top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

סימנים לדיכאון – איך לזהות את הסימנים ואיך לטפל?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

דיכאון היא אחת ההפרעות הנפוצות ביותר, וכיום מדברים על כ-70% מהאוכלוסייה אשר חווה בשלב זה או אחר תקופת דיכאון. לרוב מדובר בזמן מוגבל, סביב אירועים קשים נקודתיים בחיים, כגון – פרידה מבני זוג, פטירתו של אדם קרוב, פיטורין מעבודה חשובה, שינוי סטטוס בחיים, וכדומה. עם זאת, אפיזודות אלו של דיכאון עוברות וחולפות, לעיתים עם מעט עזרה מבעלי מקצוע מומחים ולעיתים גם ללא. הבעיה הקשה באמת מתחילה כאשר הדיכאון מתעקש להישאר, ללא מרווח נשימה, ללא שינוי, עוד ועוד.


למרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מומלצים לטיפול בדיכאון בכל האזורים בארץ: בדרום, בצפון, במרכז, בשפלה, בגליל ובמקומות קרובים בארץ.
כ-70% מהאוכלוסיה חווים תקופת דיכאון, השאלה מתי הדיכאון מתעקש להישאר

האם אני או אדם יקר לי סובלים מדיכאון?

לדיכאון ישנם סימנים אשר יכולים להעיד על קיומו. אך תחילה חשוב להבין כי מדובר במצב נפשי אשר קשור, באופן ישיר, בעמדתו של האדם. זאת אומרת, בעוד משהו יכול להיראות כמו דיכאון מבחוץ, אם לא נשמע מה יש לאותו אדם לומר על מצבו – לא נוכל לדעת באמת. לעיתים, זה באמת עניין נקודתי או מצוקה רגעית, או משהו אחר שאיננו מודעים אליו. לכן, חשוב לשים לב לסימנים, אך גם לשים לב לדבריו ומילותיו של אותו אדם יקר לו אנו דואגים.

בנוסף, לעיתים איננו מבינים מה עובר עלינו. דיכאון יכול להיות מבלבל מאוד, ולא תמיד נדע לקרוא לו בשמו בקלות. כאשר אנחנו נמצאים בתוך סערת רגשות ותחושות, לא תמיד אפשר לשים את האצבע על מה שעובר עלינו. צריך לקחת קצת מרחק מהדבר בכדי להצליח ולהבין שזה מה שעובר עלינו. לכן חשוב להכיר את הסימנים לדיכאון, ולנסות להבין כמיטב יכולתנו – האם זה מה שעובר עלי? האם זה מה שאני מרגיש וחווה?


סימנים לזיהוי דיכאון והשפעותיו

דיכאון יכול להתקשר עם קשת נרחבת מאוד של סימנים, אשר כל אחד בנפרד אולי אינו מעיד על דיכאון אך כאשר ישנם מספר דברים יחד, בגודש – אכן ייתכן ומדובר בדיכאון. בין הסימנים השונים תוכלו לזהות:

  1. התנהגות נמנעת מבחינה חברתית

  2. לעיתים יציאה מוגזמת למסיבות או אירועים חברתיים

  3. הסתגרות בבית או בחדר מבלי לצאת

  4. ירידה משמעותית במוטיבציה 

  5. ירידה בפעילות הכללית וביצוע דברים שבשגרה 

  6. ירידה ניכרת באכילה או בחשק לאכול 

  7. שתיקה מרובה, קדרות, עצבות

  8. שינוי התנהגותי של חוסר עניין בדברים שפעם היו מסבים אושר ושמחה

  9. לעיתים עצבנות, רגזנות וחוסר סבלנות 

  10. לעיתים נראה גם קשר לשתייה או שימוש בחומרים אחרים בתדירות

  11. נטיות או מחשבות אובדניות, וכן ניסיונות אובדניים

  12. ועוד

הבסיס המשותף לכל אלו הינו אותה תחושה של עצבות וקדרות המלווה את האדם, לצד חוסר מוטיבציה הקשור בדברים החשובים בחיים: עבודה, משפחה, חברים, שגרה, ודברים שהוא אוהב או חשובים לו.


טיפול והתמודדות עם דיכאון  

לא חייבים להישאב אל תוך הדיכאון, אפשר לעשות משהו כדי לשנות את המצב. טיפול אינו דבר שלילי, ואומנם לעיתים נראה ששום דבר לא יעזור ואין מה לעשות – אך זו בדיוק הנקודה בה כדאי לשנס מותניים ולחפש עזרה מקצועית. דיכאון יכול להיות מאוד שואב, מתעתע, מתסכל. הוא מרגיש כאילו הכול אבוד, שאין ברירות. אבל זה לא נכון – זו תחושה, והתחושות שלנו אומנם מעידות על משהו המתרחש בפנים (ולפעמים גם בחוץ), אך אין זה אומר שאיננו יכולים לבחור מה לעשות בנוגע לכך.

בין אם טיפול פסיכולוגיפסיכותרפי-דינמי, או טיפול בהבעה ויצירה בתחומים שונים – אפשר להתמודד עם הדיכאון והשלכותיו. ככל שתופסים זאת מוקדם יותר, כך אפשר להתמודד עם הדיכאון טוב יותר. זאת מאחר ולדיכאון יש נטייה להתפתח, להתדרדר ולהתעצם כאשר לא עושים דבר בנידון. זוהי תחושת מערבולת לפעמים, וככל שעובר הזמן כך מתחזקת האמונה שאין מה לעשות בנידון. 


התמודדות עם דיכאון היא אפשרית, וגם אתם יכולים לשנות את המצב. מרכז "בקשר לטיפול" עומד לצדכם לאורך הדרך, ומקל עליכם במציאת המטפל הנכון ביותר לצרכים האישיים שלכם. בזכות מאגר מטפלים מקצועי ונרחב, נוכל למצוא את המומחה הכי טוב לכם באופן אישית. לאחר תהליך אפיון קצר, בו המומחים שלנו יוכלו לעזור לכם לזהות את סוג המטפל והטיפול המיטביים ביותר לכם, נוכל להתאים לכם את המטפל הנכון ביותר עבורכם. כל זאת מתחיל בשיחת טלפון אחת למספר: 077-5215080.

מקורות מידע:

0 תגובות
bottom of page