top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

התמודדות עם התפרצויות זעם של ילדים

עודכן: 6 באוג׳ 2022

מאת: מרב רייף ממן עו"ס ופסיכותרפיסטית

הורים רבים פונים לאנשי טיפול בילדים בנושא התפרצויות זעם של ילדיהם.

התגובה הנפוצה של הורים להתפרצויות זעם של ילדיהם היא הטפת מוסר לילד.

חשוב להבין, שלא מספיק להסביר לילד שההתנהגות שלו לא מקובלת. סביר להניח שהוא כבר יודע זאת. חשוב לתת לו כלים וטכניקות להתמודדות עם הסיטואציה.

כאשר ילד נתקף התפרצות זעם, סביר להניח שמשהו מפריע לו. אך הוא אינו יודע מה בדיוק מטריד אותו, ואינו יודע להביע זאת במילים ולכן מביע זאת בהתנהגות (כגון מרביץ, מקלל, משתולל, צועק).


המלצה להדרכת הורים שתעזור לילדים לקבל כלים לשלוט בכעס
לא מספיק להטיף לילדים, צריך לתת להם כלים להתמודד עם הכעס

המוח בעת התקף זעם

כאשר ילד (או מבוגר) נתקף התקף זעם, קשה מאוד לדבר להיגיון שלו. הילד נמצא במצוקה רגשית. במצב כזה המוח הפרימיטיבידומיננטי ומאותת לגוף שקיימת סכנה.

המוח נותן הוראה להילחם ולא נותן למוח החושב וההגיוני לעבוד. על מנת לאפשר למוח ההגיוני לעבוד,ראשית, יש לעזור לילד להירגע.

ישנן טכניקות שעוזרות לכולם להירגע, כגון שתית מים. שתיית המים מאותתת לגוף שהוא לא נמצא בסכנה ואפשר להירגע. נשימות עמוקות גם כן יכולות להרגיע מאחר וגם הן מאותתות לגוף שאנחנו לא נמצאים בסכנה ואפשר להירגע. בנוסף, לכל ילד יש טכניקות מיוחדות לו שיכולות להרגיע אותו. כמו אדם קרוב וחיבוק ממנו, או תמונה שלו, משחק אהוב או בובה.

כאשר הילד רגוע והמוח ההגיוני שלו מתחיל לעבוד שוב, זה זמן מתאים לשוחח על אירוע ההתפרצות.

זמן מומלץ לשיחה כזו הוא הזמן שלפני השינה. אז ההגנות יורדות והילדים משתפים פעולה יותר בדיבור על רגשות ומחשבות. שהילד רגוע, יש לתאר לו מה קרה בעיניים שלכם. ולשאול אותו איך הוא חווה את הדברים. מה הפריע לו ומה גרם להתפרצות.

לעיתים הילד יתקשה להבין בעצמו מה גרם להתפרצות ויש לעזור לו לנתח את המצב.

לשים לב מה קרה לפני ההתפרצות. אם היה עצבני מיד שחזר מבית הספר – לבדוק מה קרה בבית הספר.

לאחר שהבנתם יחד מה גרם להתפרצות אפשר לחשוב יחד על דרך אחרת שהילד יכול היה להגיב לטריגר שעורר אותו. חשוב להבין שרק אחרי שהילד רגוע ומרגיש שהקשיבו לו וניסו להבין אותו ועזרו לו להבין את עצמו ניתן יחד למצוא פיתרונות למצב ולענות על השאלה – איך יכולתי להתנהג אחרת?

כדאי גם בחלק זה של השיחה לתת לילד להשמיע את קולו. לתת לילד להעלות הצעות להתנהגות חילופית ורק אח"כ להציע פתרונות משלכם. כך הילד ירגיש שהפיתרונות הן שלו ועל כן יהיה לו יותר רצון ליישם אותם וגם הוא ירגיש בעל יכולות ומועיל מאחר ויכול לחשוב בעצמו על פיתרונות.


טיפים

יש מצבים נפוצים בהם ילדים נוטים להתפרץ או " להתנהג לא יפה"

כשהילדים מתחילים בהתנהגות שלילית יש לברר:

האם הם רעבים? צמאים?

האם הם עייפים?

האם חשו שהעליבו בהם או פגעו בכבודם?

הבטיחו להם הבטחה ולא קיימו?

לא אפשרו להם עצמאות במידה שחשובה להם?

האם הם משועממים? – יש ילדים שמחפשים ריגוש ולכן מציקים ומפריעים לאחרים.

רשימה זו היא רק חלקית – יכולות להיות עוד סיבות רבות להתעוררות רגשות קשים אצל ילדים.


ראו גם:

bottom of page