחדים. 

מטפלים ב-CBT, תרפיה קוגניטיבית-התנהגותית, עוזרים לאנשים רבים להתמודד עם חששותיהם, פחדיהם והדפוסים החוזרים ונשנים בחייהם. באמצעות שינוי תפיסתי, ניתן לעשות שינוי של ממש גם בהתנהגות והתגובות אשר לכאורה נראות טבעיות ובלתי-ניתנות לשינוי. תגובות הפחד, למשל, אשר מפעילות אותנו בניגוד לרצוננו. על ידי הבנה של המנגנונים והטריגרים המפעילים אותם, תוכלו להחזיר שליטה לחייכם ולהתמודד עם הפחד בפועל.

אך חשוב גם לגעת ברבדים העמוקים יותר של הנפש, שכן כאמור הפחדים והחרדות אינם מתחילים ונגמרים בפחד מקהל. משהו שם עמוק הפעיל את הפחדים הללו, ובשביל להבין מה מתרחש במעמקי הנפש חשוב לפנות גם לבעל מקצוע כגון פסיכולוג או פסיכותרפיסט, אשר יוכלו לעזור לכם בתהליך מיטיב להבין מה מתרחש בתוככם פנימה. 

לעיתים הדיבור קשה מידי בפני עצמו, וצריך משהו קצת מרוחק יותר, מגשר. לפעמים הדרך לגעת בפחדים, במקומות החרדים ביותר בתוכנו, היא באמצעות מרחב יצירתי גמיש יותר מאשר רק  בדיבור. מטפלים בהבעה ויצירה כגון – טיפול באומנותביבליותרפיה, טיפול במוזיקה, ועוד – מאפשרים מרחב נוסף של עבודה, הקרוב יותר אל האזורים המשחקיים בנפשנו. זה לא נועד רק לילדים, ואפילו מיטיב מאוד בעבור מבוגרים, הרי בכולנו יש נפש ילדית שרוצה לדבר איכשהו. 


ההתמודדות עם פחד קהל ופחדים באופן כללי אינה פשוטה. היא יכולה להיות מאבנת ונוקשה. אבל זה אפשרי, ואינכם עוברים זאת לבד. מרכז "בקשר לטיפול" מאפשר לכם למצוא את המטפל הטוב ביותר לצרכים שלכם, זאת בהתבסס על תהליך אבחון קצרצר בו ננסה להבין טוב יותר מה אתם מחפשים, מה אתם צריכים, ואיזה מטפל וטיפול יהיו הכי מתאימים לצרכים שלכם. מאגר המטפלים המקצועי והנרחב שלנו מאפשר לנו למצוא עבורכם את המטפל הטוב ביותר, כדי לעזור לכם להתגבר על הפחד. כל זאת במרחק שיחת טלפון אחת למספר: 077-5215080.

מקורות מידע:

bottom of page