top of page
  • תמונת הסופר/תמומחי בקשר לטיפול

איך להתמודד עם דריאליזציה ודפרסונליזציה?

עודכן: 22 ביולי 2022

מאת: אסף כהן, פסיכולוג קליני

"הכל מסתובב, אני לא מסוגל להתמקד בכלום"

"אני לא מרגיש אמיתי וכולם סביבי מרגישים כמו רובוטים"

"יש מסך שירד ביני לבין כל העולם. הכול נראה כמו שני מימדים, דברים איבדו את הנפח שלהם וכל העסיסיות עזבה את העולם"

אלו אמירות שנשמעות לעיתים קרובות מצד מטופלים המתמודדים עם דריאליזציה ודפרסונליזציה. האדם מרגיש כאילו העולם הסובב אותו אינו אמיתי, כאילו הוא חי בתוך סרט, סרט דהוי ומרוחק. חלק מהמטופלים מתלוננים על תחושה שהם עצמם אינם אמיתיים. הם מדברים ומתקשרים עם אנשים אבל מרגישים שאינם נוכחים ושותפים בחוויה שלהם, כאילו הם צופים מהצד.


"יש מסך שירד ביני לבין כל העולם. הכול נראה כמו שני מימדים." איך טיפול פסיכולוגי עוזר לפרוץ את מעגל הבדידות והחרדה הנפשי והגופני?
"יש מסך שירד ביני לבין כל העולם. הכול נראה כמו שני מימדים." איך טיפול פסיכולוגי עוזר לפרוץ את מעגל הבדידות והחרדה הנפשי והגופני?

ריחוק מעצמי וריחוק מהעולם החיצוני

הספרות הפסיכיאטרית איחדה לפני מספר שנים את שני הסימפטומים – ריחוק מעצמי וריחוק מהעולם החיצוני לכדי אבחנה אחת – Depersonalization\Derealization או בקיצור DP/DR. בעבודתי בקליניקה מצאתי כי המילה "מיסוך" מתארת את החוויה בצורה המתאימה למרבית המטופלים. מסך יורד בין האדם לבין תחושותיו הפנימיות או בין חושיו לבין העולם החיצוני.

אדם המתמודד עם מיסוך נע בין אימה לבין יאוש. האימה מתעוררת עם פרוץ התופעה הלא-ברורה הזו – התפיסה החושית, הגופנית, אשר נלקחה כמובנת מאליה, הוחלפה לכדי חוויה מעוקרת, נכה. היאוש מגיע כאשר המיסוך שאצל מרבית האנשים חולף בפרק זמן קצר יחסית, נמשך, והאדם חש כי נגזר עליו לחוות את עצמו ואת העולם בצורה נטולת עומק ורגש לשארית חייו.

אז מהו הטיפול ומה צריך לזכור?

ראשית צריך לזכור כי מטופלים רבים מגיעים לאחר שבדקו ארוכות את הטקסטים השונים באינטרנט. הם יודעים לרוב מהי דיראלזיציה, מהי דפרסונליזציה ומה הם הסימפטומים. למידה דרך האינטרנט אודות מצב נפשי ודרכי התמודדות היא דבר מבורך אם היא דוחפת את האדם המתמודד לבקש עזרה, אם הוא חש שהוא אינו לבדו ומפנים כי אין דבר מביש בקבלת עזרה. עם זאת, הבנה נטו של מהי דריאליזציה אינה דווקא מקדמת את הטיפול ואף עשויה לעכב אותו. דריאלזיציה אינה חידה שיש לפתור והטיפול אינו מקום שבו ניתנות תשובות.

בלבו של הטיפול הנפשי בדריאליזציה עומדת פיתוח היכולת להיות במגע עם קשיים רגשיים בנוכחות אדם אחר, המטפל. זוהי הדרך לפרוץ את מעגל הבדידות והחרדה שהמיסוך הוא ביטוי גופני שלו. זהו תהליך הלוקח זמן, והוא  אינו תלוי במחשבה מאומצת או ידע שנרכש אלא בהתמסרות גוברת והולכת לקשר הרגשי-טיפולי. 

0 תגובות
bottom of page