top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול פסיכולוגי אונליין

עודכן: 3 בדצמ׳ 2023

כשאנחנו חושבים על טיפול פסיכולוגי, סביר להניח שרובינו מעלים לנגד עינינו את התרחיש בו אנחנו מגיעים עד לקליניקת הפסיכולוג ויושבים מולו על הספה המפורסמת. הבעיה היא שיש מצבים בהם האפשרות הזו אינה קיימת, למשל בעת משבר הקורונה באביב 2020, משבר שגרם לרבים לנטוש את ספת המטפל ולעבור לטיפול דרך אפליקציית ZOOM. כאשר האדם אינו יכול לצאת מביתו לצורך שאינו מוגדר כחיוני, עליו לחשוב על האופן בו הוא כן יוכל לקבל את השירותים החשובים עבורו.

טיפול פסיכולוגי אונליין הופך בתנאים האלו למבוקש יותר מאי פעם. הוא מתאים במצבים מגוונים, מציע יתרונות מוחשיים אבל גם כמה חסרונות שכדאי לשים אליהם לב.


מרכז בקשר לטיפול, טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי בזום,
פגישה טיפולית בזום יכולה להיות אפקטיבית כמו פגישה בקליניקה, אבל הרבה יותר נגישה

איך מבצעים טיפול פסיכולוגי אונליין?

טיפול פסיכולוגי אונליין יכול להתבצע כיום, בעידן הדיגיטלי, במגוון דרכים. האפשרות הראשונה היא לעבור את הטיפול בהתבסס על המילה הכתובה בלבד, כלומר, בצורה של הודעות SMS או וואטסאפ. למרות שתקשורת מסוימת בהחלט אפשרית בתנאים האלו, רבים מעדיפים שלא לבחור באופציות מהסוג הזה עקב פגיעה באינטרקציה בין הצדדים, היעדר שפת גוף שאומרת לעיתים יותר מאשר המילים וכן הלאה.

אופציות אחרות הנחשבות למוצלחות יותר הן שיחות וידאו שעשויות להתבצע דרך אפליקציות דוגמת סקייפ, Zoom ואפילו דרך הוידיאו של הוואטסאפ. באמצעים אלו יכולים הפסיכולוג והמטופלים לנהל שיחה של ממש, תוך צפייה הדדית זה בזה, מה שמטשטש את פרמטר המרחק. הטכנולוגיה בהמשך לכך מאפשרת כיום שיחות מרובות משתתפים, כך שניתן לבצע טיפולים זוגיים או משפחתיים למשל באמצעותה.

ישנם מטפלים המציעים כמה שיטות אונליין לבחירה, אותם הם מתאימים על פי מאפייני הטיפול הספציפי, לוח הזמנים של המטפל ושל המטופל וכן הלאה.

היתרונות של טיפול פסיכולוגי אונליין

בין אם הפסיכולוג החל להציע את טיפולי האונליין בעקבות המצב ובין אם עשה זאת עוד קודם לכן, עצם ההתבססות על האמצעים הדיגיטליים מציע כמה יתרונות לכל אחד מהצדדים. באמצעות הטכנולוגיה ניתן כאמור לקבל טיפולים גם בהיעדר היכולת לעשות זאת בצורה המסורתית של מפגש פרונטלי, פנים מול פנים. בדרך זו היא הופכת לנגישים את הטיפולים לאנשים אשר באופן כללי אינם יכולים או לצאת מביתם בתדירות גבוהה מדי.

טיפול פסיכולוגי אונליין צפוי להיות מוצע במחיר נוח יותר בהשוואה לטיפולים המבוססים על מפגשים פיזיים, כאשר הפערים עשויים להגיע לעשרות אחוזים. מעבר לעלות הטיפולים עצמם ניתן באמצעות הטכנולוגיה לחסוך זמן וכספים נוספים, בהיעדר עלויות נסיעה ברכב או תחבורה ציבורית, חניה וכן הלאה. עובדה זו מקלה מעט על שילוב הטיפולים הפסיכולוגיים בשגרת החיים, מה גם שבימים אלו השגרה עבור רבים השתנה. פתאום, כשהם נמצאים בבית ואינם יכולים לצאת לעבודה, התפנה להם זמן אותו הם יכולים להשקיע בעצמם – כולל בצדדים הנפשיים, שלא תמיד מקבלים מענה ראוי בחיי היום-יום.

יש גם חסרונות

חשוב להדגיש עם זאת שטיפול פסיכולוגי אונליין, בעיני חלק מהאנשים, קרוב להיות "הדבר האמיתי" – אבל הוא עדיין לא. ישנן דקויות במפגש האינטימי שבין המטפל למטופל שלא עוברות בהכרח כאשר המסכים מתווכים ביניהם. ייתכן שהפסיכולוג יתקשה להבחין בדברים שבמצבים אחרים היו עשויים להשתלב במשוואת האבחון והייעוץ שלו.

קושי נוסף הוא שהתקשורת של המטפל עם הפסיכולוג עלולה להיפגע, כאשר אינו חש את הקרבה ואת האינטימיות המקלים עליו בחלק מהמקרים לפתוח את לבו בפני הפסיכולוג. עם כל זאת, יש שיטענו עם זאת שהריחוק הפיזי המסוים דווקא תורם להיפתחות ולתחושת הביטחון של המטופלים ולכן עדיין מומלץ לא לוותר על אף טיפול.

אז איך מתחילים?

"בקשר לטיפול" הוא מרכז מומחים ארצי לטיפולים פסיכולוגיים, שפועל מאז 2007. המרכז מציע מעטפת רחבה מאוד של פסיכולוגים ומטפלים בענפים השונים, המותאמים לכל פונה על ידי צוות המרכז לאחר שיחת הייעוץ הראשוני. מבין הפסיכולוגים שמוצעים דרך המרכז, אפשר למצוא רבים שהתאימו עצמם לעת הנוכחית ומציעים טיפולים פסיכולוגיים מקוונים, בשיטה כזו או אחרת.

לקריאה נוספת:

0 תגובות
bottom of page