top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול רגשי לילד או הדרכה וליווי להורים במסע ההורות?

עודכן: 19 ביולי 2022

מאת: איה בונה, מדריכת הורים, פסיכותראפיסטית ומטפלת זוגית

בתהליך ההתפתחות המקצועי שלי חלה תזוזה בין הנטייה שלי להמליץ למשפחות הפונות סביב ילדם לטיפול פרטני אצל מומחה לילדים, או לטפל במערכת ההורית והזוגית כבסיס לתמיכה בילדים.

ככל שפגשתי יותר ילדים והורים התעצמה והעמיקה ההבנה שההורים הם אלו שיכולים לסייע לילד באופן המיטבי ביותר. כאשר ילד מגיע לטיפול, הוא מסומן על ידי הוריו כ"בעייתי" והבעיה מונצחת. בנוסף יעבור זמן עד שייתן בי אמון ויסמוך עלי ועד שנראה תנועה בכיוון הרצוי. אז מה עדיף, הדרכת הורים או טיפול רגשי לילד?


הדרכת הורים עם המלצות עדיפה על טיפול בילדים, במרכז בקשר לטיפול נתאים לכם הדרכת הורים מומלצת באזור
הדרכת הורים נותנת ארגז כלים להורים "טריים" או מנוסים

הכל מתחיל בפגישה הראשונה

כבר בפגישת ההכרות הראשונה עם ההורים, עולה השאלה, מה יהיה יותר יעיל ואפקטיבי – להביא את הילד אלי אחת לשבוע או להציע במקום זאת תהליך עם ההורים, פעם בשבוע, כדי שיוכלו לסייע לילדם בבית, בתוך החיים.

הורים שמוכנים להתבונן על תפקודם ההורי, ולפגוש את הקושי שעולה מול כל אחד מילדיהם מפתחים מודעות הורית, והם לומדים להיות הורים קשובים יותר הן לעצמם והן לילדיהם.

בליווי ההורים במסע ההתפתחות שלהם כדי להיות הורים מותאמים יותר לילדם, יש הזמנה ללמוד הקשבה עמוקה, הכלה, אמפתיה, ללמוד לראות לעומק מה עובר על הילד, מה הוא מרגיש ומה הוא צריך.

בתהליך זה להורים יש מקום להביא את הקושי והכאב שהמפגש עם הילד מעורר בהם.

אנחנו לומדים לאט לאט שלהתנהגויות ולתגובות הרגשיות יש רבדים גלויים ויש רבדים עמוקים יותר ונסתרים ומפתחים את היכולת להתבונן ולהקשיב לעומק.

כשההורים מביאים את מקומות הקושי והחיכוך נוצר תהליך המאפשר הכלה, אמפתיה וחמלה לרגשות שלהם עצמם ולקשיים בתוך המערכת הזוגית המוקרנים על הילדים וניתנת להם הזדמנות ללמוד לדבר בשפה הרגשית, שנותנת מקום לכאב רגשי, מקבלת אותו כחלק מהחיים ומאפשרת לו שחרור וביטוי מבלי שיהיה צורך להדחיק אותו או להתנהג אותו באופן שמרגיז או מושלך על הסביבה.


ההורות הינה מסע התפתחות מאתגר. מערכות היחסים שנבנות בין ההורים לילדים הן השדה שבו הילדים לומדים על עצמם, מיהם, מה יחודו של כל אחד במשפחה, איך להבין את עצמם ואת זולתם.

כשצפים הקשיים בשדה מערכות היחסים – המנהיגות של ההורים היא קריטית.

הילדים מחפשים מודל, באופן לא מודע, מרגע הגעתם לעולם. הורים שמודעים לצורך העמוק של הילדים ללמוד איך להיות, איך להתנהג, איך להכיל את הרגשות, איך לתקשר, איך ליצור קירבה – יוכלו להדגים לילדיהם בתוך חיי היומיום והמשפחה את המיומנויות החשובות הללו ולתרגל ביחד איתם יחסי קירבה שבהם יש מקום לכל אחד במשפחה להיות עצמו, להרגיש בטוח, ללבלב ולפרוח.


מקורות השראה לכתיבת המאמר:

bottom of page