top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך מסכים משפיעים על ילדים ובני נוער בעידן הדיגיטלי? הזהרו וקבלו כלים!

עודכן: 19 בדצמ׳ 2023


מאת : ד"ר אדוה דרור, עובדת סוציאלית, מטפלת רגשית, טיפול באמצעות CBT , ACT ומיינדפולנס.


איך המדיה, הרשתות חברתיות והמסכים משפיעים על ילדים, בני נוער ומתבגרים? איך המסכים משפיעים על הבריאות הפיזית והנפשית של הילדים, יוצרים בעיות נירולוגיות ופוגעים במיומניות החברתיות? למה הגבלה של שעות המסך קשורה גם להצבת גבולות? גלו איך הדרכת הורים תתן לכם כלים להתמודד עם התחרות שלנו מול המסכים.


הקושי שמשותף לרוב ההורים שאני מייעצת להם, קשור לנושא המסכים בבית. קיים שיח עירני בנוגע להשפעת המדיה על חיינו, המודעות גדלה, נערכים מחקרים, אך עדיין חסרה לנו הבנה מעמיקה לגבי השפעת המדיה על מרקם החיים.


הרשתות החברתיות, הסלולאריים שלא נפרדים מאיתנו יוצרים יתרונות טכנולוגיים, אך גם טמון בהם נזק. בזמן שהנושא מעניין את החוקרים, אין ספק שהסוגייה מעסיקה ומטרידה הורים לילדים ומתבגרים. ההורים כיום נדרשים לנווט במים לא מוכרים, מול טכנולוגיה וסיטואציות שלא היו בעבר. 



מדיווחים של יותר ויותר הורים וילדים עולה, שמרגע סיום ביה"ס מבלים הילדים את רוב שארית היום מול מסך. ילדים שיש להם פעילויות נוספות, כמו חוגים למיניהם, נפרדים מהמסך לעוד שעות ספורות ביום. אולם אלו שלא עוסקים בשום פעילות פנאי לרוב עסוקים בפלאפון ללא הגבלה.


איך המסכים משפיעים על הבריאות הפיזית והנפשית של הילדים ובני הנוער?

ליסק (2014) טוען במאמרו, שסוקר את הספרות הקיימת בהקשר של צריכת מדיה בקרב ילדים ונוער, שלצפייה מרובה יש השלכות על בריאותם הפיזית של ילדים ובני נוער.


דוגמאות להשפעות המסכים על הבריאות הפיזית של הילדים:

  1. השמנת יתר, עלייה בלחץ דם וחוסר בפעילות גופנית שיכולים להוביל אף להתפתחות של סכרת.

  2. הפרעות שינה אשר מובילות לפגיעה בייצור הורמון המלטונין אשר יכולה להוביל להתפתחות של סוגים שונים של סרטן.

  3. בעיות אורטופדיות.

  4. בעיות ראיה.

  5. חשיפה ממושכת לקרינה אלחוטית.

  6. עוררות ומתח אשר משפיעים על התפקוד הקוגניטיבי.

מה ההשפעות הנוירולוגיות והנפשיות של המכסים על הילדים ובני הנוער?

  1. התמכרות למסכים אשר נגרמת בשל הפרשת יתר של דופאמין.

  2. התפתחות יתר באזורים במוח הקשורים לקשר עין-יד ובאים על חשבון התפתחות של אזורים במוח הקשורים ללמידה, לזכרון, ולהתפתחות של רגשות חשובים הדרושים להתנהגות חברתית.

  3. עלייה בתחושת דחק בעקבות שיבושים בהפרשה של ההורמון קורטיזול, האחראי בין היתר לוויסות סטרס.

  4. עוררות יתר אשר עלולה ליצור מתח כרוני.


איך המסכים משפיעים על האינטראקציות החברתיות והמיומניות החברתיות של הילדים והמתבגרים?

מעבר לשלל ההשלכות הדרמטיות המוזכרות כאן, ילדים שנמצאים הרבה שעות מול מסכים, לא נמצאים באינטראקציות חברתיות. ישנם ילדים ובני נוער שנוהגים לשחק במשותף עם חברים און-ליין, אך על אף שמצב זה עדיף על פני משחק לבד, הוא בהחלט לא מחליף כישורים חברתיים ואינטראקציות בין-אישיות, שמתפתחות בתקשורת פנים אל פנים.


איך המסכים קשורים למשעמם לי ולירידה ביצירתיות?

חשוב לא פחות, ילדים שחשופים למסכים ללא הגבלה, מאבדים את היכולת להעסיק את עצמם ללא המסך. ההתפתחות היצירתית שכוללת: דמיון, יצירה, בנייה בידיים ועוד, נפגעת.

הורים מתלוננים על כך, שכשהילדים לא במסך "הם מטפסים על הקירות," או מתוסכלים מרוב שעמום.

אנחנו חייבים לזכור כהורים, ששעמום אינה מילת גנאי, או סימפטום לטיפול ישיר במסכים. לפעמים, רק מתוך שעמום, יכול להתפתח משהו חדש ויצירתי, תגליות ועשייה, שתורמות לתחושת המסוגלות והעניין.


לפעמים זה פשוט נוח לנו, ההורים, הנוחות של שימוש במסכים כבייביסיטר לילדים. הם שוקעים בעולמם ואנחנו יכולים לעבוד, לדאוג למטלות הבית, ולקחת רגע לעצמינו. לפעמים המסך של הילדים מעניק לנו מפלט למסך הפרטי שלנו. חשוב מאוד שהורים יבינו את ההשלכות של צפייה מרובה במסכים. על אף הנוחות, מסך הוא כלי שיש להשתמש בו בתבונה.


בשורה התחתונה - איך הדרכת הורים יכולה לתת כלים להתמודד עם האתגר שבמסכים?

הורים שעסוקים בשאלות ובהשלכות של המדיה על הבית והילדים, מחפשים לגבש חזון להתנהלות מול המדיה, מתלבטים לגבי תוכנית הפעולה הנכונה, או מתקשים לשים גבולות לילדיהם במידה וכבר יש כזו, יכולים ואף חשוב שיעזרו בהדרכת הורים לתקופה מסוימת. תמיכה כזו תעניק להורים סט של כלים כיצד לעשות זאת. בהתאמה אישית לסיטואציה הפרטית שלהם והאתגרים שממתינים להם בבית.



> > דברו איתנו או התקשרו 077-5215080 ונעזור לכם למצוא את המאצ' למטפלת או למטפל מומלצים שמתמחים בהדרכת הורים ובטיפול פסיכולוגי ורגשי באזור שלכם.

 

את סקירת מאמרו של ד"ר גדי ליסק ניתן למצוא בקישור:

bottom of page