top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

האתגרים בשלב הבגרות הצעירה – למה דווקא עכשיו לפנות לטיפול?

עודכן: 22 ביולי 2022

מאת: נטע לוסטיג, פסיכולוגית קלינית

עוד מרגע הלידה בו אנו עוברים מהרחם לאוויר העולם, חיינו צרופים שינויים ומעברים המהווים חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות שלנו. המעברים השונים הללו מלווים לא אחת בשינויים מהותיים הכוללים היבטים חברתיים, מקצועיים, גאוגרפיים ואחרים.

מעברים באופן טבעי הינם מאתגרים ומעוררים קשיים. לאורך הילדות וגיל ההתבגרות אנחנו עוברים בין מסגרות בתוך מסלולים מוגדרים וידועים מראש שמכתיבה לנו החברה (החל ממסגרות החינוך לגיל הרך ועד לשירות לאומי/צבאי).

עם זאת, במעבר לתקופת הבגרות המסגרות הפורמאליות מסתיימות ועולה צפייה לקבל החלטות בנוגע להמשך הדרך האישית והמקצועית שלנו. מתעוררים לחצים לעמוד בציפיות המגיעות מכיוונים שונים- מהחברה, מהמשפחה ומעצמינו. עקב כך, המעבר לתקופת הבגרות הצעירה הינו מורכב ומאתגר ומעורר קשיים ספציפיים לשלב זה.


מרכז בקשר לטיפול, אתגר גיל ההתבגרות
אתגר גיל ההתבגרות

מהי הבגרות הצעירה

בספרות המקצועית מכונה תקופת "הבגרות הצעירה" כתקופה שבין סוף שנות העשרה לסוף שנות העשרים. זהו שלב חיים רגיש וחשוב מאד עבור צעירים רבים. בשלב זה מתקבלות החלטות חשובות בתחומי חיים מרכזיים (למשל בנוגע לזוגיות, השכלה, תעסוקה, מגורים).

עקב כך תקופה זו של החיים מאופיינת בעיסוק בעצמי ובגיבוש זהות (התמודדות עם שאלות כמו מה מגדיר אותי? במה אני טוב? מה הייעוד שלי? לאן אני שייך?). ישנה התמקדות בפיתוח אישי כמו פיתוח יכולות, רכישת כישורים וכלים אישיים. במקביל, אנו מבצעים סקירה ובדיקה של האפשרויות הקיימות במציאות.

הקושי והאתגר המיוחד המאפיין תקופה זו נובע בין היתר מתחושה של זמניות והיעדר קביעות ובחוסר יציבות בשל השינויים והמעברים הרבים בין מסגרות שונות (אקדמאיות, תעסוקתיות וחברתיות).

כמו כן, ריבוי ההתנסויות והאפשרויות הקיימות מוסיף לעומס בתהליכי קבלת ההחלטות ומגביר את הבלבול. נוסף על כך, המעבר מגיל ההתבגרות לתקופת הבגרות ול"עולם של הגדולים" יוצר לחצים נוספים הנובעים מציפיות חדשות פנימיות ו/או חיצונית לבחירת מקצוע ופיתוח קריירה (בניגוד לעבודה זמנית), לביסוס עצמאות כלכלית, למציאת בן/בת זוג קבועים ולמעבר לתפקיד ההורות (אשר בפני עצמו יוצר שינויים ולחציים חדשים).

מה מעוררת תקופה זו?

תקופה זו מעוררת רגשות מעורבים. מצד אחד עשויים להתעורר רגשות חיוביים כמו הנאה ממשמעות ויצירה, תקווה ואופטימיות, תחושות של סיפוק, מימוש עצמי ועצמאות. מצד שני,  עלולים להתעורר רגשות שליליים כמו חששות ופחד מהלא- נודע והלא-צפוי. הביטחון העצמי שלנו עשוי להתערער כאשר עלינו להתמודד עם מצבים חדשים. כמו כן, לא פעם קיים פער בין הרצונות לבין המפגש הקשה עם מגבלות המציאות, פער שעשוי להביא לתחושות של תסכול ואכזבה.

מתוך ניסיוני הטיפולי עם בוגרים צעירים, ביניהם סטודנטים בשלבי סיום לימודים, רבות מהפניות לטיפול נובעות מהקשיים ומהלחצים המתעוררים במהלך תקופה מתמשכת זו בנוגע להמשך הדרך. נוכחתי כי התערבות מקצועית דווקא בשלב זה של החיים הינה מועילה במיוחד.

אני מאמינה בערך הרב שיש לאפשרות לבחון, לשתף ולעבד את התחושות, השאלות והמחשבות שעולות יחד עם איש מקצוע. הטיפול מהווה הזדמנות ליצור סדר במחשבות, להפחית את החששות ולהגביר את הביטחון. כך נוצר המרחב הנחוץ לנו על מנת לקבל החלטות לגבי עתידנו ממקום אותנטי המותאם לצרכינו ולשאיפותינו האישיים.

0 תגובות
bottom of page