top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול זוגי לפני גירושין – כי יש דרך להציל את הנישואין

עודכן: 18 בדצמ׳ 2023

זה ממש לא פשוט לשמור על הגחלת הזוגית – ולראיה הנתונים המצביעים על כך שאחד מבין כשלושה זוגות בישראל מתגרש בשלב זה או אחר של מערכת היחסים שלו. יש מקרים בהם ניתן להתגבר על המשברים באופן עצמאי, אבל גם רבים אחרים בהם אין מנוס מלפנות לטיפול של בעל מקצוע בתחום. טיפול זוגי לפני גירושין, כאשר הוא נעשה על ידי גורם מוסמך ובהתאמה לצרכי בני הזוג, יכול להיות ההבדל בין "פירוק החבילה" לבין המשך יחסים משותפים.



קווים לדמותו של הטיפול הזוגי

אי אפשר להתייחס לטיפולים זוגיים כאל מקשה הומוגנית אחת, כאשר ברור שהמאפיינים הספציפיים של המקרה משחקים תפקיד מסוים בצורת ההתמודדות איתו. ברמה הכללית אפשר לציין שטיפול זוגי מתבצע בנוכחות שני הצדדים למשוואה הזוגית, ומבוסס על כמה שלבים. ראשית, יגדירו בני הזוג את היחסים ביניהם, בדגש על הבעיות המאיימות למוטט את מערכת היחסים. המטפל הזוגי ינתח את הסיטואציה ויעודד את בני הזוג להגיע לפתרונות, בין השאר בצורה של שיחות, תרגולים ו"שיעורי בית" המיועדים לביצוע בין הפגישות.

אופי הבעיה ורמת המורכבות שלה עשויים להגדיר את משך הטיפול הזוגי, אם כי מצבים מורכבים שעלולים להסתיים בגירושין בדרך כלל אינם נפתרים כבמטה קסם או לאחר פגישה אחת. בני הזוג צריכים להיערך לתהליך הדרגתי, שייתכן מאוד שיימשך גם מספר שבועות או חודשים. זו אחת הסיבות לכך שרבים ימליצו לבחור במטפל זוגי הנמצא בקרבת מקום, רצוי בעיר בה בני הזוג מתגוררים או עובדים. התמדה בטיפולים היא הכרחית, וכך גם ההירתמות של כל אחד מבני הזוג. הדבר החשוב ביותר הוא לראות שיש התקדמות במערכת הזוגית, כך שניתן לראות את האור בקצה המנהרה.

הצלחה של טיפול זוגי אינה מובנת מאליה, אלא תלויה בנסיבות הספציפיות של המקרה, במאפיינים של בני הזוג ובנכונות שלהם לוותר וללכת לקראתו של הצד השני. עם זאת אחוזי ההצלחה עשויים להיות גבוהים, בהינתן טיפול מקצועי מותאם לבני הזוג. פעמים רבות הצלחת הטיפול היא זו שמונעת את פרידת בני הזוג, על כל המשמעויות הלא נעימות הכרוכות בכך.


איך בוחרים מטפל זוגי?

כל היתרונות הפוטנציאליים של טיפול זוגי יכולים להתגשם כאשר מבצעים מראש בחירה מושכלת של מטפל זוגי, תוך בחינת ההתאמה שלו לבני הזוג הספציפיים. ההעדפה היא לבחור מטפלים זוגיים אשר מחזיקים בהכשרה המקצועית הנדרשת, שמצביעה על כך שהם עברו לימודים אקדמיים, התמחות ובעיקר טיפלו בהרבה מאוד מקרים. הידע הזה עשוי להרחיב את "ארגז הכלים" של המטפל הזוגי, כך שהשירות שהוא מספק בסופו של יום יהיה מיטבי. אסור לשכוח שתחום הטיפול הזוגי, כמו הפסיכולוגיה כמכלול, משתנים ומתפתחים באופן תדיר.

רצוי לבדוק מהם תחומי ההתמחות העיקריים של המטפל הזוגי, בין אם הנושאים הספציפיים בהם הוא מתמקד (מחלוקות על רקע גידול הילדים, קשיים כלכליים, בגידות וכן הלאה) ובין אם בהתייחס לגישות התיאורטיות והמעשיות שהוא דוגל בהן. רבים מהמטפלים המקצועיים והמנוסים יציעו טיפול רב מערכתי, תוך התאמה של השיטות למאפייני המקרה ושילוב בין כמה גישות לצורך הגדלת אחוזי ההצלחה.

מרכז "בקשר לטיפול" יכול בהחלט להיות נקודת ההתחלה שלכם למציאת מטפל או מטפלת זוגית. המדובר במרכז מומחים ארצי לטיפולים פסיכולוגיים, שנוסד ב-2007 במטרה להציע עבור לקוחותיו היצע רחב של מטפלים פסיכולוגיים וזוגיים בפריסה ארצית רחבה. עיקרון הפעולה של המרכז הוא הבנת הצרכים הנקודתיים של הלקוחות ומאפייני המשבר שהם מתמודדים איתו, באמצעות שיחה טלפונית, ובהתאם לכך התאמה של המומחים שיכולים לסייע במידה המלאה ביותר.


ראו גם:

0 תגובות
bottom of page