top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך טיפול זוגי עוזר לשפר את הזוגיות גם בצל הפרעת קשב וריכוז?

עודכן: 9 באפר׳

מאת: סבינה שופטן עובדת סוציאלית, MSW, מטפלת רגשית, מטפלת זוגיות ומשפחתית


זוגיות יכולה להעלות קשיים. זוגיות כשאחד מהצדדים מאובחן עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD), יכולה להיות עוד יותר מאתגרת. המפגש עם הדחיינות, השכחה , הסחת הדעת, חוסר הקשב וקשיי הסדר והארגון הוא יום-יומי. איך בכל זאת אפשר להגיע לזוגיות טובה ולמערכת יחסים נעימה אם קשובים להפרעת הקשב והריכוז? גלו את האתגרים והכלים.


הדינמיקה הזוגית יכולה להיות מושפעת מאוד, כאשר אחד מבני הזוג מתמודד עם האתגר של הפרעות קשב וריכוז. הפרעת קשב וריכוז (ADHD), זו הפרעה נוירולוגית המשפיעה על יכולת הריכוז, השליטה בדחפים והארגון. כאשר לאחד מבני הזוג יש הפרעת קשב וריכוז הדבר יכול להשפיע באופן משמעותי על הדינמיקה הזוגית ועל מערכת היחסים בכלל.


איך ההבנה של מאפייני הקשב וריכוז יכולה להפחית את הריבים והמשברים בזוגיות?

בנוסף לקשיי התקשורת, הארגון והאימפולסיביות המאפיינים את ההפרעה, עלולים להתווסף מרכיבים חדשים של מורכבות המשפיעים על הזוגיות.

לדוגמה: החלטות אימפולסיביות יכולות ליצור קונפליקטים, מכיוון שהצד השני בזוגיות עלול להרגיש מודר מתהליך קבלת ההחלטות הזוגי והמשפחתי. מצב כזה מדגיש את החשיבות של הבנה עמוקה של המאפיינים של הפרעת קשב. כשבני הזוג מבינים את השפעת הפרעת הקשב וריכוז, אפשר למתן את הקונפליקטים ואת הריבים, להבין שזה הקשב וריכוז "אשם", וכך לקדם שותפות הרמונית יותר.


אילו אתגרים עולים בזוגיות בשל חיים לצד ועם קשב וריכוז?

לחיות "בצל זוגיות" עם בן או בת זוג עם הפרעות קשב וריכוז יכול להיות מאתגר במיוחד בביצוע המשימות היום-יומיות. הנטייה לשכוח בתדירות גבוהה משימות ומחויבויות עלולה להוביל לתחושות הזנחה מצד הצד בזוגיות שאינו סובל מההפרעה.

כדי להתמודד עם מצבים בלתי פוסקים אלו, חיוני לטפח אמפתיה, סבלנות וסובלנות. הצד בזוגיות שללא הפרעת קשב וריכוז יכול ללמוד לזהות את הטבע הבלתי רצוני של "פגמים בזיכרון". הצד בזוגיות עם ההפרעה כדאי שיחפש אסטרטגיות לפצות על מגבלות האלו ולקדם שיתוף פעולה שוויוני יותר בזוגיות ובחלוקת התפקידים.


למה כדאי לחגוג גם הצלחות בזוגיות?

המסע הזוגי אינו רק כדי להתגבר על אתגרים, אלא מדובר גם בחגיגת הצלחות, קטנות וגדולות. הדגשת הישגים והתקדמות, גם כאלה הקשורות לשינויים קטנים בשגרה, יכולה לחזק את ההערכה העצמית ואת הקשר הזוגי. יצירת סביבה שמעריכה צמיחה הדדית תורמת לגישה חיובית להתגברות על קשיים.חיזוקים חיוביים מאוד חשובים לאנשי הקשב ובכלל.


איך טיפול זוגי יכול לעזור להתמודד עם קשיי קשב וריכוז בזוגיות?

התערבות מקצועית משחקת תפקיד מכריע. טיפול זוגי מציע מרחב בטוח לחקור בעיות בסיסיות ולפתח אסטרטגיות ספציפיות לדינמיקה הייחודית של מערכת יחסים המושפעת מהפרעת קשב וריכוז. בנוסף, הגברת המודעות של שני בני הזוג על ההפרעה יכול להפחית סטיגמה, לקדם קבלה ולספק כלים מעשיים להתמודד עם אתגרים יומיומיים. הבנת ההשפעות של הפרעת קשב וריכוז עוזרת גם בהתמודדות עם הילדים, שפעמים רבות "יורשים" את ההפרעה וגם מאובחנים עם ADHD. כך כל המשפחה יכולה להרוויח מהגברת המודעות להשפעת ההפרעה ולפתח כלים מותאמים להתמודדות אישי, זוגית ומשפחתית.


בקיצור, חיי נישואין בצל הפרעת קשב הם מסע מורכב, אבל לא בלתי אפשרי, כי קיימות הזדמנויות לצמיחה וחיזוק הדדי. גישה רגישה, מחויבות אקטיבית וחיפוש אחר משאבים מקצועיים יכולים ליצור את הבסיס למערכת יחסים עמידה ומעשירה לאורך זמן.

> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך ולכם למצוא את המאץ' למטפלת זוגית או למטפל זוגי שיתאימו לכם ושמומלצים באזור.

 

0 תגובות
bottom of page