top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

דיכאון חורף

עודכן: לפני 3 ימים

מרגישים שמצב הרוח שלכם יורד יחד עם הטמפרטורה מחוץ לבית? מוקפים בתחושות שליליות בחודשי החורף? אתם ממש לא לבד. כ-1% מהאוכלוסייה בישראל (ואחוז גבוה פי כמה במדינות בעלות יותר שעות חורף) סובלים מדיכאון חורף, שהוא אחד מהמצבים הרחבים יותר של דיכאון עונתי. 

מעבר לתחושות השליליות ולמצב הרוח הירוד, לדיכאון החורף יש השלכות אחרות על בריאות האדם: אנשים הסובלים מדיכאון חורף חשים לעיתים עייפות בחודשים אלה בלי קשר למספר שעות השינה שלהם, או לחלופין עולים במשקל גופם עקב אכילה "רגשית" ולא בריאה. במאמר הבא נסביר לכם ממה הדיכאון הזה נגרם, ונראה לכם שיש הרבה מה לעשות כדי להילחם בבעיה.


פסיכולוגים מומלצים ומטפלים רגשיים מומלצים לטיפול בדיכאון חורף בכל אזור בארץ
מרגישים שמצב הרוח שלכם יורד יחד עם הטמפרטורה מחוץ לבית?

הגורמים לדיכאון חורף

דיכאון חורף, כפי שניתן להסיק משמו, הוא דיכאון אשר מופיע במיוחד בחודשי החורף. היום נהוג להתייחס לכך בתור הפרעה, אשר אנשים שחוו דיכאון שכזה בשנתיים הקודמות לאירוע – דיכאון שעבר עם המעבר לאביב – סובלים ממנה. שורה ארוכה של מחקרים ברחבי העולם הראו את הקשר בין מצב הרוח לבין מצב האור, כך שהפיחות היחסי בשעות האור וצמצום החשיפה לקרני השמש עלולים לגרום לבעיה.

חשוב להדגיש כי הסיבות הפיזיולוגיות בגוף האדם אשר מביאים לדיכאון חורף נחקרות כל עת, אך עדיין אין לכך תשובה חד משמעית. השערה מקובלת היא שבחודשי החורף יש עלייה ברמתו של הורמון המלטונין, שהתפקיד שלו בגוף הוא לווסת את זמני השינה והעירות.

עלייה זו פוגעת בייצור המוליכים העצביים סרוטונין ונוראדרנלין, מה שמביא לחוסר האיזון ולתחושות השליליות. בנוסף בכך חלה ירידה בכמות דופמין, מוליך עצבי אשר מושפע ממידת החשיפה של גוף האדם לאור.


אז מה עושים?

יש כיום כמה טיפולים מרכזיים להתמודדות עם דיכאון חורף בפרט ודיכאון עונתי בכלל (ולא, המתנה עד שהעונה הבאה תגיע בלוח השנה אינה פתרון). בעבר היו נפוצים ברחבי העולם טיפולי פוטותרפיה, המבוססים על חשיפה לאור מלאכותי. כיום עדיין מתבססים על פוטותרפיה במקרים רבים, אם כי החשיפה לאור היא מוגבלת בהשוואה לשנים קודמות.

תרופות נוגדות דיכאון כלליות, דוגמת פרוזק, נפוצות אף הן כאופן התמודדות עם הבעיה. החיסרון העיקרי, ניחשתם נכון, הוא תופעות הלוואי הפוטנציאליות, שהן הכול חוץ מנעימות.

טיפול פסיכולוגי או אפילו פסיכיאטרי יכול בהחלט להיכנס לתמונה בהתמודדות עם דיכאון חורף. המטרה בטיפול היא להבין האם ישנם גורמים שורשיים יותר המביאים לדיכאון אצל האדם המסוים, תוך כדי בחינה של האופן בו התבוננות אחרת על המצב יכולה לסייע לו.

לעיתים שינויים באורח החיים הם שיעשו את ההבדל הגדול לו מצפים. חשוב לאדם הסובל מדיכאון חורף לנצל כל שעה של שמש שיש בחוץ, לצאת מהבית רבות ולהיות פעיל מבחינה ספורטיבית. לעיתים השינוי הזה קשה, כי גם כך נעים יותר בחום של הבית ושל המזגן, אבל הוא בהחלט מסייע. שינויים בתפריט התזונתי של האדם הם חלק מהפתרון הנבחר לעיתים, כאשר עיקר השינוי הוא ההגברה של צריכת הפחמימות המלאות.



 

לקריאה נוספת:

0 תגובות
bottom of page