top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך להתמודד עם הפרעת התנהגות אצל ילדים?

עודכן: 6 באוג׳ 2022

זה לא פשוט לגדל ילדים, שבוחנים תמיד את הגבולות של הוריהם, עוברים תהליכי התפתחות המשפיעים על התנהגותם ונתקלים בקשיים המשפיעים על סביבתם. כאשר התנהגות הילד חורגת מהנורמה נהוג להשתמש במילה "הפרעה", על סוגיה השונים. הבעיה היא שלעיתים יש בלבול בין סוגי ההפרעות השונים, מה גם שהגבולות ביניהן לעיתים הם הכול חוץ מקבועים.

במאמר הבא נתייחס להפרעות התנהגות אצל ילדים, אשר לעיתים מבלבלים בינה לבין סוגים אחרים של בעיות המופיעות אצל הילדים: למשל הפרעות קשב, דיכאונות או חרדות.


מרכז בקשר לטיפול עוזר למצוא טיפול פסיכולוגי וטיפול רגשי בהפרעות התנהגות אצל ילדים כמו: חרדה, דיכאון, בעיות קשב וריכוז ועוד.
איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים כמו: דיכאון, חרדה ובעיות קשב וריכוז?

מהי הפרעת התנהגות בקרב ילדים?

על פי ההגדרה הבסיסית, הפרעת התנהגות היא דפוס עקבי ומתמשך של פגיעה בזכויותיהם של אחרים לתקופה של שנה אחת ומעלה. בכך היא שונה מאשר "סתם" מקרים של התנהגות בעייתית נקודתית, שהיא מן הסתם נחלתם של כל ילד או ילדה באשר הם. ההפרעה ההתנהגותית עלולה לבוא לידי ביטוי באופנים שונים, לרבות לחצים, תוקפנות, שינויים תדירות במצב הרוח, חוסר תקשורת עם ההורים, התנהגות מתריסה או מרדנית ובמקרים החמורים יותר (אך בהחלט שכיחים) באלימות, המופנת כלפי ההורים, ילדים אחרים, הגורמים במערכת החינוך המלווים את הילד ועוד. 

לא כל ההורים יודעים להבין מדוע עובר הגבול בין התנהגות בעייתית נקודתית לבין הפרעה התנהגותית במלוא מובן המילה, מה גם שלעיתים הגבול הזה מטושטש מאוד. בדרך כלל ההורים יפנו לקבלת טיפול כאשר ההתנהגות של הילד מביאה להשלכות שליליות מגוונות על חייו, דוגמת ירידה משמעותית בהישגים בלימודים, הידרדרות שלו במישור החברתי וכן הלאה. 


הפרעות התנהגות מול סוגים אחרים של הפרעות

אחד האתגרים העיקריים עם הפרעות התנהגות הוא לזהות שאכן מדובר בכאלה. המשימה הזו, שנראית אולי חד משמעית על הנייר, עלולה להיות מורכבת מאוד בפועל. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שחלק מהתסמינים של הפרעות ההתנהגות דומים או אפילו משיקים להפרעות אחרות שמופיעות לעיתים אצל הילדים.

הפרעות ההתנהגות למשל כרוכות פעמים רבות בהתנהגות הנוטה להיות היפראקטיבית ואימפולסיבית, אולם מדובר בהפרעות נפרדות המקושרות בחלק גדול מהמקרים להפרעות קשב וריכוז. למעשה, ניתן לראות כי אחוז מסוים מהילדים החווים הפרעות קשב וריכוז מראים עקב כך הפרעות התנהגותיות נלוות. השאלה היא האם להתיייחס אליהן בתור הפרעה לכל דבר ועניין, או שמא כחלק מהבעיה הכללית עימה מתמודדים.

הפרעות התנהגותיות עשויות "להתנגש" גם עם הפרעות אחרות. ילדים מבטאים חרדות מפני אינספור גורמים אפשריים. החרדות עלולות להביא להתנהגות בלתי נורמטיבית של הילד על מנת למנוע מפגש עם הגורם המאיים או כחלק מההתמודדות איתו, עד לרמה שתיראה כמו הפרעת התנהגות. גם במקרה הזה, וברבים אחרים, חשוב לבצע מיפוי של הבעיות שהילד סובל מהן כדי לראות במה כדאי למקד את הטיפולים ובאיזה אופן.


דרכי הטיפול בהפרעות התנהגותיות

הפרעות התנהגותיות הן ברות טיפול, כך שהגישה של חלק מההורים ש"ככה זה בגיל הזה" או שיש להמתין "עד יעבור זעם" עלולה להתברר כשגויה. באמצעות מטפלים ופסיכולוגים אפשר לנסות ולאתר את המקור להפרעות הפוקדות את הילד, לשנות אצלו את דפוסי המחשבה ולהביא כתוצאה מכך לשינוי ההתנהגותי המיוחל. טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא אחד הבולטים בהקשר הזה בתמונת ההתמודדות עם הפרעות התנהגות אצל ילדים. לצד זה ניתן להשתמש בשלל כלים ועולמות תוכן, עם דגש רב בחלק מהמקרים על אמצעים הנחשבים לידידותיים באופן יחסי מנקודת המבט של הילדים: טיפולי דמיון מודרך, טיפול באמצעות בעלי חיים, ביבליותרפיה (טיפול באמצעות  סיפורים) ועוד.


במרכז "בקשר לטיפול" מציעים פתרונות להפרעות התנהגות אצל ילדים, בדומה לשלל בעיות אחרות. צוות המרכז מתאים לפונים אליו מטפל מהמאגר הרחב שלו, וזאת על פי מאפיינים דוגמת תחומי הטיפול וההכשרה של בעל המקצוע, צרכי הילד ומשפחתו (כפי שהם מזוהים על ידי אנשי המרכז), המיקום הגיאוגרפי של המטפלים וכן הלאה. 

לקריאה נוספת:



bottom of page