top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

טיפול עצמי בחרדה חברתית

עודכן: 19 ביולי 2022

חרדה חברתית היא מנת חלקם של רבים באוכלוסייה. זוהי הפרעת חרדה המאופיינת בחששות, בפחדים או בדאגות ממצבים חברתיים שונים, כמו גם הימנעות מביצוע של פעולות שונות בפרהסיה. החרדה החברתית עלולה להקשות מאוד על האדם, לפגוע בהשתלבות שלו בחברה ולהביא לתסמינים פיזיים וקוגנטיביים שהם הכול חוץ מנעימים.

החדשות המעודדות הן שלאחר זיהוי החרדה החברתית, יש מגוון דרכי התמודדות איתה. לצד טיפולים מסורתיים דוגמת תרופות, סיוע פסיכולוגיטיפול פסיכותרפי וטיפולים קבוצתיים, המפתח להתמודדות נמצא פעמים רבות אצל האדם עצמו (כל עוד הוא מקבל הכוונה נכונה). הנה כל מה שחשוב לדעת על טיפול עצמי בחרדה חברתית.


מרכז בקשר לטיפול, פסיכולוגים ומטפלים רגשיים בכל אזור בארץ המתמחים בטיפול בחרדה חברתית
אפשר לקבל דגשים לטיפול עצמי בחרדה חברתית

דגשים לטיפול עצמי מוצלח

הליך ההתגברות על חרדה חברתית נוטה להיות שונה אצל כל אדם, שעה שהוא תלוי בגורמים דוגמת גורמי החרדה, רמת החומרה שלה והשפעתה הספציפית על החיים של הסובל ממנה. בכל מקרה חשוב להיערך להתמודדות לא פשוטה, כאשר חרדות חברתיות אינן נפתרות ביום אחד וגם לא בשבוע. יש צורך בהירתמות מלאה של האדם והסובבים אותו, תוך ידיעה שהכוחות הנפשיים שיידרשו לצורך זה הם משמעותיים ושיהיה צורך לוותר על כמה וכמה דברים. ניתן ולעיתים אף מומלץ להגדיר מראש מטרות ולהציב ציפיות הגיוניות. בהיעדר ידע מספיק לגבי הצלחת התהליך, כפי שקורה בחלק גדול מהמקרים, ייעוץ וליווי של בעל מקצוע יכולים לעשות את ההבדל.

התגברות על חרדה חברתית מבוססת פעמים רבות על שינוי שגרת החיים והרגלים שהאדם טיפח במהלך השנים, בין אם קשורים באופן ישיר לחרדה ובין אם לא. אותה הירתמות לפתרון הבעיה צפויה בהחלט לכלול שינויים קיצוניים, אליהם חשוב להיערך מראש בתהליך הדרגתי (אחרת, השינוי עלול להיות גדול מדי ובלתי יעיל). כך למשל אפשר להיחשף באופן הדרגתי לפעילויות אשר טומנות בחובן חרדה חברתית. אם התהליך מתבצע כמו שמצפים, הרי שכל סיטואציה שכזו צפויה להיות פשוטה ונעימה יותר להתמודדות מאשר זו שלפניה.

למרות שזה לא פשוט ולעיתים אף נראה מביך, כן מומלץ לשתף בתהליך אדם קרוב שיוכל לסייע לנו: בן משפחה, חבר וכן הלאה. ייתכן מאוד שהמכרים יספקו את התמיכה הנדרשת ואת המוטיבציה, שיכולה לשפר את יעילות התהליך. לעיתים הסביבה התומכת היא ההבדל בין הירתעות מהתהליך לבין התמדה והצלחה בו.


לכל אדם מתאים תהליך אחר

כפי שרמזנו קודם לכן, ההיבט האישי בולט מאוד בהתמודדות עם חרדות חברתיות (כמו גם סוגים אחרים של חרדות). מה שמתאים לאדם אחד עלול שלא להתאים, או אפילו להזיק, לאדם אחר הסובל מהבעיה. זו סיבה נוספת לכך שגם בהתמודדות עצמית עם חרדות חברתיות, רצוי לפנות לאיש מקצוע לקבלת ייעוץ והכוונה. האחרון יוכל להרכיב תוכנית טיפולים מתאימה מבין "ארגז הכלים" המעשי והתיאורטי הרחב שעומד לרשותו. 

ברוב המקרים הטיפול יתבצע באמצעות מתן חיזוקים חיוביים על התנהגות מצופה בסיטואציה חברתית נתונה, במקום ביקורת על התנהגות שאינה אידיאלית. כאשר רושמים ומציינים את ההצלחות, ניתן להיעזר בהן ולחזור אליהן במידת הצורך בזמני משבר או התלבטות.


הגורם אליו פונים לצורך סיוע מקצועי צפוי להגדיר את אחוזי ההצלחה של התהליך יותר מכל. "בקשר לטיפול" בהחלט יכול להיות נקודת ההתחלה. המרכז הוקם במטרה לסייע לפונים אליו ברגעים הקשיים של חייהם ובהתמודדות עם מצבים שונים, כולל חרדות בכלל וחרדות חברתיות בפרט.

הסיוע מבוסס על אבחון מקצועי, שיאפשר להתאים את המטפל האידיאלי מבין מאגר המומחים הרחב של המרכז ולהרכיב בהמשך הדרך תוכנית טיפולים עבור אותו אדם. לפרטים נוספים ולקבלת ייעוץ ומידע ראשוני על התהליך, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר במספר 077-5215080.

0 תגובות
bottom of page