top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

למה עכשיו מדברים יותר "על הרצף האוטיסטי" ואיך לבחור טיפול מותאם לילדים ולמבוגרים על הרצף האוטיסטי ?

עודכן: 28 בדצמ׳ 2023

מאת: דנה קליין – עובדת סוציאלית, MSW, מטפלת במתבגרים, מבוגרים, מדריכת הורים ומדריכה מוסמכת, מטפלת באזור המרכז*.


מהן הסיבות שהיום ישנה מודעות גדלה והולכת לילדים, למתבגרים ולמבוגרים על הרצף האוטיסטי? למה השכיחות של הפניות לאבחוני אוטיזם עלתה? האם הסדרה "ATYPICAL" תורמת לתפישה פחות סטריאוטיפית של הרצף האוטיסטי? האם טיפול עשוי לעזור לילדים, למתבגרים ולמבוגרים על הרצף? האם כדאי לשלב הדרכה להורים? למה גישה בגובה העיניים המדגישה את הכוחות והחוזקות עדיפה על הגדרה מתקנת המפנה זרקור אל החסר?


למה אנחנו שומעים הרבה את המילים "רצף אוטיסטי" ומהן הסיבות לעלייה בשכיחות ההפניות לאבחוני אוטיזם?

המילים "על הרצף האוטיסטי" בתוספת דירוג של רמת תפקוד, כזה או אחר, מושמעות הרבה בזמן האחרון. ישנן לא מעט סיבות לכך. אחת מהן היא העלייה המתמדת בשכיחות ההפניות לאבחוני תקשורת, החל באבחון אוטיזם בגיל הרך, ילדים, מתבגרים ואף מבוגרים.

העלייה בהפניות לאבחון משקפות ניסיון להגיע לדיוק רב יותר בהבנת ההסבר למאפיינים שונים שנצפים. בנוסף, ישנה שאיפה לחדד ולהעמיק אבחונים אחרים שנעשו באשר למאפיינים רגשיים ולימודיים ופחות הפנו זרקור לנושא התקשורת. דוגמה לאבחונים כאלה הם אבחוני קשב וריכוז, תנועתיות ואבחונים פסיכודידקטיים. אבחון הרצף האוטיסטי עשוי לסייע בהתאמת המענים המותאמים בכל הקשור למסגרת חינוכית בשנות הילדות ובגיל ההתבגרות, שילוב מוצלח יותר במסגרת הצבאית ולפי הצורך התאמת מסגרת תעסוקתית. פרט למסגרות הפורמליות, האבחון עשוי לתת תמונה מדויקת יותר באשר לטיפול רגשי מותאם שנעשה על ידי אנשי מקצוע בעלי הבנה בתחום.


איך הסידרה "ATYPICAL" קידמה תפישה פחות סטריאוטיפית של אנשים על הרצף האוטיסטי?

בצד העלייה באבחונים, נוצרו בשנים האחרונות סדרות וסרטים אשר נותנים ייצוג מסוים, אם כי לא בהכרח מדויק, לאנשים על הרצף האוטיסטי. אין ספק שהסרט "איש הגשם" (Rain Man) משנת 1988 בכיכובם של דסטין הופמן וטום קרוז סיפק סיפור מרגש ודרמטי וחשף את הצופים בפני עובדת קיומם של אנשים על הרצף האוטיסטי, אך את המוסכמה של הדרתם והרחקתם מהחברה. כאמור, בסרט "איש הגשם" סיפור הרקע תיאר הורים ששלחו את בנם האוטיסט למוסד מרוחק מביתם, ומנעו מבנם הצעיר להכיר אותו. בסרט תואר מאבקו של האח מול אנשי המקצוע לגבי הוצאתו של אחיו המיוחד מהמסגרת המוסדית הסגורה, כדי לאפשר לו חיים בקהילה. הסרט הציף את האתגרים הרבים שיש לסובבים מול התנהגות נוקשה וחזרתית, אך הצליח להביא גם הבנה שיש גם חוזקות של אנשים על הרצף. מאז חלה התפתחות לכיוון ייצוג פחות סטריאוטיפי של אנשים על הרצף. הייצוג כיום מבטא, במידה מסוימת, את השתלבותם של ילדים ומבוגרים על הרצף כחלק מהחברה. לדוגמא הסידרה "ATYPICAL" שמתארת נער על הרצף המשולב בתיכון "רגיל" ולא בכיתת חינוך מיוחד ועל חוויותיו, הכוללות רצון לקשר זוגי. הסידרה מציגה בצורה מיטיבה את ההשתלבות בחברה, חרף אתגרים, לרבות ההצלחה במציאת בת זוג שאיננה על הרצף.


מה תרם לכך שהיום לאנשים על הרצף האוטיסטי יש יותר מקום בחברה?

