top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

חרדות נפוצות – מהן סוגי החרדות השכיחות ביותר?

עודכן: 19 ביולי 2022

חרדה יכולה להופיע בכל מיני תצורות, ולעיתים גם להפתיע. לפעמים מופיעה החרדה משום מקום, על רקע לא ברור, ולעיתים היא מובנת יותר ואפשר לזהות את המקור לה בקלות. אך חרדה היא בפני עצמה תופעה מורכבת מאוד, והיא יכולה לשתק או להפעיל את נפש האדם בדרכים מפתיעות. מחקרים רבים ותאוריות ענפות בתחום בריאות הנפש ניסו להבין בדיוק את מקורות החרדה וסיבותיה, וכיום אנו יודעים לכל הפחות לזהות סוגי חרדות נפוצות ולהסביר משהו מן החוויה של החרדה המופיעה.


פסיכולוגים ומטפלים רגשיים מומלצים לחרדה, חרדת בחינות, חרדה ממבחנים, חרדת ראיונות, מרכז בקשר לטיפול
חרדות יכולות להגיע בהפתעה ולהן סוגים רבים

חרדה חברתית והופעתה בגילאים שונים

אחת החרדות נפוצות ביותר הינה החרדה החברתית. כמו כל חרדה, היא יכולה ללבוש צורות שונות, אך כולן בסופו של דבר קשורות למשהו בממד החברתי. בין אם מדובר בהימנעות מפגישות חברתיות, קשיים להשתלב בשוק העבודה, פגיעה או בעיות בלימודים בעקבות חרדה, או אפילו פגיעה בתפקודים הבסיסיים ביותר של חיי החברה – החרדה החברתית מובילה למצבים של בדידות, ייאוש, הסתגרות ולעיתים גם למצבי דיכאון.

בשל הקשר לממד החברתי, נתקלים בחרדה חברתית כבר מגילאים צעירים יחסית והיא נפוצה מאוד בגילאי העשרה. זוהי תקופת גיל מורכבת, גיל ההתבגרות, מאחר ובדיוק בה בממד החברתי תופס מקום קריטי יותר ויותר.

עם זאת, הלחץ החברתי סביב יכולות ההיחברות, להשתלב בחברה, להכיר חברים, מערכות יחסים ראשונות, התאהבות, וכל זאת על רקע הלימודים, מבחני הבגרות, והניסיון להיבדלות והבנייה אישית עצמאית – זהו מצב לא פשוט עבור אף אדם. 

עם זאת, החרדה החברתית אינה מוגבלת לגילאים צעירים. גם בגילאים מבוגרים ביותר אפשר להיפגע ממנה. זה יכול להיות על רקע שינויי חיים משמעותיים, מקומות עבודה מלחיצים או לא פשוטים, ועוד. 


חרדת מבחנים או ראיונות עבודה

חרדת מבחנים הינה חרדת הנגרמת ממצבים בהם אנו נשפטים, נבחנים או מוערכים יכולים להיות מאוד מלחיצים מאוד ולעורר חרדה. השפעתה של חרדה על מצבים אלו יכולה לנוע בין הימנעות מוחלטת לבין קושי ממשי לעמוד במצב המלחיץ. לעיתים גם יופיעו תופעות שונות במהלך המבחנים – בלאק אאוט, שכחה, קושי לדבר, גמגום, בחילות, כאבי ראש, ועוד. 

גם חרדה זו אינה מוגבלת בגיל וניתן לפגוש בה במצבים שונים בחיים. חשוב גם לדעת שהיא לא תמיד כללית, והיא יכולה להיות קשורה במבחנים או הערכות ספציפיים, אשר אנו מניחים להן משקל כבד ומשמעותי. למשל, זה יכול להיות משהו שאנחנו מאוד רוצים אותו, כמו ראיון עבודה למקום שתמיד רצינו להתקבל אליו. 


חרדת נטישה

חרדת נטישה זוהי חרדה אשר אנו נפגשים בה פעמים רבות כהורים, בכך שהילדים עצמם מתקשים להיפרד מההורים. ישנם ילדים אשר קשה להם מאוד לעזוב את אמא או אבא כשהם נכנסים לגן, למשל. ישנם אחרים אשר מתקשים להיפרד גם לאורך היום כולו. במצב הטבעי, חרדה זו הולכת ופוחתת ככל שהילד מתבגר ומתרגל להיפרדות מההורים. עם זאת, אין זה תמיד המצב, ולפעמים חרדת הנטישה נשארת או אף הולכת ומתגברת עם הזמן. 

חרדה זו אינה מוגבלת רק לילדים, ואפשר לזהות אותה גם אצל מבוגרים, במיוחד במערכות יחסים משמעותיות אשר יש בהן ממד של תלות הדדית או חד-צדדית. התחושה כי אתה ננטש, נותר מאחור, ומתקשה להחזיק את הראש "מעל המים" – זו יכולה להיות תחושה קשה מאוד. אנו רגילים לדבר על האדם כזקוק למערכות יחסים תומכות בחייו, אין זה מנותק לחלוטין מאותה חרדה נטישה, הבקשה לא להיות לבד. 


התמודדות עם חרדה באמצעות טיפול

כל חרדה היא מקרה שונה בפני עצמו. קשה מאוד להתמודד עם חרדה לבד, ללא תמיכה מקצועית ומלווה. עם זאת, הפנייה לטיפול אינה תמיד פשוטה, במיוחד כאשר איננו יודעים היכן להתחיל. 

שיטות הטיפול בחרדה נעות בין גישות שונות, החל מ-CBT (תרפיה התנהגותית-קוגניטיבית) אשר לרוב ממוקדת בהתמודדות עם המצב עצמו תוך שינוי התפיסות וההתנהגות שלנו בהקשר של החרדה הספציפית. לשיטה זו יש הצלחות רבות בפתרון ההתנהגותי, למשל התמודדות עם חרדה מטיסות, מבחנים וכדומה. 

כמו כן, הטיפול הפסיכולוגי מציע התעמקות ונגיעה במקורות החרדה, ולא רק בהתמודדות עצמה. על פי גישות אלו, הטיפול עוסק במרכיבים הנפשיים העמוקים והבנייתם, כיצד נוצרה החרדה, למה היא קשורה, איך אפשר להתמודד עמה ועם קשיים רגשיים ונפשיים אחרים המלווים אותנו בחיינו. 

גישות התרפיה השונות – כגון טיפול באומנויותביבליותרפיה, דרמה תרפיה, טיפול במוזיקה ועוד – עוסקות במרחב הנפשי-רגשי תוך הגמשה ויצירה. הן מציעות ויסות רגשי, התמודדות עם האזורים הקשים של הנפש, ועבודה יצירתית המאפשרת התמודדות עם המורכבות של החרדה ותופעותיה. 


מרכז "בקשר לטיפול" עוזר לכם למצוא את המענה הטיפולי הנכון והמיטיב ביותר עבורכם. בתהליך אבחוני קצר וממוקד, נוכל להבין טוב יותר מה הגישה הטיפולית הטובה לכם, ומה הייתם מצפים מהמטפל. באמצעות מאגר מטפלים איכותיים ומנוסים, נוכל לקשר ביניכם לבין המטפל הנכון לכם, ובכך להקל עליכם משמעותית בתהליך הטיפולי. להתמודדות עם חרדה והקושי המלווה לה, צרו עמנו קשר עוד היום בטלפון 077-5215080.


מקורות מידע:

bottom of page