top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול מיני קשור גם לטיפול בפרידה, באובדן ובשכול? כשמאבדים גם מוצאים

עודכן: 1 באפר׳

מאת: מורן בר, עובדת סוציאלית ומתחמה בטיפול מיני


מה המשותף לטיפול מיני ולטיפול באובדן ובשכול? מה המקורות לבעיות בתפקוד המיני? למה כול פרידה מאנשים ומיכולות גורמת לנו לעצב ולסבל? איך הטיפול באישה שהתגרשה עזר לה לשפר את המיניות ולמה עכשיו היא מרגישה ראויה ונהנית ממין? גלו איך אובדן גם יכול להיות הזדמנות לצמיחה ולחיים חדשים לנשים ולגברים.


"איך את יכולה לטפל בשני נושאים כל כך שונים?" שאלה אותי אחת המטופלות שלי. מצד אחד טיפול מיני, נושא שיש בו חיות, ניצוץ, משהו שמאפשר ביטוי ויצירה, וגם יצירה של חיים חדשים.

מהצד השני, עיסוק באובדן ובשכול, נושא שהוא חלק מהחיים של כולנו, אך הוא נתפס בחברה המערבית כמשהו קודר, עצוב, סופי וגורם לנו אי-נוחות.


איך טיפול מיני וטיפול באובדן ובשכול גם דומים?

לפעמים זה נראה כמו שני חלקים נפרדים לגמרי, אך למעשה הם חלק מאותו הדבר- מעגל החיים. בכל התחלה יש סוף, ואיפה שיש חיים ויצירת חיים, יש גם אובדן. בנוסף לכך, באופן דומה אלו שני נושאים שקשה לדבר עליהם בפתיחות, גם כאשר מגיעים לטיפול.

למעשה, אובדן וחיים מתקיימים כמעט בכל דבר בחיינו. כך לדוגמה גם במיניות יש אובדן: אובדן של החשק המיני, אובדן ההנאה ממין, אובדן היכולת להגיע לתפקוד מיני, אובדן האינטימיות ואובדן היכולת לשלוט על תחושות הגוף.


שני הסוגים של האובדנים והקשיים שמוגדרים בטיפול המיני

1. אובדן וקושי בתפקוד המיני מסיבה רפואית

קשיים כמו: שינוי הורמונאלי, שינוי כתוצאה ממחלה או הליך רפואי כמו סרטן, הריון, סכרת או מחלות אחרות. אובדן הנובע מאחד ממצבים אלה יתכן ויצריך התערבות רפואית.

2. אובדן וקושי בתפקוד המיני הנובע מקושי רגשי

קשיים שחווה האדם בחייו, בעברו או בהווה. אובדן כזה ניתן לטפל באמצעות טיפול שיחתי- פסיכותרפי (טיפול פסיכולוגי טיפול רגשי).


למה כול אובדן ופרידה מאנשים ומיכולות גורמים לסבל?

בהתמודדות עם אובדן (כל אובדן ולא רק מיני) אנחנו נדרשים להתמודד עם שינוי. זו חוויה של הסתגלות למצב חדש - משהו שפעם היה לנו ועכשיו הוא אינו. הפרידה הזאת מהמוכר והתמודדות עם המציאות השונה יוצרת חוויות רגשיות שונות. הרגשות שחוזרים ועולים בקליניקה של עצב, געגוע ופחד גדול שאותה תחושה מוכרת לא תחזור. כל התחושות האלה הן שגורמות לאנשים לסבל.


איך אפשר לטפל בפרידה, בשכול ובאובדן מכול סוג?

כשמטפלים באדם שחווה אובדן, צריך להבין את מקור הסבל שלו, כלומר את המשמעות של האובדן והשפעתו על חייו. הרבה פעמים אנשים שמתמודדים עם אובדן מחפשים מישהו שיכול להיות איתם במקום שהם סובלים ולתת לכך ביטוי, מישהו שלא מפחד לגעת במקומות הכואבים, אבל שהוא מספיק רגיש כדי לדעת מה הקצב הנכון לכול אחת ואחד.


בטיפול מיני אנשים זקוקים לדברים מאוד דומים. צריך להבין את המשמעות של הקושי בחייו של האדם ואיך הוא משפיע על חייו. בנוסף לכך, צריך את הרגישות המספקת כדי לגעת בנושאים כל כך רגישים ואישיים, כדי שיהיה אפשר לתת ביטוי לרגשות שלא מצאו את דרכם לצוף ולעלות.


איך הגירושין השפיעו על המיניות ועל ההנאה מיחסי מין?

אישה שהגיעה אלי לטיפול סיפרה שהיא איבדה את היכולת להנות ממיניות ומיחסי מין. היא תיארה חשק מיני תקין, אך סיפרה שכאשר היא נמצאת בסיטואציה מינית היא לא חווה הנאה מסקס עם גברים. במהלך הטיפול הסתבר כי כמה חודשים קודם לכן היא התגרשה לאחר תהליך פרידה ממושך, כואב ולא נעים.


לאורך הטיפול הגענו להבנה כי אובדן היכולת להנות ממין התקשר אצלה למחשבה ואמונה עצמית כי היא לא ראויה להנאה ממין. כאשר היא הייתה צעירה נבנתה אצלה המחשבה כי היא ראויה למשהו טוב רק כאשר היא מצליחה, ואילו כאשר היא מרגישה שנכשלה במשהו היא לא ראויה עוד להנאה, עד שתוכיח אחרת. וכך גם עכשיו.

היא תפסה את עצמה כאשמה בכישלון הנישואין ולכן היא אינה זכאית עוד להנות.

בטיפול המיני והרגשי היה צורך לעזור לה לשנות את התפיסות והאמונות שלה לגבי מיניות ולגבי עצמה. לאחר מכן המשכנו בתהליך שכלל התייחסות לאספקטים נוספים בחייה.


בשורה התחתונה, טיפול רגשי ומיני יכולים לעזור לנו

טיפול הוא מקום בו האדם פוגש את עצמו. טיפול טוב ומקצועי הוא טיפול המאפשר לאדם למצוא את המשאבים הפנימיים והחיצוניים שלו. אותם כוחות שיכולים להוביל לשיפור באיכות החיים ולאפשר חוויה מיטיבה של חיים בעלי משמעות. טיפול במעגלי החיים מאפשר לנשים ולגברים לרקום את מעגליות החיים, באובדן ובחיות, באופן מתאים ומיטיב בחייו של כול אדם - גבר או אישה.


> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל שמתמחים בטיפול מיני, בטיפול רגשי ובטיפול פסיכולוגי שמומלצים באזור שלכם.

 

0 תגובות
bottom of page