סיבה אחרת לכך שהמילים "רצף אוטיסטי" הפכו מושמעות יותר היא העובדה שדעתם של אנשים על הרצף מופיעה יותר מהעבר בראיונות, בתכנים כתובים ובפלטפורמות שונות. סיבה זו מרגשת במיוחד ותורמת להבנה שאנשים על הרצף הם חלק מהחברה, ויש לרבים מהם רעיונות מיוחדים ומעניינים מאוד.


איך התפתח המחקר והכלים לטיפול בילדים, במתבגרים ובמבוגרים על הרצף האוטיסטי?

התפתחויות אלו ואחרות תרמו את חלקן לפיתוח מואץ של מחקרים וידע מקצועי שתורגם לתיאוריות ולכלים טיפוליים. ישנם מקצועות שונים שפיתחו תת התמחויות ונישות מיוחדות בכל הקשור לטיפול בילדים ובמבוגרים על הרצף האוטיסטי. עם השנים הצטברו מחקרים והבנות לפיהן ישנה תרומה גדולה לטיפול מקצועי שניתן לאנשים על הרצף במהלך השנים.

לתיאוריות ולכלים הטיפוליים יש קשר להגדרת הרצף האוטיסטי, כמו גם לעמדות אישיות ולתפישות מקצועיות.


למה ההגדרה המקצועית ל"רצף האוטיסטי" דווקא מדגישה שיפוטיות?

בשורות אלו לא נכללו ההגדרות המקצועיות ל"רצף אוטיסטי". הסיבה המרכזית לכך היא שההגדרות הפורמליות כוללות מילים המתארות מצבים של "לקות", "חוסר" ו"קושי". הגדרות כאלו מכוונת את החשיבה והגישה הטיפולית לכיוון של תיקון ושיפור של הלקוי והחסר. בבואנו לתאר מה "לקוי" ומה "חסר" אנחנו מציבים עמדה של הבנה מה נכון לו לאדם האחר לתקן בעצמו. יש בכך הצבת עמדה שלא רק שאיננה "בגובה העיניים", אלא יש בה גם ממד שיפוטי. יש חשיבות רבה ביותר לטיפול מקצועי. יחד עם זאת, חשוב שעמדת המוצא של המטפלים תהיה "בגובה העיניים" ותראה את המקומות החזקים, המיוחדים ואת החשיבה המעניינת.


זכרו, לכולנו יש "קשיים" ו"התנהגויות מאתגרות"

ישנם כמובן גם הורים או אנשים משמעותיים וחשובים בסביבתו של האדם על הרצף אשר מתארים ומדגישים מאוד את ה"קשיים", את ה"התנהגויות מאתגרות ביותר" ועוד. כדאי לזכור, ש"קשיים" ו"התנהגויות מאתגרות" קיימים גם אצל ילדים או מבוגרים נוירוטיפיקליים (Neurotypical, 'נוירוטיפוסי' - תווית שהטביעו אנשים על הרצף האוטיסטי לתאר אנשים שאינם אוטיסטים).

המשותף לכל ההתנהגויות אשר אינן נוחות לסביבה הוא שיש להבין את הרקע והסיבות להופעתן. כמו גם את עמדת הסביבה ביחס אליהן. לעיתים הסיבות הן נסתרות, לא ברורות ואף ההתנהגויות לא בהכרח משרתות את המטרה שלשמה הן מופיעות. אין ספק שבמצבים שישנן התנהגויות מאתגרות יש צורך בקבלת תמיכה ועזרה מקצועית דוגמת הדרכה הורית. ההורים זקוקים לא פעם למרחב שבו יציפו את הדברים במקום שמספק עצירה והתבוננות בדברים, ינסו להבין ביחד מה נכון ומה לא, אילו כלים הם מוכנים לאמץ לעצמם וכדומה.


בנימה אישית – עדיפה גישה שרואה את הכוחות ולא עמדה מתקנת ו"מאלפת"

העמדה הבסיסית במערכת היחסים עם ילדים ומבוגרים על הרצף צריכה, להבנתי, להיות כזו שרואה את הכוחות והחוזקות ולא עמדה שמתקנת ו"מאלפת". מהמקום הזה אפשר רק להתפתח לכיוון של התקדמות מיטיבה ולפתח את ההצלחות המיוחדות.


> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לך למצוא את המאץ' למטפלת או למטפל בטיפול פסיכולוגי ובטיפול רגשי ולהדרכת הורים שמומלצים באזור שלך.

 

* טיפול פסיכולוגי וטיפול ריגשי באזור המרכז: תל אביב, גבעתיים, רמת גן, פתח תקוה, גבעת שמואל, אזור, בת ים, חולון, ראשון לציון ראשל"צ, נס ציונה, רחובות, קריית אונו.

0 תגובות
bottom of page